Gå til innhold

Overivrige nye naboer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite hjertesukk over mine overivrige nye naboer som er ute i hagen fra morgen til kveld og hugger trær, fjerner busker, bedriver "moselufting" av plen, går ute i nattens mulm og mørke med lykt og plukker iberiasnegler, høytrykkspyler oppkjørsel og terrasse, klipper plena tre-fire ganger så ofte som oss, luker og planter og står i.

Og attpåtil nesten henger "over gjerdet" og nærmest sier "er ikke dette moro, da gitt?" ;-) Ikke ordrett, da, men jeg får litt assosiasjoner til Kari Disens rollefigur i den gamle norske svarthvit-filmen "Støv på hjernen" der hun sier omtrent det ovenfor siterte til en av de andre damene i blokka på vei til vaskekjelleren for å koke tøy.....;-)

De må jo selvsagt få holde på, men de kan godt la være å involvere oss i alle planene og la være å hinte om at også vi burde være like ivrige ("hva gjør dere for å bli kvitt mose i plenen?" og "har dere plukket mye brunsnegler, da?")

Og etter at de fjernet hekken mellom husene må jeg ut og skaffe meg persienner på den siden av huset, og ikke minst at vi nå også må begynne å klippe plena på den sida - det har vi ikke gjort (så ofte) før, for de har ikke kunnet se det pga hekken....;-p

Ja ja, jeg får sette min lit til at dette går litt over etterhvert som det å være huseier med EGEN HAGE ikke lenger har nyhetens interesse! ;-) Da skjønner de også at det er i en tilbakelent stol på terrassen det er best å være når man er huseier:-D

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

34

• mariaflyfly

3

• AneM1365380603

3

• mrxx

2

Skrevet

Hehe, sånne er det bare å drite i, la dem holde på. Det kan være at det er første gangen de har plen og hage og liker å styre på. Bare de ikke begynner å bry seg med dere, da hadde i alle fall jeg sagt klart i fra.

Men det kan være litt plagsomt med slike naboer.

Skrevet

Hehe, sånne er det bare å drite i, la dem holde på. Det kan være at det er første gangen de har plen og hage og liker å styre på. Bare de ikke begynner å bry seg med dere, da hadde i alle fall jeg sagt klart i fra.

Men det kan være litt plagsomt med slike naboer.

Ja de bryr seg nok litt om oss, for de hinter innpå om ting. Og det er slitsomt fordi vi føler forventingspresset om å ha like velstelt hage.... Men vi har både hytte og båt, og har dermed annet å bruke helgene på enn å dille med hagen;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Har lurt før, og lurer igjen: Er vi naboer, Morsan? ;)

Hehe, vi har nemlig nylig tatt et krafttak i hagen, og naboens reaksjoner er dempede, men dog så tydelige :P.

Nå som hagen blir som vi vil synes jeg også det er litt gøy! Men litt tidlig å si da, ettersom det er et stykke igjen før det er ferdig. Men da skal jeg _virkelig_ nyte roen og freden på terrassen - bak hekken *S*.

Skrevet

Hagearbeid er rimelig oppskrytt, jeg kommer aldri til å bli som dine naboer.

Prøver å holde plena noenlunde nede, og setter ellers pris på hekker, trær og alt som kan skjerme meg mot naboen.

Har en nabofamilie som bruker hagen mye, de sitter å drikker å griller straks sola titter frem, skråler, raper og ler, de har også en svær hund som bjeffer konstant, syns det er slitsomt nok jeg.

Men de hadde en hagedag her forleden, de tok helt av og hugget og saget ned alle de store trærne som skjermet, jeg var så skuffet, så nå er det virkelig innsyn, ikke særlig fornøyd med den kan du si!

Skrevet

Ja de bryr seg nok litt om oss, for de hinter innpå om ting. Og det er slitsomt fordi vi føler forventingspresset om å ha like velstelt hage.... Men vi har både hytte og båt, og har dermed annet å bruke helgene på enn å dille med hagen;-)

Prøv å overse dem, det er alltid noen som tror at det de er mest interessert i, bør andre være minst like interessert i. Mange rare folk rundt omkring.

mariaflyfly
Skrevet

''Og etter at de fjernet hekken mellom husene må jeg ut og skaffe meg persienner på den siden av huset, og ikke minst at vi nå også må begynne å klippe plena på den sida - det har vi ikke gjort (så ofte) før, for de har ikke kunnet se det pga hekken....;-p

''

Plant ny hekk, denne gangen på deres side av grensa. Det må da for pokker være lov til å være litt strateg. ;)

De finner nok ut etterhvert at hagearbeid er uhorvelig oppskrytt. Den tid vil komme når de har luka nok løvetann og plukka nok brunsnegler, sier jeg bare. *Urk*

Skrevet

Jeg tror den nye hagetrenden er naturtomter med færrest mulig inngrep.

