Gå til innhold

Overivrige nye naboer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk må bare få styre på som de vil bare de ikke blander seg borti andres eiendom. Jeg som har hatt hund misliker at folk klipper grøftekantene med neglesaks, liker litt buskas og markblomster jeg. Selv orker jeg ikke ha hage, når jeg ser hvor mye tid folk bruker på hagearbeid, og hvor lite de faktisk slapper av og nyter den.

Ja, det er fint med litt orden, men helt strigla er ikke bra. Naturen er skjønn i seg selv, og det er derfor fint at det er litt "frittgroende" (unntak for burot).

Jeg liker faktisk løvetann! Jge synes det er en helt fantastisk plante. For det første fryder jeg meg over å se en enslig løvetann som har presset seg opp i en ørliten sprekk i asfalten. Det er et vitnesbyrd om at naturen vil seire! :-)

Og også ellers så er den flott - enten er den en knallgul blomst som gir løfte om en fager sommer, eller så er det en "frø-blomst" og dermed en ferdig aktivitetsleke for store og små. Man burde aldri bli for stor til å fryde seg over å blåse litt på en løvetann! :-)

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

34

• mariaflyfly

3

• AneM1365380603

3

• mrxx

2

Skrevet

Det høres ut som de er litt nyfrelste, ja, man blir jo gjerne det når man aldri har hatt hage før!

Tips: Når de begynner å hinte om ting, så smil lett overbærende og si noe sånt som at "åja, slik drev vi på før også, men nå nyter vi terrassen".

Jeg er et hagemennneske, men ikke i den dimmensjonen der. Jeg elsker å se det gror, i blomsterbed og slik, men all denne spylinga har jeg ikke helt forstått. Og plen har vi knapt, vi har også gått for naturtomt m/mye stein. He-he.

Men den hekken de fjernet - der hadde jeg nok plantet noe nytt, ja, på egen side. Det blir veldig slitsomt å ha naboer uten å ha noe mellom, selv om man er verdens beste venner.

''Tips: Når de begynner å hinte om ting, så smil lett overbærende og si noe sånt som at "åja, slik drev vi på før også, men nå nyter vi terrassen". ''

Lurt! :-)

''men all denne spylinga har jeg ikke helt forstått.''

Enig. Nå spylte ikke de i helga, da, men det er mange av dem som spyler på en vakker søndag og støyforurenser hele nabolaget.

''Og plen har vi knapt, vi har også gått for naturtomt m/mye stein. He-he.''

Høres ut som en hage etter min smak! :-)

''Men den hekken de fjernet - der hadde jeg nok plantet noe nytt, ja, på egen side. Det blir veldig slitsomt å ha naboer uten å ha noe mellom, selv om man er verdens beste venner''

Ja, men jeg gruer meg til å ta fatt! Jeg frykter at det er veldig mye stein i bakken der.

Gjest ViViola
Skrevet

''Tips: Når de begynner å hinte om ting, så smil lett overbærende og si noe sånt som at "åja, slik drev vi på før også, men nå nyter vi terrassen". ''

Lurt! :-)

''men all denne spylinga har jeg ikke helt forstått.''

Enig. Nå spylte ikke de i helga, da, men det er mange av dem som spyler på en vakker søndag og støyforurenser hele nabolaget.

''Og plen har vi knapt, vi har også gått for naturtomt m/mye stein. He-he.''

Høres ut som en hage etter min smak! :-)

''Men den hekken de fjernet - der hadde jeg nok plantet noe nytt, ja, på egen side. Det blir veldig slitsomt å ha naboer uten å ha noe mellom, selv om man er verdens beste venner''

Ja, men jeg gruer meg til å ta fatt! Jeg frykter at det er veldig mye stein i bakken der.

''Ja, men jeg gruer meg til å ta fatt! Jeg frykter at det er veldig mye stein i bakken der.''

Sett det bort! Det kan være vel verdt pengene!

Skrevet

''Ja, men jeg gruer meg til å ta fatt! Jeg frykter at det er veldig mye stein i bakken der.''

Sett det bort! Det kan være vel verdt pengene!

Sant nok!

Men jeg har ihvertfall kjøpt persienne! :-) Vi bruker egentlig ikke hagen på den sida av huset noe (nordsida), kun som gjennomgang for å komme rundt huset. Så innsynet i _hagen_ vår er det ikke så farlig med. Men vi ser jo rett bort i deres hage, da, og det er fryktelig nakent nå. Det var jo nesten som en grønn vegg der før.

Skrevet

Haha, jeg ser det hele for meg :) Ikke bare bare med nye naboer, trøst deg med at det alltid er slik i starten med nyinnflyttede og det bruker å stabilisere seg etterhvert.

Skulle gjerne hatt besøk av dine naboer. Hagen min er et mareritt. Jeg har puslet litt med det største og verste bedet i dag. Mest av alt har jeg lyst til å ringe etter en betongbil...... :(

Bare la hagen din få samme oppmerksomhet som før. Kanskje du skulle satt noe skrot i hagen som vender mot dem hehe *huff*

Hvor gjør man av brunsnegler egentlig? I do?

