vanilje Skrevet 26. mai 2008 Skrevet 26. mai 2008 Lurer på hva det er som avgjør om en krig er en verdenskrig? Er det antall land? Verdensdeler? Mye rart man lurer på... 0 Siter
Bookworm Skrevet 26. mai 2008 Skrevet 26. mai 2008 Verdenskrig brukes vanligvis om en krig som inkluderer et større antall av verdens nasjoner, ofte fra flere verdensdeler. 0 Siter
vanilje Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Skrevet 26. mai 2008 Verdenskrig brukes vanligvis om en krig som inkluderer et større antall av verdens nasjoner, ofte fra flere verdensdeler. Takk. Men det er ikke mer bestemt antall enn det? 0 Siter
Bookworm Skrevet 26. mai 2008 Skrevet 26. mai 2008 Takk. Men det er ikke mer bestemt antall enn det? Dette var den definisjonen jeg klarte å finne, så jeg vet ikke noe mer detaljert enn dette:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 26. mai 2008 Skrevet 26. mai 2008 Takk. Men det er ikke mer bestemt antall enn det? Sitter her å tenker litt... Tror det har mye med antall land den samme krigen foregår _i_... Ikke antall deltakende land. Vi ser jo at i situasjonen i Midtøsten, er jo mange land involvert, men dette er jo ikke definert som en verdenskrig. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 26. mai 2008 Skrevet 26. mai 2008 Ordboka definerer det bare som krig krig mellom stormakter, storkrig. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=verdenskrig&bokmaal=S%F8k%21++%28bokm%E5l%29 0 Siter
vanilje Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Skrevet 26. mai 2008 Det har jo bare vært to av de, så jeg antar man ikke har hatt behov for en altfor presis definisjon... sant det, men må jo være en eller annen "regel" siden det kun har vært 2 verdenskriger så lenge vi mennesker har slåss med hverandre 0 Siter
vanilje Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Skrevet 26. mai 2008 Sitter her å tenker litt... Tror det har mye med antall land den samme krigen foregår _i_... Ikke antall deltakende land. Vi ser jo at i situasjonen i Midtøsten, er jo mange land involvert, men dette er jo ikke definert som en verdenskrig. Ja, det tror jeg kan stemme, det hørtes logisk ut 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.