Hos oss har den i hvert fall trofaste tilhengere.

Skrevet

Har lurt før, og lurer igjen: Er vi naboer, Morsan? ;)

Hehe, vi har nemlig nylig tatt et krafttak i hagen, og naboens reaksjoner er dempede, men dog så tydelige :P.

Nå som hagen blir som vi vil synes jeg også det er litt gøy! Men litt tidlig å si da, ettersom det er et stykke igjen før det er ferdig. Men da skal jeg _virkelig_ nyte roen og freden på terrassen - bak hekken *S*.

''Er vi naboer, Morsan? ;)''

*he he* nei disse naboene har ikke barn. Og dessuten snakker du om avslappning bak hekken, og den har jo våre naboer fjerna!! ;-)

Skrevet

Hagearbeid er rimelig oppskrytt, jeg kommer aldri til å bli som dine naboer.

Prøver å holde plena noenlunde nede, og setter ellers pris på hekker, trær og alt som kan skjerme meg mot naboen.

Har en nabofamilie som bruker hagen mye, de sitter å drikker å griller straks sola titter frem, skråler, raper og ler, de har også en svær hund som bjeffer konstant, syns det er slitsomt nok jeg.

Men de hadde en hagedag her forleden, de tok helt av og hugget og saget ned alle de store trærne som skjermet, jeg var så skuffet, så nå er det virkelig innsyn, ikke særlig fornøyd med den kan du si!

''setter ellers pris på hekker, trær og alt som kan skjerme meg mot naboen.''

Ja, slik tenker jeg/vi også. Jeg tør jo ikke fortelle dem at grunnen til at vi har hus med hage fremfor leilighet ikke er at vi vil ha en prydhage, men at vi vil ha _avstand_ til naboer....;-)

Ja ja... Men når det er sagt så er disse naboene veldig hyggelige ellers, da, og det er vel naturlig å være litt ekstra ivrige når man akkurat har flyttet inn i ny bolig....;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Er vi naboer, Morsan? ;)''

*he he* nei disse naboene har ikke barn. Og dessuten snakker du om avslappning bak hekken, og den har jo våre naboer fjerna!! ;-)

Men vi har også fjernet den pjuskete hekken som var - for å erstatte med en ny og kraftigere ;).

Skrevet

''Og etter at de fjernet hekken mellom husene må jeg ut og skaffe meg persienner på den siden av huset, og ikke minst at vi nå også må begynne å klippe plena på den sida - det har vi ikke gjort (så ofte) før, for de har ikke kunnet se det pga hekken....;-p

''

Plant ny hekk, denne gangen på deres side av grensa. Det må da for pokker være lov til å være litt strateg. ;)

De finner nok ut etterhvert at hagearbeid er uhorvelig oppskrytt. Den tid vil komme når de har luka nok løvetann og plukka nok brunsnegler, sier jeg bare. *Urk*

''Plant ny hekk, denne gangen på deres side av grensa. Det må da for pokker være lov til å være litt strateg. ;)''

Ja, he he. Jeg hadde faktisk aldri tenkt noe særlig over at hekken ikke var "vår" - den føltes som "felles". Da den plutselig var borte, ble det så alt for åpenbart at det ikke var noen andre planter på vår side enn gress OG MOSE!! ;-)

''De finner nok ut etterhvert at hagearbeid er uhorvelig oppskrytt. Den tid vil komme når de har luka nok løvetann og plukka nok brunsnegler, sier jeg bare. *Urk*''

Ja, jeg de kom fra leilighet, så brunsnegler har tydelig nyhetens interesse. Deres iver får meg til å tenke på det en slektning har sagt om den saken, nemlig at belønningen du får for å plukke brunsnegler hver kveld, at du også må plukke sneglene som kommer over fra den ikke-snegle-plukkende naboens hage...;-)

Skrevet

Men vi har også fjernet den pjuskete hekken som var - for å erstatte med en ny og kraftigere ;).

''for å erstatte med en ny og kraftigere ;).''

Eia var vi der!! :-D

Skrevet

Jeg tror den nye hagetrenden er naturtomter med færrest mulig inngrep.

Hos oss har den i hvert fall trofaste tilhengere.

