Gå til innhold

Til dere som har hund!

Anbefalte innlegg

Gjest mora2
Skrevet

Den hunden jeg kjenner best, er hunden til et nært familiemedlem.

Den bjeffer ikke i det hele tatt, ikke når det ringer på døren eller når det kommer noen, men den kan bjeffe på kommando, og så skal den nok fortelle at den vil ut, eller at den kjeder seg ute alene, men bjeffer gjør den ikke.

Hilsen

Ja, det er forskjell på hunder, akkurat som oss mennesker :0)

kjempe stilig når de bjeffer på komando!

Kan den telle også? mange som lærer hunden å bjeffe etter tall!

Det er moro å se på :0)

Fortsetter under...

Gjest mora2
Skrevet

Det finnes løsning også på slike problem med hunder som er rene miljøforurensere og ditto ukompetente eiere.

Snakk bare med de rette folka, så order de det for deg for et ikke alt for stort beløp.

*slår deg i hodet med noe hardt*

Skrevet

Du kan godt klage på dette synes jeg. Vi blir bare glade for å få beskjed hvis hunden bjeffer når vi ikke er hjemme. Er vi hjemme, ordner vi raskt opp selv hvis han begynner å bjeffe. Reiser vi vekk litt mens han er ute, tar vi som regel på et strømhalsbånd. Det gir ham små (veldig små) strømstøt hvis han begynner å bjeffe skikkelig. Dette vet han og tier da stille. (sjelden vi trenger å slå det på, da han kjenner det igjen)

Er ikke vanlig å forvente at hunder, uansett rase skal stå å bjeffe i tide og utide. Og vi har hatt både store hunder som trenger mye mosjon og små "pyntehunder".

Så bare klag i vei, det er deres ansvar som hundeeiere.

Gjest gneldrebikkje
Skrevet

Noen raser er mer bjeffete enn andre.

Man kan til en viss grad avlære hunder å bjeffe så mye, men ofte er mye bjeffing en reaksjon på utrygghet eller redsel eller separasjonsangst, og som fører til at de bjeffer eller uler mye når de er alene hjemme.

Men en trygg, glad hund som har fått god oppdragelse og mye mosjon og oppmerksomhet i form av trening og aktivitet, vil som regel bjeffe mindre.

Men flinke hundeeiere kan også få en hund som får separasjonsangst og hyler hele dagen den er alene hjemme, eller som opplever noe skremmende, og dermed bjeffer en time eller tre i strekk hver gang den hører, ser eller lukter en annen hund.

Selv flinke hundeeiere kan trenge hjelp for å få gjort slike hunder trygge igjen. Å oppdra slike hunder ved hjelp av straff slik at de ikke bjeffer så mye, vil ikke være riktig.

Jeg tror ikke du kan finne noen sammenheng mellom hvilke hunder som er farlige og hvilke hunder som er bjeffete. Noen, særlig små hunder, er gneldrete, men det er sjelden disse man hører om når det gjelder alvorlige bittskader og angrep...

Man kan godt kontakte politiet hvis man ser at hunder i nabolaget ikke har det bra og bråker mye. I politiet er det ofte mange hundekjennere og hundevenner, som kan sjekke om hunden blir tatt vare på på en ok måte.

Gjest Hundeeieren
Skrevet

Du kan godt klage på dette synes jeg. Vi blir bare glade for å få beskjed hvis hunden bjeffer når vi ikke er hjemme. Er vi hjemme, ordner vi raskt opp selv hvis han begynner å bjeffe. Reiser vi vekk litt mens han er ute, tar vi som regel på et strømhalsbånd. Det gir ham små (veldig små) strømstøt hvis han begynner å bjeffe skikkelig. Dette vet han og tier da stille. (sjelden vi trenger å slå det på, da han kjenner det igjen)

Er ikke vanlig å forvente at hunder, uansett rase skal stå å bjeffe i tide og utide. Og vi har hatt både store hunder som trenger mye mosjon og små "pyntehunder".

