Gå til innhold

Til dere som har hund!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig liten peiling på hund, har aldri hatt og kommer nok aldri til å skaffe meg det.

Men folk har jo hunder da, og det er jo koselig forsåvidt, men nå har jeg en nabo som har hund, og den bjeffer 24/7 har jeg inntrykk av, jeg blir gal.

Kommer det av at hunden er dårlig oppdratt, eller er det vanlig at de bjeffer så mye?

Jeg blir gal av dette, sitter jeg på verandaen min er hunden i hagen ved siden av, det er ikke mange meterne, og det hørest veldig godt, det hørest når jeg er inne også, til og med når hunden er inne.

I dag er det en annet stort beist på besøk, og han har stått i hagen og bjeffet i hele dag, og eieren tusler bare i rundt og sier ingenting, de er sikkert immune mot lyden.

Og en annen ting, jeg er redd hunder, og veldig redd de som bjeffer, da fryser blodet til is i årene mine, men er hunder som bjeffer og knurrer litt farligere enn de som holder kjeft?

Skulle ønske de hadde oppdratt hunden til å tie stille, men det er vel ikke råd, han er langt i fra noen hvalp lenger!

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Noen raser bjeffer mer. Vår kan bjeffe til tider, men hun finnes ikke agressiv i det hele tatt.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg har hatt hund og den bjeffet bare visst det var noe spesiellt,hvis det kom noen f.eks..

Gjest Aimabel
Skrevet

Det høres merkelig ut at hunden bjeffer hele tiden når den er inne. Det må være når den er alene hjemme det da sikkert, da er det ikke så uvanlig. Men det med å bjeffe i hagen er helt unødvendig. Det er ikke noe tegn på at den er agressiv, men jeg forstår at det er slitsomt for naboer å høre på. Det er heller ikke godt for hunden som blir stresset og føler at den må passe på. Det er aldri for sent å trene en hund, men det spørs hvor villige naboene dine er til det da. Oppskriften er enkel, hver gang hunden begynner å bjeffe tas den inn. Når den roer seg slippes den ut igjen. Sånn må man holde på omigjen og omigjen. her gjelder det å være tålmodig.

Gjest grassa
Skrevet

Du kan jo alltids klage. Hundene bjeffer ofte på innstinkt hvis det er en vakthund. Vi har prøvd sprutebådnd på vår vakthund. Det hjelper litt men ikke hvis han ser ukjente dyr eller mennesker. Da bjeffer han selv uansett. Et slikt sprutebånd er ganske dyrt også batteriene og sprayen. Så man kan ikke forvente at alle kan ta seg råd til det.

De kan jo også ta ham inn mere. Det gjør vi hvis det blir for mye bjeffing. Men man kan ikke forvente at de skal ha han så mye inne, det vil jo være dyrplageri. Dyra er skapt for å være ute.

Gjest Aimabel
Skrevet

Du kan jo alltids klage. Hundene bjeffer ofte på innstinkt hvis det er en vakthund. Vi har prøvd sprutebådnd på vår vakthund. Det hjelper litt men ikke hvis han ser ukjente dyr eller mennesker. Da bjeffer han selv uansett. Et slikt sprutebånd er ganske dyrt også batteriene og sprayen. Så man kan ikke forvente at alle kan ta seg råd til det.

De kan jo også ta ham inn mere. Det gjør vi hvis det blir for mye bjeffing. Men man kan ikke forvente at de skal ha han så mye inne, det vil jo være dyrplageri. Dyra er skapt for å være ute.

Man kan forvente at hundeeiere tar hensyn, både til naboer og til sin egen hund. Å ha hund medfører mye trening og arbeid. Man gjør hunden sin en stor tjeneste ved å oppdra den, slik at den blir godt likt av andre.

Annonse

Skrevet

Foreldrene min ehadde hund mesteparten av de årene jeg bodde hjemme, og den drev ikke med slik ørkesløs bjeffing - bare hvis noen kom på døra. Hvis hunden satt utenfor huset og noen kom gående forbi på veien, kom det gjerne bare ett eneste lavt lite "boff" mens personen ennå befant seg bak noen busker.

Jeg har dessverre ikke noen råd til deg, men jeg skjønner at bjeffing hele tiden må være utrolig slitsomt, og dertil unormalt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Man kan forvente at hundeeiere tar hensyn, både til naboer og til sin egen hund. Å ha hund medfører mye trening og arbeid. Man gjør hunden sin en stor tjeneste ved å oppdra den, slik at den blir godt likt av andre.

Hunder har ikke behov for å stå ute og bjeffe hele dagen. Hunder har behov for skikkelige turer, og trening slik at de blir slitne og får behov for en rolig plass å hvile.

Skrevet

Min bjeffer når den skal inn, når den skal ut og når noen kommer... Tror ikke naboene irriterer seg stort over den.

Gjest mandolina
Skrevet

Hunder som bjeffer i tide og utide er dårlig oppdratte hunder med late hundeeiere.

