Gå til innhold

bleke/farge klesplagg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen hvite klesplagg som ikke er fullt så hvite lenger..enten pga.flekker som er kommet i vask eller at de bare har blitt litt gråfargede i vask. Noen som har noen anbafalinger når det gjelder blekemiddel,farging e.l til klær ?Og hvor får jeg kjøpt dette?Blir resultatet bra? Har bla. en bikini der underdelen er blitt "grå" mens overdelen fortsatt er hvit, hadde vært supert og fått ordnet dette..:)

Fortsetter under...

Skrevet

Putt de hvite klærne i en ren bøtte med 50-50 klorin og vann. La det ligge en stund, et par timer. Så putter du det i vaskemaskinen og vasker klærne på vanlig måte.

Skrevet

Er det bomull kan du jo prøve å kokvaske det? Vanish skal være bra, evt. klorvann? Flekker som har vært med i en vask eller to er ofte fikserte i plagget og går ikke bort, men prøv klor eller vanish.

Kunststoffer (som bikinien?) får du neppe hvitt igjen. Men prøv med vanish, klor har ingen hensikt i alle fall.

Skrevet

Er det bomull kan du jo prøve å kokvaske det? Vanish skal være bra, evt. klorvann? Flekker som har vært med i en vask eller to er ofte fikserte i plagget og går ikke bort, men prøv klor eller vanish.

Kunststoffer (som bikinien?) får du neppe hvitt igjen. Men prøv med vanish, klor har ingen hensikt i alle fall.

Men vet jeg har spurt om noe sånt her for lenge siden, og da fikk jeg noe klesfargings middel som svar..husker bare ikke hvor man får kjøpt det..eller er det kun mulig å farge fargede klær? F.eks fra grønn til svart e.l...men jeg trodde hvite klær kunne blekes med et eller annet som er beregnet på å farge klær, eller er det vanligst å bruke klor kanskje...

Takk for svar uanset:)

Skrevet

Putt de hvite klærne i en ren bøtte med 50-50 klorin og vann. La det ligge en stund, et par timer. Så putter du det i vaskemaskinen og vasker klærne på vanlig måte.

Det er ALT FOR MYE klorin! Plaggene kommer til å gå i oppløsning!

Følg heller anvisningene på klorflaska - tror det er noe med en kapsel per 5 liter vann eller noe slikt.

Skrevet

Men vet jeg har spurt om noe sånt her for lenge siden, og da fikk jeg noe klesfargings middel som svar..husker bare ikke hvor man får kjøpt det..eller er det kun mulig å farge fargede klær? F.eks fra grønn til svart e.l...men jeg trodde hvite klær kunne blekes med et eller annet som er beregnet på å farge klær, eller er det vanligst å bruke klor kanskje...

Hei,

Hvite plagg kan også farges, men resultatet avhenger av hva slags stoff det er i plagget. Ren bomull gir best resultat, og jeg vil ikke anbefale farging av plagg som er helt eller delvis laget av kunststoff.

Det var dette lillemus svarte deg på, at bikinien sannsynligvis IKKE er bomull, og at det derfor ikke hjelper med farging eller klorbleking.

Har du andre plagg du ønsker å fareg eller bleke?

Isåfall:

Du får kjøpt Nitor fargestoff i velassorterte dagligvarebutikker, til bruk i vaskemaskin. Du må også ha fikseringssalt, og følge anvisningen på pakka _nøye_.

Det er veldig viktig at tøyet er rent og flekkfritt og fullstendig gjennomvått, og hvis du skal farge noe til svart er det veldig viktig at du ikke har oppi for mye tøy (vekt).

Husk også at farge/mønster som er på plagget fra før påvirker det endelige resultatet.

Bleking:

Det skal finnes et slags avfargingsprodukt, men det har jeg ikke prøvd. Du kan klorbleke bomull, men ikke overdriv klormengden (les på flaska - der står det både om mengden klor per liter vann OG den tiden plagget skal ligge i bløtt).

Vær forsiktig når du holder på med klorvann, for hvis det drypper på klærne dine, risikerer du blekede flekker.

Annonse

Skrevet

''men jeg trodde hvite klær kunne blekes med et eller annet som er beregnet på å farge klær''

???? Farge har farge, bleking har blekemiddel. Skal du farge klær er det bedre jo lysere tøyet er på forhånd, men flekker synes dessverre ofte etter farging også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...