Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest xbellax

''Jeg har ikke sagt meg uenig i at det burde være det samme. Det er du som sier jeg er uenig i det. " -Du har da vitterlig sagt det flere ganger? ''

Nei, det har jeg ikke. Jeg har presisert det motsatte flere ganger, sykdom er sykdom - uansett om det er fysisk eller psykisk.

''Det jeg opplever Smir spør om er om det er like godtatt å være psykisk syk som å være fysisk syk. ''

Stikkordet her er vel OPPLEVER? Det var ikke det han spurte om. At du tolker det dithen, greit - jeg svare bare på akkurat det han spurte om. Jeg visste ikke at jeg måtte tolke det.

''Når du da skriver: Nei, jeg synes ikke det kan likestilles”, jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute”, ” for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger”, ” jeg tror nå likevel at de med psykiske plager har en større del av "unnlate å møte opp"-statistikken enn de med fysiske plager”, ” Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule”. –så forstår du kanskje hvorfor jeg og andre reagerer.''

Dere må gjerne reagere på at jeg har opplevd disse tingene? For all del. Det er ikke det samme som at jeg har fordommer mot psykisk syke.

Du kan velge å tolke det der på to måter. Den verste, slik du gjør - eller som følger:

''jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute''

Så vet vi jo at en del psykisk syke synes det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske. Det er ikke dermed sagt det gjelder alle, men jeg kjenner noen som tenker sånn.

''for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger''

Og tro at det ikke finnes slike er naivt. De finnes. Det finnes også mennesker som snyter på skatten, bruker svart arbeidskraft, og kjøper tyvegods. Snyltere og svindlere finnes i alle kategorier og samfunnslag - sånn er det. Det er ikke det samme som at alle psykisk syke har løyet på seg sykdommen sin.

''jeg tror nå likevel at de med psykiske plager har en større del av "unnlate å møte opp"-statistikken enn de med fysiske plager''

Ja, nettopp fordi vi vet at en veldig vanlig konsekvens av psykisk sykdom er at viljen og tiltakskraften forsvinner. Den type sykdom er "lettere" å leve med enn fysisk smerte, man klarer ikke tenke klart, man ser ikke at det nettopp er hjelp man trenger, man er tapt i sin egen verden. Nå skal du ikke lese dette som om at jeg tror det er lett å leve med psykisk sykdom -men se på fortsettelsen, mange psykisk syke har et slikt reaksjonsmønster, de stenger seg inne. Igjen, det gjelder ikke alle, men de finnes.

''Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule''

Se forklaringen på hvilepute-setningen.

Gidder du gjøre en liten innsats for å lese det jeg skriver med fornuftige øyne - og ikke med de øynene som tror at jeg er ute etter å sverte alle psykisk syke?

Neida, jeg tror absolutt ikke du er ute etter å sverte alle psykisk syke Persille -til det "kjenner" jeg deg for godt(kjenner deg overhodet ikke men jeg vet du er oppegående), jeg mener fortsatt at du har svært mange gode poeng. Jeg tolket din setning "nei det kan ikke sidestilles" dithen at for deg var ikke fysisk og psykisk sykdom likestilt; for først i dag presiserer du at du mener et benbrudd og en depresjon naturligvis ikke er det samme men at fysisk og psykisk sykdom bør være like godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Det er da ingen fordom å si at benbrudd ikke er det samme som psykisk sykdom!!!

Herregud, dere er så vanvittig hårsåre - jeg har jo gjentatte ganger presisert at jeg mener at man er syk om man er syk, uansett sykdom, fysisk eller psykisk.

Men sånn spørsmålet ble stilt her, så oppfattet jeg at vi snakket om fysiske skader og ikke sykdommer som type kreft, eller lungebetennelse.

Om du har kreft, lungebetennelse, angst eller omgangssyke er meg revenende likegyldig - man er likevel syk.

Om du har brukket benet, armen eller lilletåa - så er du i mine øyne ikke syk. Oppfatter du det som en trussel mot de psykisk syke - so be it, det plager meg ikke nevneverdig.

Det er flere i denne tråden som har forsøkt å prakke på meg fordommer jeg ikke har sagt noe om ett eneste sted! Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg ikke tror på de som er psykisk syke, at jeg tror de er svindlere, eller uærlige - likevel klarer dere å fremstille det sånn, selv om jeg utallige ganger har påpekt nettopp det faktum at jeg IKKE mener dette.

Sånn som dere skriver nå, så fremstår dere som paranoide hele gjengen. Dere dikter ting oppi hodene deres som dere tillegger meg, dere har ikke lest at jeg har skrevet det noe sted - men dere TROR det er sånn. Om det skyldes at dere likestiller meg med andre dere har møtt på deres vei vet jeg ikke, men det må da gå an å ha en fornuftig diskusjon om hvilke krav som burde stilles til alle syke (igjen UAVHENGIG av type sykdom) uten at dere skal løpe til fronten og angripe alle som hysteriske vindmøller.

