Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

''Jeg prøver å si at det ikke stilles lite krav. Nav er etter legene og oss som er sykemeldte hele tiden. ''

Og her er det helt greit for meg å være uenig med deg, jeg mener det stilles for få krav.

Det har ingenting med mine meninger om psykisk syke å gjøre - og det er det jeg har fått gjennomgå for i denne tråden.

Hvis du mener det stilles for lite krav, så kan jeg være enig med det i sykmeldingsperioden (52 uker) - etter det...oioioi, nesten godt man ikke jobber da faktisk. Du kan få være skyggen min et par måneder og se hva det er jeg holder på med, må bevise, teste ut, innehente av erklæringer og opplysninger, prøve nye behandler (dyrt og slitsomt) - jeg har faktisk blitt enda sykere etter at jeg kom over i NAV-systemet (fysisk sykdom, kan selvfølgelig hende at det hadde blitt forverret i denne perioden likevel). I tillegg stadig bekymring for at de ikke "tror meg" og den økonomiske biten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest xbellax

''at det er en større andel psykisk syke som snylter, det er slike ting jeg gjerne vil skal nyanseres litt.''

Men igjen; det er jo ikke det jeg har skrevet!!! Av de som SNYLTER, altså de som ALLEREDE gjør det - så er det flere av dem som lyver på seg et psykisk problem enn et psykisk. Det er flere psykiske enn fysiske å velge i - som ikke synes på utsiden. Det er IKKE det samme som at flere psykisk syke snylter?!

''Å mene at det er enkelt å juge på seg en depresjon''

Men det er faktisk ikke så vanskelig... Jeg vet jo om folk som har gjort det...

''at psykisk syke har for vane å ikke ville bli frisk,''

Ja, nettopp fordi de ikke klarer å se hva de trenger selv. Viljen er det første som forsvinner.

''er utsagn som rører noe i meg. Det er faktisk respektløst.''

Men, det er du som har kommet med dem... Ikke jeg... Du har skrevet at jeg mener disse tingene, ikke jeg...

Si meg, hvordan vet du dette?

"Av de som SNYLTER, altså de som ALLEREDE gjør det - så er det flere av dem som lyver på seg et psykisk problem enn et psykisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg angriper ikke noe hidi, jeg liker ulike meninger. Om du leser _hele_ tråden ser du at jeg er positiv til hennes ønsker om krav. Poenget mitt er dette hun skriver om at det stilles for lite krav, at det er en større andel psykisk syke som snylter, det er slike ting jeg gjerne vil skal nyanseres litt. Snyltere finnes overalt, det samme gjør unnasluntrere, de er i somatikken, de er i psykiatrien. Å mene at det er enkelt å juge på seg en depresjon, at psykisk syke har for vane å ikke ville bli frisk, er utsagn som rører noe i meg. Det er faktisk respektløst.

Det finnes dessverre snyltere overalt, som ødelegger for oss alle.

Hva med våre egne holdninger? Holder vi hodet hevet eller senker vi det i skam?

Er selv uføretrygdet pga nesten invaliditet, og man blir jo ikke den lykkeligste hanen i kurven, men blir man den mest ulykkelige? Noen trenger ssri, andre ikke, vi er så forskjellige.

Jeg _skammer_ meg ikke, og senker aldri hodet, jeg valgte ikke min sykdom/psykdom, gjorde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Beklager, jeg mente den første delen av innlegget ditt:

Jeg mener det skal stilles krav til oppfølging, til at man møter opp til foreslått behandling, at man ikke kan motsette seg behandling i utstrakt grad uten å ha noen konstruktive forslag selv, at man ikke skal diagnostisere seg selv, at legen ikke skal ta alt pasienten sier for "god fisk" uten å stille kontrollspørsmål/grave dypere/undersøke bedre.

Kan du i det minste være åpen for at en god del steder blir disse kravene stilt?

Jada, det kan jeg - mange er flinke til å følge opp.

Men langt fra alle, og det er de jeg vil til livs. De som snylter, sluntrer unna og ødelegger for alle oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis du mener det stilles for lite krav, så kan jeg være enig med det i sykmeldingsperioden (52 uker) - etter det...oioioi, nesten godt man ikke jobber da faktisk. Du kan få være skyggen min et par måneder og se hva det er jeg holder på med, må bevise, teste ut, innehente av erklæringer og opplysninger, prøve nye behandler (dyrt og slitsomt) - jeg har faktisk blitt enda sykere etter at jeg kom over i NAV-systemet (fysisk sykdom, kan selvfølgelig hende at det hadde blitt forverret i denne perioden likevel). I tillegg stadig bekymring for at de ikke "tror meg" og den økonomiske biten...

Det tviler jeg ikke på - men nå snakker jeg om sykemeldingsperioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT greit å misforstå, men nå har jeg redegjort for dette hundre ganger - og da er det ikke nødvendig å trekke videre på misforståelsene.

''Krav og rettigheter skal være det samme for alle mennesker, uansett sykdom. Så fremt det finnes adekvat behandling, skal alle motta dette for å få offentlige ytelser, uansett fysisk eller psykisk... ''

HELT enig, og nettopp dette er det jeg har presisert flere ganger.