Gjest ViViola
Skrevet

Sant nok!

Men jeg har ihvertfall kjøpt persienne! :-) Vi bruker egentlig ikke hagen på den sida av huset noe (nordsida), kun som gjennomgang for å komme rundt huset. Så innsynet i _hagen_ vår er det ikke så farlig med. Men vi ser jo rett bort i deres hage, da, og det er fryktelig nakent nå. Det var jo nesten som en grønn vegg der før.

Kjenner godt den følelsen der, ja, vi tok ned en nesten 3 meter høy hekk (den fikk sykdom), og selv om det ikke var noe vi brukte den hageflekken til, så ble det veldig, veldig nakent... Det gikk ikke så lang tid før vi planet igjen, gitt!

Skrevet

Haha, jeg ser det hele for meg :) Ikke bare bare med nye naboer, trøst deg med at det alltid er slik i starten med nyinnflyttede og det bruker å stabilisere seg etterhvert.

Skulle gjerne hatt besøk av dine naboer. Hagen min er et mareritt. Jeg har puslet litt med det største og verste bedet i dag. Mest av alt har jeg lyst til å ringe etter en betongbil...... :(

Bare la hagen din få samme oppmerksomhet som før. Kanskje du skulle satt noe skrot i hagen som vender mot dem hehe *huff*

Hvor gjør man av brunsnegler egentlig? I do?

''Bare la hagen din få samme oppmerksomhet som før. Kanskje du skulle satt noe skrot i hagen som vender mot dem hehe *huff*''

;-)

''Hvor gjør man av brunsnegler egentlig? I do?''

Jeg vil helst ikke ha dem inn i huset! De jeg har plukket i egen hade har blitt drept først (enten klemt ihjel med pinne/stein, eller drukna i øl) og kasta i søpla etterpå.

Vi har heldigvis ikke så mange, da, for de liker ikke naturtomt;-)

Skrevet

Kjenner godt den følelsen der, ja, vi tok ned en nesten 3 meter høy hekk (den fikk sykdom), og selv om det ikke var noe vi brukte den hageflekken til, så ble det veldig, veldig nakent... Det gikk ikke så lang tid før vi planet igjen, gitt!

Skjønner jeg godt.

Hvis vi har flaks, så kanskje de planter en ny hekk snart;-)

Skrevet

''Bare la hagen din få samme oppmerksomhet som før. Kanskje du skulle satt noe skrot i hagen som vender mot dem hehe *huff*''

;-)

Jeg vil helst ikke ha dem inn i huset! De jeg har plukket i egen hade har blitt drept først (enten klemt ihjel med pinne/stein, eller drukna i øl) og kasta i søpla etterpå.

Jeg har aldri plukket snegler, men har nok vært heldig også da som har unngått å ha dem, tror i allefall ikke jeg har hatt dem.

Jeg flyttet hit for rundt 8 år siden og var masse i hagen, med årene så har den flotte hagen blitt et villniss. Gjør bed mindre og formklipper ikke mere enn en bjørk nå osv. Hage tar vanvittig mye tid og krefter (som det er manko på). Jeg har svalderkål og revehaler som tar motet fra meg. Jeg kjøpte huset etter en i familien og er flau for hvordan hennes flotte hage nå har blitt. Men, det er mitt problem alene (vårt) heldigvis :) Hun bodde forresten i hagen slik som det høres ut til at dine nye naboer gjør.

Gjest ViViola
Skrevet

Skjønner jeg godt.

Hvis vi har flaks, så kanskje de planter en ny hekk snart;-)

DET hadde jo vært det aller, aller beste!

Skrevet

;-)

Vi har noen naboer som er som dine,- og vi selv er nok hakket sløvere enn dere :-)

Våre naboer tok også ned en fin gammel hekk da de flyttet inn,- og vips fikk vi inspirasjon til å anlegge en skikkelig hekk. De er typen til å stå på tå for å se over til oss og så irritere seg over all vår uflid...

Og brunsneglene de orker vi ikke å gjøre noe med,- når de andre hageeierne plukker, argumenterer vi med (i alle fall for oss selv) at vi ikke fôrer dem. Har som regel ikke plantede sommerblomster...men løvetann har vi noe av ;-)

Skrevet

Jeg venter nesten på et innlegg som går på "jeg har flyttet inn i nytt hus og syns det er sååå koselig å pusle og stelle i hagen og gjøre det trivelig, men naboen er så lat og sitter helle på terrassen hele dagen. Jeg plukker snegler, og det kommer oss begge til gode osv osv." :-)

La naboen holde på, fint for dem. Det eneste jeg reagerte litt på var fjerning av hekk hvis den ble oppfattet som begges.

Skrevet

DET hadde jo vært det aller, aller beste!

*krysser fingrene og ser for meg at de sliter og graver ned ny hekk mens jeg drikker hvitvin på terrassen _på den andre siden av huset_* ;-)

Skrevet

Jeg venter nesten på et innlegg som går på "jeg har flyttet inn i nytt hus og syns det er sååå koselig å pusle og stelle i hagen og gjøre det trivelig, men naboen er så lat og sitter helle på terrassen hele dagen. Jeg plukker snegler, og det kommer oss begge til gode osv osv." :-)

La naboen holde på, fint for dem. Det eneste jeg reagerte litt på var fjerning av hekk hvis den ble oppfattet som begges.