Det er faktisk DERES egne holdninger og fordommer det er noe galt med her, ikke mine.

Du har da vitterlig uttalt at du synes det stilles for lite krav? Eller? Er det jeg som er helt på jordet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Nå er ikke du den verste i dag - men du vil heller ikke lese det jeg skriver.

Du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har skrevet noe sted, og du gir deg ikke selv om jeg har redegjort for dem flere ganger - og hvergang påpekt at du tar feil.

Du kan ikke klandre meg, for først nå leser jeg at du mener benbrudd og depresjon ikke er det samme (selvfølgelig er det ikke det!), men at du mener psyke og somat. skal sidestilles. Hadde du sagt det i går kveld hadde jeg vært fornøyd!

Du og jeg har tatt opp arven etter sør og kahn :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Skjønner deg kjempegodt!

Men. og det er et men, som erfaren bruker av dette forumet burde du vite bedre, alt man sier blir satt på huggestabben her, enten det er fortjent eller ikke.

Har vært lite her i det siste, fordi jeg er dritlei av perfekte mennesker i alle livssituasjoner, hvor er de ekte menneskene bak nickene?

De som innrømmer to sykedager mer en strengt tatt nødvendig, for de finnes i flertall ute i samfunnet, som du påpeker, de finnes jo ikke her!

Så de bruker deg, som syndebukk, for all innestengt frustrasjon og for sin dårlige samvittighet.

''Men. og det er et men, som erfaren bruker av dette forumet burde du vite bedre, alt man sier blir satt på huggestabben her, enten det er fortjent eller ikke.''

Jeg ser det, og jeg ser at det er brukerne av psyk.forumet som er ute etter meg. Det er også grunnen til at jeg fortsetter å svare dem - de kan ikke skrive sånn til folk og regne med at det er greit. De er på et offentlig forum - de må regne med at ikke alle ser alt slik de gjør. Jeg har ikke vært ute etter å angripe dem, jeg har til og med presisert det flere ganger - men de fortsetter i den sirkelen de gått seg vill i, de nekter å lese det jeg skriver.

De har bestemt seg for hvordan det er - og da er det sånn. Og nettopp denne type situasjoner gjør jo at folk får fordommer...

Jeg forstår at de har hatt (og har) problemer - men det er faktisk ikke min skyld.

''Har vært lite her i det siste, fordi jeg er dritlei av perfekte mennesker i alle livssituasjoner, hvor er de ekte menneskene bak nickene?

De som innrømmer to sykedager mer en strengt tatt nødvendig, for de finnes i flertall ute i samfunnet, som du påpeker, de finnes jo ikke her! ''

Heh, her er det bare perfekte Reima-mammaer - det vet du vel :)

Nei, du har et poeng - folk har vanskelig for å innrømme at de tar seg friheter, det er bare "alle andre" som gjør det.

''Så de bruker deg, som syndebukk, for all innestengt frustrasjon og for sin dårlige samvittighet.''

Antagelig :) Og jeg burde sikkert bare ignorert dem, til en viss grad gjør jeg det - men jeg har også en grense. Og jeg føler ikke at jeg trenger å finne meg i hva som helst bare fordi jeg er arbeidsgiver.

Takk for bra svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Neida, jeg tror absolutt ikke du er ute etter å sverte alle psykisk syke Persille -til det "kjenner" jeg deg for godt(kjenner deg overhodet ikke men jeg vet du er oppegående), jeg mener fortsatt at du har svært mange gode poeng. Jeg tolket din setning "nei det kan ikke sidestilles" dithen at for deg var ikke fysisk og psykisk sykdom likestilt; for først i dag presiserer du at du mener et benbrudd og en depresjon naturligvis ikke er det samme men at fysisk og psykisk sykdom bør være like godtatt.

Vel, jeg hadde ikke tid til å sitte her i timesvis i går.

Når det er sagt; jeg har svart på akkurat det han har spurt om, hverken mer eller mindre. Det er faktisk du som har tillagt det noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du har da vitterlig uttalt at du synes det stilles for lite krav? Eller? Er det jeg som er helt på jordet her?

Akkurat her er du helt på jordet, skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flytte-lasset

Vel, jeg anser en psykisk sykdom som mer alvorlig enn et benbrudd.

Ja, mange er i jobb - men det er vel ikke de vi snakker om nå? Nå snakker vi vel om de som ikke er i jobb.

Når det er sagt; jeg ser ingen grunn til å legge noe energi i å forstå noen som ikke vil høre etter, noen som dikter sine egne konklusjoner basert på fordommer og antagelser, og noen som bruker den latterlige argumentasjonsteknikken der.

Slutt å diskutere person, diskuter sak. Du fikk samme svaret i går, men vil ikke høre etter - du har gjort deg opp en mening om meg, greit nok, det bryr meg ikke nevneverdig. Men nettopp det du gjør nå er med på å skape fordommer mot psykisk syke - det kan du jo kanskje reflektere litt over.