Ja, jeg ser du har jobbet hardt med å forklare hva du mente, og jeg må si jeg er imponert over innsatsen:-) Men det er lett å henge seg opp i det negative, og spesielt for personer med psykiske lidelser som allerede sliter med selvfølelsen og mistroddhet (oj, er det ett ord??). Du forklarte deg nok litt krøkkete i starten, men har (etter mitt syn) fått fram hva du mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, det kan jeg - mange er flinke til å følge opp.

Men langt fra alle, og det er de jeg vil til livs. De som snylter, sluntrer unna og ødelegger for alle oss andre.

Takk! Da har jeg oppnådd en liten ting i kveld i det minste. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Si meg, hvordan vet du dette?

"Av de som SNYLTER, altså de som ALLEREDE gjør det - så er det flere av dem som lyver på seg et psykisk problem enn et psykisk"

For det første; mente selvfølgelig psykisk først og fysisk etterpå.

Fordi jeg kjenner folk som jobber med dette inngående. Nei, jeg har ingen forskningsresultater.

Og etter depresjon er det ryggproblemer og muskelsmerter som er det vanligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg ikke på - men nå snakker jeg om sykemeldingsperioden :)

Ok, det er greit nok... jeg skal tildels være enig med deg der... Jeg var sjelden hos legen, bare ringte og fikk forlenget sykmeldingen så jeg kunne sikkert ha "svindlet til meg" sykepenger. Nå jobbet jeg veldig hardt på egenhånd og gjorde det som stod i min makt for å få den hjelpen jeg trengte...

Nei nei, dette er en HELT annen diskusjon, som jeg ikke skal starte opp her:-) Ha en fortsatt fin kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skrev du konkret hva jeg mente. Takk!

Hehe, jeg tror det var enklere for en "utenforstående" i denne diskusjonen å kommentere dette på en enkel måte...

Uff, nicket mitt gjør seg best på engelsk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Det finnes dessverre snyltere overalt, som ødelegger for oss alle.

Hva med våre egne holdninger? Holder vi hodet hevet eller senker vi det i skam?

Er selv uføretrygdet pga nesten invaliditet, og man blir jo ikke den lykkeligste hanen i kurven, men blir man den mest ulykkelige? Noen trenger ssri, andre ikke, vi er så forskjellige.

Jeg _skammer_ meg ikke, og senker aldri hodet, jeg valgte ikke min sykdom/psykdom, gjorde du?

"Det finnes dessverre snyltere overalt, som ødelegger for oss alle.Hva med våre egne holdninger? Holder vi hodet hevet eller senker vi det i skam?

Er selv uføretrygdet pga nesten invaliditet, og man blir jo ikke den lykkeligste hanen i kurven, men blir man den mest ulykkelige? Noen trenger ssri, andre ikke, vi er så forskjellige.

Jeg _skammer_ meg ikke, og senker aldri hodet, jeg valgte ikke min sykdom/psykdom, gjorde du?"

Jeg er ikke syk, men jeg har gått mine runder for mange år siden og jeg glemmer det aldri. Hodet skal man holde hevet, respektløse holdninger man møter på sin vei (nei jeg sikter ikke til persille nå, jeg snakker generellt) skal man face og uskadeligjøre som best man kan. Det er det jeg forsøker, også her på dol. Fordi jeg har tro på mennesker som våger å gjøre en forskjell her i verden, som våger og tar seg tid til å bry seg, - selv på et bitte lite internettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Beklager, men jeg må legge meg - skal være på Gardermoen kl 06.00, dessverre.

Så; det er ikke det at jeg ikke vil svare eller redegjøre ytterligere - men det får spares til fredag når jeg er tilbake.

Ha det moro så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''at det er en større andel psykisk syke som snylter, det er slike ting jeg gjerne vil skal nyanseres litt.''

Men igjen; det er jo ikke det jeg har skrevet!!! Av de som SNYLTER, altså de som ALLEREDE gjør det - så er det flere av dem som lyver på seg et psykisk problem enn et psykisk. Det er flere psykiske enn fysiske å velge i - som ikke synes på utsiden. Det er IKKE det samme som at flere psykisk syke snylter?!

''Å mene at det er enkelt å juge på seg en depresjon''

Men det er faktisk ikke så vanskelig... Jeg vet jo om folk som har gjort det...

''at psykisk syke har for vane å ikke ville bli frisk,''

Ja, nettopp fordi de ikke klarer å se hva de trenger selv. Viljen er det første som forsvinner.

''er utsagn som rører noe i meg. Det er faktisk respektløst.''

Men, det er du som har kommet med dem... Ikke jeg... Du har skrevet at jeg mener disse tingene, ikke jeg...

Jeg har ikke lest hele tråden og orker ikke engasjere meg så mye. Jeg bare hopper innpå 100 nyeste og måtte kommentere det du sier her:

"at psykisk syke har for vane å ikke ville bli frisk"

"Ja, nettopp fordi de ikke klarer å se hva de trenger selv. Viljen er det første som forsvinner"

Viljen til å bli frisk er nok der, men handlekraften forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flytte-lasset

Beklager, men jeg må legge meg - skal være på Gardermoen kl 06.00, dessverre.