Så bare klag i vei, det er deres ansvar som hundeeiere.

Lurer bare på hvor du har fått tak i det halsbåndet? Selges de på vanlige dyreforretninger, og er de dyre? Hvordan virker de, får hunden direkte vondt, slik at den blir redd - eller er det bare ubehagelig? Vår hund bjeffer ikke særlig, men _hyler_ (piper høyt/uler/hyler, lenge og intenst) når den er glad, og det er den ofte, og hver gang den treffer både kjente og ukjente mennesker. Voldsomt irriterende, hos en ellers herlig hund. Tror du et slikt halsbånd kan hjelpe på hylingen?

Skrevet

Lurer bare på hvor du har fått tak i det halsbåndet? Selges de på vanlige dyreforretninger, og er de dyre? Hvordan virker de, får hunden direkte vondt, slik at den blir redd - eller er det bare ubehagelig? Vår hund bjeffer ikke særlig, men _hyler_ (piper høyt/uler/hyler, lenge og intenst) når den er glad, og det er den ofte, og hver gang den treffer både kjente og ukjente mennesker. Voldsomt irriterende, hos en ellers herlig hund. Tror du et slikt halsbånd kan hjelpe på hylingen?

Du tuller ikke sant?

For det første er det ikke er lov å trene hunder ved hjelp av strøm, som for eksempel ved elektriske halsbånd. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=2936

For det andre så lærer hunder via assosiasjon, så om du strømmer hunden din når den er glad og hyler når den ser deg, så vil den trolig bli redd deg. Strøm gjør vondt og hunder vil unngå alt som gir smerte.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å lese litt på Canis og Hundesonen, det finnes langt enklere og smertefrie måter å trene vekk unoter på.

Annonse

Gjest Aimabel
Skrevet

Du tuller ikke sant?

For det første er det ikke er lov å trene hunder ved hjelp av strøm, som for eksempel ved elektriske halsbånd. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=2936

For det andre så lærer hunder via assosiasjon, så om du strømmer hunden din når den er glad og hyler når den ser deg, så vil den trolig bli redd deg. Strøm gjør vondt og hunder vil unngå alt som gir smerte.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å lese litt på Canis og Hundesonen, det finnes langt enklere og smertefrie måter å trene vekk unoter på.

Hårreisende, at noen benytter slike metoder!!! God ide å anbefale Canis, superbra nettside!

Gjest Hundeeieren
Skrevet

Du tuller ikke sant?

Det var ikke tull, men min skepsis lyste vel igjennom av alle spørsmålene jeg stilte?? BL.a dette : "Hvordan virker de, får hunden direkte vondt, slik at den blir redd - eller er det bare ubehagelig?"

Det var jo derfor jeg spurte. Du tror vel ikke jeg vil hunden min - eller andres - vondt??! Nei for all del.

Jeg har hatt mange hunder opp igjennom årene, lykkelige og veloppdradde, velstimulerte og høyt elskede hunder. Jeg er en seriøs hundeeier, derfor denne signaturen for anledningen.

Jeg bruker Canis sine nettsider og bøker, har gått i hundeklubb i mange år, og deltatt i kurs med både Nordenstam og Fjellanger, og trent mye med mine hunder - til felles glede. Jeg har løst problemer både hos egne og andres hunder, og er oppriktig glad og interessert i disse firbente skapningene.

Men pga denne nevnte hylingen, som jeg ikke får bort, ble jeg interessert i å få greie på mest mulig ang dette halsbåndet. Jeg har ikke tenkt å så mye som å vurdere det engang, før jeg vet så og si alt. At det var ulovlig, setter jo en solid stopper for det. Men det brukes jo flittig i saue-avvenning, da av kvalifiserte personer. Derfor tenkte jeg at det muligens kunne brukes på samme måte. Ikke mot sauer - men mot hyling. Dumt tenkt kanskje, men altså ren nyskjerrighet. Hva da med sitronhalsbånd, har du/noen noen formening om det?