Vi hadde en hund i nabolaget, den ble satt ut i en liten hundegård om morgenen, når eieren reiste på jobb, der sto den hele dagen og bjeffet i ett enenste kjør, sist på dagen var den helt utslitt i stemmen og vi hørte bare hes bjeffing.

Neste dag var det det samme opplegget, det kan da ikke være hygelig for en hund å stå ensom i en hundegård hele dagen og bjeffe fordi den kjedet seg.

Det er bare late hundeeiere, som lar hunden sin bjeffe hele tiden, de gidder ikke å ta seg bryet med å lære de oppdragelse.

Hilsen

Gjest grassa
Skrevet

Hunder har ikke behov for å stå ute og bjeffe hele dagen. Hunder har behov for skikkelige turer, og trening slik at de blir slitne og får behov for en rolig plass å hvile.

Som sagt tror jeg dette kommer mye ann på rasen.

Gjest Aimabel
Skrevet

Hunder som bjeffer i tide og utide er dårlig oppdratte hunder med late hundeeiere.

Vi hadde en hund i nabolaget, den ble satt ut i en liten hundegård om morgenen, når eieren reiste på jobb, der sto den hele dagen og bjeffet i ett enenste kjør, sist på dagen var den helt utslitt i stemmen og vi hørte bare hes bjeffing.

Neste dag var det det samme opplegget, det kan da ikke være hygelig for en hund å stå ensom i en hundegård hele dagen og bjeffe fordi den kjedet seg.

Det er bare late hundeeiere, som lar hunden sin bjeffe hele tiden, de gidder ikke å ta seg bryet med å lære de oppdragelse.

Hilsen

Og altfor mange hundeeiere bruker luftegård/løpestreng som hvilepute og tror at det kan kompensere for tur.

Sarah Elizabeth
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211808364' post='3884729]

Noen raser bjeffer mer. Vår kan bjeffe til tider, men hun finnes ikke agressiv i det hele tatt.

Dette handler ikke bare om oppdragelse. Synes det høres ut som om hunden er understimulert og trenger mye mer aktivisering enn den får. Kjeft vil antakelig gjøre hunden mer stresset og frustrert og problemet enda større.

En hund som får nok mosjon og hjernetrim slapper av inne og trenger ikke stå ute hele dagen. En tilfreds hund som blir aktivisert nok og på riktig måte ligger overraskende mye i ro resten av dagen. De halvsover eller bare observerer hva familiemedlemmene driver med. Disse hundene vil som regel stort sett bare bjeffe hvis det kommer noen.

Jeg skjønner godt at det er plagsomt å høre på hunden. Du kan selvfølgelig klage, men problemet her er nok at eierne ikke vet hva de kan gjøre med problemet. Om du på en vennlig måte kunne foreslå at de gikk mer tur med hunden og ellers hadde den inne, ville du fått fortalt dem noe viktig om hvordan problemet kan løses og du ville også gjort hunden en stor tjeneste. Den har åpenbart behov den ikke få dekket. Det er imidlertid vanskelig å få sagt noe sånt uten å virke belærende.

En hund som lager mye lyd er nødvendigvis ikke noe sintere eller "farligere" enn andre hunder. Det er mange grunner til at en hund bjeffer og aggresjon er bare én av dem. Man skal være forsiktig med å undertrykke en hunds språk for mye. Det er bedre at den sier i fra "verbalt" enn at den eventuelt biter uten forvarsel, men dette er en liten digresjon.

Jeg håper du tar mot til deg og snakker med eierne både for din egen del og for hundens del. Lykke til!

Annonse

Sarah Elizabeth
Skrevet

Dette handler ikke bare om oppdragelse. Synes det høres ut som om hunden er understimulert og trenger mye mer aktivisering enn den får. Kjeft vil antakelig gjøre hunden mer stresset og frustrert og problemet enda større.

En hund som får nok mosjon og hjernetrim slapper av inne og trenger ikke stå ute hele dagen. En tilfreds hund som blir aktivisert nok og på riktig måte ligger overraskende mye i ro resten av dagen. De halvsover eller bare observerer hva familiemedlemmene driver med. Disse hundene vil som regel stort sett bare bjeffe hvis det kommer noen.

Jeg skjønner godt at det er plagsomt å høre på hunden. Du kan selvfølgelig klage, men problemet her er nok at eierne ikke vet hva de kan gjøre med problemet. Om du på en vennlig måte kunne foreslå at de gikk mer tur med hunden og ellers hadde den inne, ville du fått fortalt dem noe viktig om hvordan problemet kan løses og du ville også gjort hunden en stor tjeneste. Den har åpenbart behov den ikke få dekket. Det er imidlertid vanskelig å få sagt noe sånt uten å virke belærende.

En hund som lager mye lyd er nødvendigvis ikke noe sintere eller "farligere" enn andre hunder. Det er mange grunner til at en hund bjeffer og aggresjon er bare én av dem. Man skal være forsiktig med å undertrykke en hunds språk for mye. Det er bedre at den sier i fra "verbalt" enn at den eventuelt biter uten forvarsel, men dette er en liten digresjon.