Så; det er ikke det at jeg ikke vil svare eller redegjøre ytterligere - men det får spares til fredag når jeg er tilbake.

Ha det moro så lenge!

Venter med lengsel::--))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

For det første; mente selvfølgelig psykisk først og fysisk etterpå.

Fordi jeg kjenner folk som jobber med dette inngående. Nei, jeg har ingen forskningsresultater.

Og etter depresjon er det ryggproblemer og muskelsmerter som er det vanligste.

Skjønte hva du mente, ingen problem.

Jeg synes du har fått frem mye bra i denne tråden, i dag har det kommet frem konkret hva du mente, i går var det vanskelig å forstå at du var uten fordommer. Det er slik på internettforum, det skrevne ord er ofte vanskelig å få frem til mottakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Det finnes dessverre snyltere overalt, som ødelegger for oss alle.Hva med våre egne holdninger? Holder vi hodet hevet eller senker vi det i skam?

Er selv uføretrygdet pga nesten invaliditet, og man blir jo ikke den lykkeligste hanen i kurven, men blir man den mest ulykkelige? Noen trenger ssri, andre ikke, vi er så forskjellige.

Jeg _skammer_ meg ikke, og senker aldri hodet, jeg valgte ikke min sykdom/psykdom, gjorde du?"

Jeg er ikke syk, men jeg har gått mine runder for mange år siden og jeg glemmer det aldri. Hodet skal man holde hevet, respektløse holdninger man møter på sin vei (nei jeg sikter ikke til persille nå, jeg snakker generellt) skal man face og uskadeligjøre som best man kan. Det er det jeg forsøker, også her på dol. Fordi jeg har tro på mennesker som våger å gjøre en forskjell her i verden, som våger og tar seg tid til å bry seg, - selv på et bitte lite internettforum.

Og du tror ikke at jeg har vært gjennom samme mølla...?

Jeg fikk min diagnose etter 14 harde år.

Så hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Hehe, jeg tror det var enklere for en "utenforstående" i denne diskusjonen å kommentere dette på en enkel måte...

Uff, nicket mitt gjør seg best på engelsk;-)

Du er klar over at nå blir du for evig hetende bokormen i mitt hode :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg diskuterer er hvorvidt en psykisk sykdom er/bør være like godkjent som en somatisk. Hva du diskuterer vet jeg sannelig ikke lenger.

Dette er nok fordommer som er veldig vanlig.Jeg har vært både alvorlig somatisk syk.Men også psykisk.Og jeg fikk en helt annen forståelse da enn det jeg har fått pga den psykiske.Også inntrykket at familien min syntes det var lettere å forklare sykefravær og at jeg ikke gjorde noe til andre når det var fysisk.

Så alle disse svarene kommer ikke som noen bombe dessverre for meg.Men synd er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Med all respekt Persille; dette var (etter det jeg kan se i denne lange tråden) det første svaret du gav:

''Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.''

Du må innse at dette lett kan misforståes av mennesker som i mange år har opplevd å bli mistrodd og må kjempe for å bli tatt seriøst for den sykdommen de har? Du sier at (JEG ser at du presiserer at dette er DINE erfaringer) det største problemet sitter i viljen og at de vil være syke...

Først i dag leser jeg innlegg fra deg hvor du presiserer at du kun sammenligner beinbrudd med depresjon, det synes ikke jeg kom klart fram i går og jeg kan faktisk forstå at mennesker reagerer på dette.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men det er de psykisk syke som har blitt vektlagt og dermed blir det reaksjoner. Krav og rettigheter skal være det samme for alle mennesker, uansett sykdom. Så fremt det finnes adekvat behandling, skal alle motta dette for å få offentlige ytelser, uansett fysisk eller psykisk...

Jeg vet det er sent å kaste seg inn i debatten nå (jeg stilte også et spm i går som jeg ikke fikk svar på...) - men nå har jeg lest hele tråden og ville komme med noen betrakninger...

Jeg forsto det innlegget helt greit. Man kan ikke fake et brukkent ben, for det er fakta, men ellers kan man fake alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg kjempegodt!

Men. og det er et men, som erfaren bruker av dette forumet burde du vite bedre, alt man sier blir satt på huggestabben her, enten det er fortjent eller ikke.

Har vært lite her i det siste, fordi jeg er dritlei av perfekte mennesker i alle livssituasjoner, hvor er de ekte menneskene bak nickene?

De som innrømmer to sykedager mer en strengt tatt nødvendig, for de finnes i flertall ute i samfunnet, som du påpeker, de finnes jo ikke her!

Så de bruker deg, som syndebukk, for all innestengt frustrasjon og for sin dårlige samvittighet.

Hei Hidi...

Det fikk jeg kanskje svar på hvorfor jeg ikke hadde sett noe til deg:-) La inn "etterlysning" etter deg på Meldinger i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...