Nei, hekken sto helt klart på deres side. Men fordi den jo har vært der i alle de årene vi har bodd her, har vi jo ikke brydd oss om å plante noe på vår side i tillegg. Hadde vi gjort det for ti år siden, hadde jo hekken hatt en anstendig høyde nå....;-)

Ellers har jeg ikke noe problem med å se at en sak alltid har minst to sider....;-)

Skrevet

Vi har noen naboer som er som dine,- og vi selv er nok hakket sløvere enn dere :-)

Våre naboer tok også ned en fin gammel hekk da de flyttet inn,- og vips fikk vi inspirasjon til å anlegge en skikkelig hekk. De er typen til å stå på tå for å se over til oss og så irritere seg over all vår uflid...

Og brunsneglene de orker vi ikke å gjøre noe med,- når de andre hageeierne plukker, argumenterer vi med (i alle fall for oss selv) at vi ikke fôrer dem. Har som regel ikke plantede sommerblomster...men løvetann har vi noe av ;-)

''Og brunsneglene de orker vi ikke å gjøre noe med,- når de andre hageeierne plukker, argumenterer vi med (i alle fall for oss selv) at vi ikke fôrer dem. ''

;-)

Jeg kjøpte noen stemorsblomster for en tid tilbake, og oppi "pottene" fant jeg ikke mindre enn TRE brunsnegler. Hvilket mangedoblet antall snegler i hagen hittil i år - kan bare huske at vi har funnet en snegle.

Kanskje skyldes det fjorårets "innsats", for da kjøpte vi et slags pulver på hagesenter, blandet i vann og skvettet i hagen. Det inneholdt en slags parasitt som tar kverken på larvene til brunsnegla. Har derfor størst effekt om våren før man får voksne snegler. En veldig enkel metode, som tydeligvis har vært temmelig virkningsfullt:-)

Og ihvertfall mye bedre enn nattlige raid med bøtte og klype....;-)

Skrevet

Nei, hekken sto helt klart på deres side. Men fordi den jo har vært der i alle de årene vi har bodd her, har vi jo ikke brydd oss om å plante noe på vår side i tillegg. Hadde vi gjort det for ti år siden, hadde jo hekken hatt en anstendig høyde nå....;-)

Ellers har jeg ikke noe problem med å se at en sak alltid har minst to sider....;-)

''Ellers har jeg ikke noe problem med å se at en sak alltid har minst to sider....;-)''

Selvfølgelig har du ikke det. Du er jo en DOL'er :-)

Gjest ViViola
Skrevet

*krysser fingrene og ser for meg at de sliter og graver ned ny hekk mens jeg drikker hvitvin på terrassen _på den andre siden av huset_* ;-)

Jeg tror kanskje jeg ville hintet litt kraftig om den hekken, jeg, neste gang de hinter om mosefjerning (hvorfor fjerne mose, forresten, det er jo det enste som virkelig er deilig å gå på!) og prydbuskebeskjæring.

He-he!

Skrevet

''Ellers har jeg ikke noe problem med å se at en sak alltid har minst to sider....;-)''

Selvfølgelig har du ikke det. Du er jo en DOL'er :-)

*knegg*

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ville hintet litt kraftig om den hekken, jeg, neste gang de hinter om mosefjerning (hvorfor fjerne mose, forresten, det er jo det enste som virkelig er deilig å gå på!) og prydbuskebeskjæring.

He-he!

*S*

Og mose har jo den fordelen at det er GRØNT! Mange plener på Østlandet blir fort brune om sommeren, med mindre man vanner veldig mye.

Dette er forresten en uttalelse helt etter mitt hjerte, sagt av Marlen Foseid (Hageglede):

''Jeg synes mose er vakkert. Dessuten tåler mose skygge og sur jord. Den er god å gå på, nesten ugressfri, og gir en følelse av gammel, uberørt skog. Dessuten har et mosedekke mange fellestrekk med en trendy, japansk hage.''

http://www.oasenhageland.no/Default.aspx?ID=237

Gjest ViViola
Skrevet

*S*

Og mose har jo den fordelen at det er GRØNT! Mange plener på Østlandet blir fort brune om sommeren, med mindre man vanner veldig mye.

Dette er forresten en uttalelse helt etter mitt hjerte, sagt av Marlen Foseid (Hageglede):

''Jeg synes mose er vakkert. Dessuten tåler mose skygge og sur jord. Den er god å gå på, nesten ugressfri, og gir en følelse av gammel, uberørt skog. Dessuten har et mosedekke mange fellestrekk med en trendy, japansk hage.''

http://www.oasenhageland.no/Default.aspx?ID=237

Den deler jeg helhjertet!

Bakdelen med mose, da, er at den forsvinner om man bruker hagen mye. F.eks. tåler den ikke noe særlig med ballspill, da blir den helt borte....

Sukk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...