Skrevet

Det var ikke tull, men min skepsis lyste vel igjennom av alle spørsmålene jeg stilte?? BL.a dette : "Hvordan virker de, får hunden direkte vondt, slik at den blir redd - eller er det bare ubehagelig?"

Det var jo derfor jeg spurte. Du tror vel ikke jeg vil hunden min - eller andres - vondt??! Nei for all del.

Jeg har hatt mange hunder opp igjennom årene, lykkelige og veloppdradde, velstimulerte og høyt elskede hunder. Jeg er en seriøs hundeeier, derfor denne signaturen for anledningen.

Jeg bruker Canis sine nettsider og bøker, har gått i hundeklubb i mange år, og deltatt i kurs med både Nordenstam og Fjellanger, og trent mye med mine hunder - til felles glede. Jeg har løst problemer både hos egne og andres hunder, og er oppriktig glad og interessert i disse firbente skapningene.

Men pga denne nevnte hylingen, som jeg ikke får bort, ble jeg interessert i å få greie på mest mulig ang dette halsbåndet. Jeg har ikke tenkt å så mye som å vurdere det engang, før jeg vet så og si alt. At det var ulovlig, setter jo en solid stopper for det. Men det brukes jo flittig i saue-avvenning, da av kvalifiserte personer. Derfor tenkte jeg at det muligens kunne brukes på samme måte. Ikke mot sauer - men mot hyling. Dumt tenkt kanskje, men altså ren nyskjerrighet. Hva da med sitronhalsbånd, har du/noen noen formening om det?

Nå kommer dette svaret litt sent , men dog,.

Godt å se at du har et reflektert forhold til hund. :) Om jeg virket krass er det fordi jeg ser meg så uendelig lei på enkle og ofte smertefulle "mirakel"metoder, når det eneste som skjer er at symptomet (eks hylingen) på atferden forsvinner, men årsaken (til hylingen) er der likefullt.

Ang sitronhalsband blir det for meg en slik "mirakel" kur.. Årsaken til at hunden din hyler forsvinner ikke, men den opplever sterkt ubehag om den vokaliserer sin glede. Hunder har særdeles god luktesans og oppfatter lukt mye bedre enn oss, det er nok sikkert ikke noe særlig å bli dynket i sitronspray i tide og utide, samt at lukten henger lenge i pelsen. Det går også ann å "lure" halsbandet. En elghund jeg kjenner stiller seg slik at sitrondusjen blir blåst vekk fra han og han bjeffer gjerne halsbandet tomt for sitronspray, det har ikke virket i det hele tatt på han..

Jeg vile heller forsøkt å gi hunden din en oppgave når du kom hjem, bære en tøffel, avisa eller noe annet? De fleste hunder roer seg om de får en oppgave. Evnt ignorert hunden totalt og ikke belønnet hunden med oppmerksomhet før den hadde sluttet å hyle..?

Det er mange veier til Rom, men det jeg vet er at om du finner årsaken til problemet så er det mye lettere å finne en varig løsning på problemet også.

Lykke til. :)

Skrevet

Beklager sent svar, men har vært på ferie :-)

Det koster rundt 1000 lappen mener jeg. Vet ikke om de har de på dyrebutikker jeg, men fant det her iallefall:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=57

Er ikke helt sikker på om det virker like bra ved "sutring" men tror det. Vår er iallefall stille når han får det på seg. Han kan også sutre litt i perioder han står uten, så kanskje verdt å prøve.

Skrevet

Dette bjeffehalsbåndet er ikke i nærheten av å gi like mye støt som ved saueavvennings-bruk! Det er bittesmå støt i forhold. Vi ville aldri brukt vanlige strømbånd til vanlig trening av våre hunder! Det er vi veldig imot.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...