''naturtomter med færrest mulig inngrep''

Enig, og slik er det faktisk hos oss også i _mesteparten_ av hagen. Men litt plen & buskas er det jo.

mariaflyfly
Skrevet

''Plant ny hekk, denne gangen på deres side av grensa. Det må da for pokker være lov til å være litt strateg. ;)''

Ja, he he. Jeg hadde faktisk aldri tenkt noe særlig over at hekken ikke var "vår" - den føltes som "felles". Da den plutselig var borte, ble det så alt for åpenbart at det ikke var noen andre planter på vår side enn gress OG MOSE!! ;-)

''De finner nok ut etterhvert at hagearbeid er uhorvelig oppskrytt. Den tid vil komme når de har luka nok løvetann og plukka nok brunsnegler, sier jeg bare. *Urk*''

Ja, jeg de kom fra leilighet, så brunsnegler har tydelig nyhetens interesse. Deres iver får meg til å tenke på det en slektning har sagt om den saken, nemlig at belønningen du får for å plukke brunsnegler hver kveld, at du også må plukke sneglene som kommer over fra den ikke-snegle-plukkende naboens hage...;-)

''belønningen du får for å plukke brunsnegler hver kveld, at du også må plukke sneglene som kommer over fra den ikke-snegle-plukkende naboens hage...;-)''

Deilig. :)

Det minner meg forresten om en artikkel i VG for noen uker sida, folk var oppfordra til å sende inn sine beste tips til hvordan bli kvitt disse ekle sneglene. En leser skreiv at han kjøpte ei stor bøtte, ei pølseklype, og så betalte han naboungen en femtilapp pr fulle bøtte mens han satt på verandaen og leste avisa. :D Et svar etter min smak. Kjæresten spurte diskret om jeg hadde skrevet inn noe til vg i det siste. :)

Skrevet

''belønningen du får for å plukke brunsnegler hver kveld, at du også må plukke sneglene som kommer over fra den ikke-snegle-plukkende naboens hage...;-)''

Deilig. :)

Det minner meg forresten om en artikkel i VG for noen uker sida, folk var oppfordra til å sende inn sine beste tips til hvordan bli kvitt disse ekle sneglene. En leser skreiv at han kjøpte ei stor bøtte, ei pølseklype, og så betalte han naboungen en femtilapp pr fulle bøtte mens han satt på verandaen og leste avisa. :D Et svar etter min smak. Kjæresten spurte diskret om jeg hadde skrevet inn noe til vg i det siste. :)

*he he* Kjempebra svar! Og artig at kjæresten trodde det var deg! ;-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Hehe, her er det eneste løsningen å plante en ti meter høy hekk. Vi hadde en nabo tidligere som ba oss pusse vinduer, det er vel også litt spesielt?

Skrevet

Hehe, her er det eneste løsningen å plante en ti meter høy hekk. Vi hadde en nabo tidligere som ba oss pusse vinduer, det er vel også litt spesielt?

''Vi hadde en nabo tidligere som ba oss pusse vinduer, det er vel også litt spesielt?''

"Litt" må være dagens understatement!! ;-)

Utrolig hva folk blander seg oppi.

Det hører forresten med til historien at da vi var nyinnflyttede, spurte dem som var daværende eier av nevnte nabohus om vi var "slike hagemennesker" - de var tydeligvis veldig bekymret for at vi skulle være det, ettersom de hadde noen av den sorten på den andre sida;-)

Gjest Aimabel
Skrevet

''Vi hadde en nabo tidligere som ba oss pusse vinduer, det er vel også litt spesielt?''

"Litt" må være dagens understatement!! ;-)

Utrolig hva folk blander seg oppi.

Det hører forresten med til historien at da vi var nyinnflyttede, spurte dem som var daværende eier av nevnte nabohus om vi var "slike hagemennesker" - de var tydeligvis veldig bekymret for at vi skulle være det, ettersom de hadde noen av den sorten på den andre sida;-)

Folk må bare få styre på som de vil bare de ikke blander seg borti andres eiendom. Jeg som har hatt hund misliker at folk klipper grøftekantene med neglesaks, liker litt buskas og markblomster jeg. Selv orker jeg ikke ha hage, når jeg ser hvor mye tid folk bruker på hagearbeid, og hvor lite de faktisk slapper av og nyter den.

Gjest ViViola
Skrevet

Det høres ut som de er litt nyfrelste, ja, man blir jo gjerne det når man aldri har hatt hage før!

Tips: Når de begynner å hinte om ting, så smil lett overbærende og si noe sånt som at "åja, slik drev vi på før også, men nå nyter vi terrassen".

Jeg er et hagemennneske, men ikke i den dimmensjonen der. Jeg elsker å se det gror, i blomsterbed og slik, men all denne spylinga har jeg ikke helt forstått. Og plen har vi knapt, vi har også gått for naturtomt m/mye stein. He-he.

Men den hekken de fjernet - der hadde jeg nok plantet noe nytt, ja, på egen side. Det blir veldig slitsomt å ha naboer uten å ha noe mellom, selv om man er verdens beste venner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...