Jeg håper du tar mot til deg og snakker med eierne både for din egen del og for hundens del. Lykke til!

Innlegget skulle være under hovedinnlegget som svar til trådstarter..

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg i det at hunden antageligvis er understimulert. Men jeg tror desverre ikke det er så enkelt som at det vil gå opp et lys for eieren om naboen foreslår mer mosjon og aktivisering. Alle vet at hunder trenger tur, jeg tror de bare er late og ikke orker.

Sarah Elizabeth
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg i det at hunden antageligvis er understimulert. Men jeg tror desverre ikke det er så enkelt som at det vil gå opp et lys for eieren om naboen foreslår mer mosjon og aktivisering. Alle vet at hunder trenger tur, jeg tror de bare er late og ikke orker.

Det tror jeg også dessverre...

Gjest grassa
Skrevet

Kanskje du kan spørre om du kan ta ham med deg på tur? Det kan jo kanskje roe den. Jeg hadde en nabo som hadde hund. De gikk omtrent aldri tur med den. Jeg spurte om jeg kunne få lov til å spasere med den. De ble veldig glade for det og jeg kunne våge å gå alene overalt. Bodde i Oslo. Jeg hadde tur flere ganger i uka med den og hunden ble også roligere av det men den som fikk mest glede av hunden var sikkert meg:)

Gjest mora2
Skrevet

''Kommer det av at hunden er dårlig oppdratt, eller er det vanlig at de bjeffer så mye?''

Her kan flere ting spille inn, også rase.noen raser er avlet frem for å varsle.

Hunder kan bjeffe når de er glade, kjeder seg, usikre og sinte.

Det er jo hundens måte å snakke på.

''Og en annen ting, jeg er redd hunder, og veldig redd de som bjeffer, da fryser blodet til is i årene mine, men er hunder som bjeffer og knurrer litt farligere enn de som holder kjeft?''

Ikke nødvendigvis.

''Skulle ønske de hadde oppdratt hunden til å tie stille, men det er vel ikke råd, han er langt i fra noen hvalp lenger!''

Litt mye å forlang at en hund skal tie helt stille..

MEN man kan lære hunden til å tie på komando, og den trenger langt fra stå å bjeffe hele dagen! Dette kan begrenses veldig mye, men krever litt av eier da..

.Alder på hunden har ingenting å si :0)

Jeg har tre hunder. De varsler når det kommer folk, og når de blir kjempe glade. Da jeg fikk den ene hunden var det veldig mye lyd i den..Men nå er den mye mye roligere. Den er tryggere og kjeder seg ikke fullt så mye.

Men jeg merker godt på hundene om de har stått i gården hele dagen, eller om de har fått tur.

Ellers synes jeg du skal si fra til naboen din, det er forferdelig irriterende å høre på.....Og som hunde eier har han et ansvar.

Du kan også ringe anonymt til politiet, så kan de ringe naboen å ta opp problemet.

Gjest mandolina
Skrevet

''Kommer det av at hunden er dårlig oppdratt, eller er det vanlig at de bjeffer så mye?''

Her kan flere ting spille inn, også rase.noen raser er avlet frem for å varsle.

Hunder kan bjeffe når de er glade, kjeder seg, usikre og sinte.

Det er jo hundens måte å snakke på.

''Og en annen ting, jeg er redd hunder, og veldig redd de som bjeffer, da fryser blodet til is i årene mine, men er hunder som bjeffer og knurrer litt farligere enn de som holder kjeft?''

Ikke nødvendigvis.

''Skulle ønske de hadde oppdratt hunden til å tie stille, men det er vel ikke råd, han er langt i fra noen hvalp lenger!''

Litt mye å forlang at en hund skal tie helt stille..

MEN man kan lære hunden til å tie på komando, og den trenger langt fra stå å bjeffe hele dagen! Dette kan begrenses veldig mye, men krever litt av eier da..

.Alder på hunden har ingenting å si :0)

Jeg har tre hunder. De varsler når det kommer folk, og når de blir kjempe glade. Da jeg fikk den ene hunden var det veldig mye lyd i den..Men nå er den mye mye roligere. Den er tryggere og kjeder seg ikke fullt så mye.

Men jeg merker godt på hundene om de har stått i gården hele dagen, eller om de har fått tur.

Ellers synes jeg du skal si fra til naboen din, det er forferdelig irriterende å høre på.....Og som hunde eier har han et ansvar.

Du kan også ringe anonymt til politiet, så kan de ringe naboen å ta opp problemet.

Den hunden jeg kjenner best, er hunden til et nært familiemedlem.

Den bjeffer ikke i det hele tatt, ikke når det ringer på døren eller når det kommer noen, men den kan bjeffe på kommando, og så skal den nok fortelle at den vil ut, eller at den kjeder seg ute alene, men bjeffer gjør den ikke.

Hilsen

Gjest hjelperenerder
Skrevet

Det finnes løsning også på slike problem med hunder som er rene miljøforurensere og ditto ukompetente eiere.

Snakk bare med de rette folka, så order de det for deg for et ikke alt for stort beløp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...