Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid fått høre hvor viktig det er å ta til seg nok karbohydrater når en trener, spesielt da etter harde/lange treningsøkter. Jeg har følt det på kroppen selv hvordan den fungerer når jeg er tom! Jeg har en nær slektning som har konkurrert på relativt høyt nivå på langdistanser, hun sier at det er umulig å trene uten karbo...

Men hva da med alle disse som går på lavkarbo-kurer og trener i vei? De som sier at vi ikke trenger karbo, fordi dette kan kroppen produsere selv? (Eller ketoner da..)

Hva er rett? Trenger vi eller trenger vi ikke karbohydrater?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307344-trening-og-karbohydrater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Nå vet ikke jeg hvilket nivå du trener på, men selv trener jeg jevnt og passe hardt, og ligger på ca 75-80% av maxpuls i 45 min et par ganger i uken. I tillegg rører jeg meg hver dag.

På 3T der jeg trener sier de at det beste for oss som trener på et slikt normalnivå er å få i seg et par grove skiver med brunost etter trening - da får man både opp blodsukkernivået, og fylt på reservene. Energibars og spesialtilpasset kost passer best for de som trener på et nivå over oss hverdagsslitere, sier de, og for meg høres dette rimelig ut. ;)

Nå vet ikke jeg hvilket nivå du trener på, men selv trener jeg jevnt og passe hardt, og ligger på ca 75-80% av maxpuls i 45 min et par ganger i uken. I tillegg rører jeg meg hver dag.

På 3T der jeg trener sier de at det beste for oss som trener på et slikt normalnivå er å få i seg et par grove skiver med brunost etter trening - da får man både opp blodsukkernivået, og fylt på reservene. Energibars og spesialtilpasset kost passer best for de som trener på et nivå over oss hverdagsslitere, sier de, og for meg høres dette rimelig ut. ;)

Jeg trener litt mer, 4-5 dager i uken, minst en langtur (over 1,5 time). Men jeg tenker mer på det prinsipielle: er det mulig å trene hardt uten jevnlig tilførsel av karbohydrater? Jeg mener Nei...

mvh

Gjest Kayia

Jeg trener litt mer, 4-5 dager i uken, minst en langtur (over 1,5 time). Men jeg tenker mer på det prinsipielle: er det mulig å trene hardt uten jevnlig tilførsel av karbohydrater? Jeg mener Nei...

mvh

Jeg trener ikke for å gå ned i vekt men for å holde meg i form, og har et normalt sunt kosthold bestående av både fett, proteiner og karbohydrater. For de fleste normalvektige tror jeg at det er det sunneste og mest varige å bygge på.

Om man pga overvekt velger å gå på en karbofri diett i en periode tror jeg man like fullt kan trene og få gode resultater av det uten å spise karbohydrater etter trening. En venninne av meg har gått ned mange kilo på denne måten, og hun spiste grønnsaker og proteinrik kost etter trening med god effekt.

På sikt tror jeg imidlertid at et balansert kosthold og regelmessig trening er det sunneste både for kropp og sjel.:)

Gjest Store muskler

Min x-kroppsbyggervenn spiste knapt nok karbo da hun var på sitt absolutt beste (øverst i norgestoppen). Hun inntok litt karbo tidlig morgen, resten av dagen bare proteiner. Og hun trente jo beinhardt, da.

Det er kanskje forskjell på hva man driver med? Langdistanseløping og kroppsbygging er jo veldig ulike idretter, selv om det er tunge tak i begge så er det jo på hver sin måte.

Min x-kroppsbyggervenn spiste knapt nok karbo da hun var på sitt absolutt beste (øverst i norgestoppen). Hun inntok litt karbo tidlig morgen, resten av dagen bare proteiner. Og hun trente jo beinhardt, da.

Det er kanskje forskjell på hva man driver med? Langdistanseløping og kroppsbygging er jo veldig ulike idretter, selv om det er tunge tak i begge så er det jo på hver sin måte.

Ja, det er jo sant! Visste i grunnen at kroppsbyggere som "deffer" (er det ikke det det heter?) bare inntar proteiner!

Sikkert riktig at det kommer an på HVA en trener, og hva en vil oppnå med treningen sin som er viktig for næringsinntak!

mvh

Annonse

Gjest Valnøtt

Man er litt forskjellige. Noen har gode anlegg for å forbrenne fett - da trenger man nesten ikke karbohydrater fordi kroppen er veldig flink til å produsere ketoner. Andre greier ikke å produsere nok ketoner til at de greier å opprettholde trening på _høyt_ nivå. Men for mosjon er det nok med ketoner for de fleste.

Selv har jeg erfart at med ketoner har jeg satt de to siste personlige rekordene mine.

Gjest Valnøtt

mvh

Jo, det er fullt mulig. For langdistanse er faktisk ketogen forbrenning nesten mer ideelt - fordi du ikke går tom. Kroppen kan lage nye ketoner hele veien underveis og det fortsetter den med så lenge det er fett å ta av.

Min favoritt-treningsfom er sykkel, og jeg sykler en god del mil i uka. Restitusjonstid er vesentlig kortere uten karbohydrater og jeg blir ikke tom underveis - det hendte iblant på karbo-forbrenning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...