Det må kunne gå an å diskutere mangler ved systemet uten at de psykisk syke skal føle seg angrepet av den grunn. I hvertfall når jeg gjentatte ganger har presisert at det ikke er det det handler om.

Tror kanskje du hadde hatt godt av å sette deg ned og lese gjennom alle dine egne innlegg, i denne diskusjonen.

Vi er mange her, med både psykiske og fysiske "erfaringer", og jeg er ikke enig med deg i at det er jeg og andre som setter andre i et dårlig lys, når det gjelder arbeidsmoral.

Du sporer sånn av at det er til bli kvalm av.

Takk for meg,, i alle fall i denne saken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du har da vitterlig uttalt at du synes det stilles for lite krav? Eller? Er det jeg som er helt på jordet her?

Jeg synes det stilles for lite krav til de som er sykemeldt generelt - det er ikke det samme som at jeg har fordommer mot psykisk syke.

Det er systemet det er noe galt med, ikke de syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men hun er jo ikke det, det står jo lenger opp i tråden?

Hva da? Du må nesten gi meg sitat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Tror kanskje du hadde hatt godt av å sette deg ned og lese gjennom alle dine egne innlegg, i denne diskusjonen.

Vi er mange her, med både psykiske og fysiske "erfaringer", og jeg er ikke enig med deg i at det er jeg og andre som setter andre i et dårlig lys, når det gjelder arbeidsmoral.

Du sporer sånn av at det er til bli kvalm av.

Takk for meg,, i alle fall i denne saken:-)

Merkelig at jeg har fått støtte av andre trofaste travere her da?

Veldig fint at du gir deg, så er jeg kvitt en irritasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du kan ikke klandre meg, for først nå leser jeg at du mener benbrudd og depresjon ikke er det samme (selvfølgelig er det ikke det!), men at du mener psyke og somat. skal sidestilles. Hadde du sagt det i går kveld hadde jeg vært fornøyd!

Du og jeg har tatt opp arven etter sør og kahn :-D

I så fall har du ikke lest alle innleggene mine - for jeg har faktisk presisert det hundre ganger i dag. Minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Merkelig at jeg har fått støtte av andre trofaste travere her da?

Veldig fint at du gir deg, så er jeg kvitt en irritasjonen.

Skjønner poenget, men dumt svar, Persille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Ja jeg ble sannelig litt satt ut her hehe, men det er vel slike ting som kan skje. Misforståelser kan lett oppstå og det har jeg ingen problemer med :)

Men det ble nå litt voldsomt og så synes jeg at voksne mennesker kan forholde seg saklige i en diskusjon, selv om man blir revet med. Holde seg til temaet og ikke komme med sure oppstøt og personangrep.

I know. Vet ikke hva som rir dem - men noe er det.

Og jeg er egentlig ganske sikker på at det ikke egentlig er din eller min skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det stilles for lite krav til de som er sykemeldt generelt - det er ikke det samme som at jeg har fordommer mot psykisk syke.

Det er systemet det er noe galt med, ikke de syke.

Men det er det jeg prøver å si! Ikke at du har fordommer mot alle psykisk syke! Jeg prøver å si at det ikke stilles lite krav. Nav er etter legene og oss som er sykemeldte hele tiden.

For ikke snakk om hvis man skulle våge seg på å ha en sykdom som tar mer enn et år å bli frisk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Skjønner poenget, men dumt svar, Persille.

I know - men jeg gidder ikke mer fra vedkommende. Om du sjekker svarene h*n har gitt meg og flere andre de siste dagene, så skjønner du hvorfor.

Jeg er faktisk bare glad til når sånne brukere forsvinner, de evner ikke diskutere konstruktivt, de skal bare slenge dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat her er du helt på jordet, skal...

Takk for at du bidrar til å holde diskusjonen på et høyt nivå.

hilsen paranoide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Hva da? Du må nesten gi meg sitat....

Men hidi kan du ikke lese gjennom tråden istede for at jeg skal sitte å lime inn sitater til deg?

jeg synes det stilles for lite krav til pasientene.

Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule

De må påtvinges hjelp.

Ja, og da må man tvinges til å ta tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

I så fall har du ikke lest alle innleggene mine - for jeg har faktisk presisert det hundre ganger i dag. Minst.

Og stikkordet er_ idag_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men det er det jeg prøver å si! Ikke at du har fordommer mot alle psykisk syke! Jeg prøver å si at det ikke stilles lite krav. Nav er etter legene og oss som er sykemeldte hele tiden.

For ikke snakk om hvis man skulle våge seg på å ha en sykdom som tar mer enn et år å bli frisk av.

''Jeg prøver å si at det ikke stilles lite krav. Nav er etter legene og oss som er sykemeldte hele tiden. ''

Og her er det helt greit for meg å være uenig med deg, jeg mener det stilles for få krav.

Det har ingenting med mine meninger om psykisk syke å gjøre - og det er det jeg har fått gjennomgå for i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...