Gå til innhold

Hvor mange ting kan man ta opp på en legetime?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for respons
Skrevet

Jeg tenkte å:

-måle blodtrykk (i tilfelle jeg får i meg for mye salt, tenkte å spørre om det med saltnivå)

-be om å få sovemedisin

Og legen kommer til å ta opp stoffskiftet mitt (har tatt jevnlige blodprøver for å sjekke det).

Ellers kommer legen til å spørre hvordan det går med medisinen jeg nå bruker.

Gjest takk for respons
Skrevet

Glemte å ta med:

-Nevne at jeg plages med en skulder (har hatt betennelse før) - hvor smertene i det siste har komme tilbake.

Skrevet

Hos min lege kan jeg ta opp alt det du nevner, men jeg har hørt om leger som bare tar opp det timen er bestilt for.

Gjest takk for respons
Skrevet

Hos min lege kan jeg ta opp alt det du nevner, men jeg har hørt om leger som bare tar opp det timen er bestilt for.

Jeg tror jeg kan ta opp de tingene (vet ikke om jeg orker å ta opp det med skuldra - kanskje det går seg til - pleier å gjøre det...)

Skrevet

Regelen hos vanlig lege er visst at man bare kan ta opp en problemstilling. Hvis man har 2 problemstillinger skal man bestille dobbel time (altså 30 minutter). Har hørt at noen leger er veldig strenge på dette. Min fastlege bryr seg ikke om det i det hele tatt. Jeg snakker med han om det jeg har behov for. Men jeg må selvsagt holde meg til den tilmålte tiden. Hvis alle skal være lenger inne enn planlagt blir det jo voldsomt lang ventetid.

Skrevet

De siste årene har jeg vært til legen ca 1 gang i året for en generell sjekk. Da har jeg tatt opp forskjellige ting, som jeg har hatt spørsmål om og som ikke har hastet. Har forberedt meg til legetimen og skrevet ned huskeliste over ting jeg skal spørre legen min om. Den første gangen ble han overrasket, men syntes det var en god ide.

Utenom det vanlige som diverse fornyelser av resepter og stoffskifte, har jeg hatt alt fra 2-6 ting ekstra spørsmål. Bedre å bruke kanskje 5 minutter ekstra på en kontroll, enn å måtte bestille en helt ny time.

Skrevet

Hos oss kan vi ta opp to ting, skal vi ta opp flere må vi bestille dobbelttime. Jeg tror ikke noen har fortalt legen min dette for sist jeg var der gikk han gjennom hele journalen min fra 1993 og til i dag... ;o)

Så lenge du holder deg innenfor den avsatte tiden (15 min?) så skulle det jo ikke ha noe å si om du tar opp en eller fire ting.

Skrevet

Regelen hos vanlig lege er visst at man bare kan ta opp en problemstilling. Hvis man har 2 problemstillinger skal man bestille dobbel time (altså 30 minutter). Har hørt at noen leger er veldig strenge på dette. Min fastlege bryr seg ikke om det i det hele tatt. Jeg snakker med han om det jeg har behov for. Men jeg må selvsagt holde meg til den tilmålte tiden. Hvis alle skal være lenger inne enn planlagt blir det jo voldsomt lang ventetid.

Den regelen har ikke min lege hørt om. Hun stiller alltid spørsmålet "er det noe mer jeg kan hjelpe deg med?" :)

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg har bestilt dobbelttime, hvis det var mye, som jeg ville ta opp med legen.

Jeg fikk en ekspresstime og var da inne hos legen i 50 min.

Min lege tar den tid, det trengs for å høre på hva jeg har å si.

Hilsen

Skrevet

Ingen av de tingene tar jo særlig lang tid, så det kan du godt ta opp på samme time.

Er det ellers mye du lurer på, så skriv det gjerne ned. Så kan legen lese over det og selv bestemme hvor mye som kan rekkes over i løpet av 1 time. Kanskje legen anbefaler at du får en ny time - kanskje en dobbeltime - for å rekke over alt neste gang.

Gjest prust
Skrevet

Jeg skal til lege neste mandag, for å sjekke om de utstående blodårene og hevelsen jeg har på det ene beinet er noe jeg må gjøre noe med (åreknuter). Samtidig har jeg tenkt å fornye respten på p-piller, snakke litt (igjen) om sterilisering) + evt måle blodtrykk og evt kolesterol. Håper det går bra!

Gjest fastlegens pasient
Skrevet

Jeg har aldri visst at det fantes begrensinger på dette. Jeg har ofte med en lang liste til legen min. Hun bruker den tiden jeg trenger. Om hun noterer det som enkelt eller dobbelttime, aner jeg ikke, da jeg har frikort som regel.

Gjest fastlegen
Skrevet

Det er ingen begrensning på dette, men det er best at en opplyser om dette når en bestiller time. Da kan det avsettes nok tid, og legen slipper å påføre de neste pasientene unødig ventetid.

Vanlig konsultasjonstid om ikke annet er avtalt er 10-15 minutter.

Skrevet

Ring og spør! På vårt legekontor henger det en stor plakat der de minner om at man ikke får ta opp mer enn to(!) ting per konsultasjon. Har man flere plager må man bestille dobbelttime.

Skrevet

''jeg må selvsagt holde meg til den tilmålte tiden. Hvis alle skal være lenger inne enn planlagt blir det jo voldsomt lang ventetid.''

Eh... ja? Det er jo sånn det er. Iallfall hos alle leger jeg har hatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...