Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vårt firma fikk vi behov for vikar til sjåførtjeneste et par uker framover. Vi kontakter derfor et velkjent vikarbyå, som sendte oss diverse ubrukelige kandidater...før det endelig klaffet på det 4. forsøket.

Siden dette er en mann vi kan tenke oss å ansette, spurte jeg vikarbyåret om det var en mulighet fra d.d. Jo, det var det jo, men da måtte vi betale kr. 15000,00 for dette + å forplikte oss til å bruke dette vikarbyrået ved behov i framtiden. Er det mulig?

Denne mannen vi vil ansette har ikke engang skrevet avtale med vikarbyåret, og det har ikke vi heller gjort. De fant han gjennom NAV's sider over arbeidssøkende.

Noen som har peiling på hvordan disse byråene fungerer?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

29

• tonie

16

• Persille1365381127

7

• tzatziki1365380058

2

Gjest bareentanke
Skrevet

Dropp og gjøre det gjennom byrået davel og spørr han direkte om han er interessert :)

Kjenner ikke noe til vikarbyråer - men de er som alle bedrifter ute etter og tjene penger. I dette tilfellet kan de jo finne på og presentere dette jobbtilbudet til mannen det gjelder og kun si at det gjelder hvis det skjer gjennom dem også.

Skrevet

Dropp og gjøre det gjennom byrået davel og spørr han direkte om han er interessert :)

Kjenner ikke noe til vikarbyråer - men de er som alle bedrifter ute etter og tjene penger. I dette tilfellet kan de jo finne på og presentere dette jobbtilbudet til mannen det gjelder og kun si at det gjelder hvis det skjer gjennom dem også.

Ja, han er interessert i det. Så det var en tanke vi også har tenkt. De finner altså bare en kandidat gjennom NAV, som ikke er registrert som vikar hos dem, og begynner å stille betingelser som om han skulle være det. Jeg er rimelig sjokkert over framgangsmåten deres. Og det er som sagt ikke skrevet noen avtale av arbeidstakeren. Han ble bare oppringt fra vikarbyrået med beskjed om å ringe oss, hvis han ville ha en jobb.

Og ja...de er tydeligvis ute etter å tjene penger ja! Dette er jo helt på grensen til å være useriøst, synes jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke sikker, men tror det kommer helt an på avtalen dere har med vikarbyrået. Enkelte av av avtalene man inngår før vikaren begynner går ut på en viss provisjon ved eventuell ansettelse. Om dere ikke har slik avtale skulle en tro dere står mer fritt.

Skrevet

Ikke sikker, men tror det kommer helt an på avtalen dere har med vikarbyrået. Enkelte av av avtalene man inngår før vikaren begynner går ut på en viss provisjon ved eventuell ansettelse. Om dere ikke har slik avtale skulle en tro dere står mer fritt.

Ja, det kan nok stemme. Men 15 000? Og en annen ting er at vi ikke har gjort noen avtale med dem om denne kandiadaten.Og det har ikke han gjort heller...han ble sendt oss, og har kun hatt 2*4 timer hos oss siden mandag.

De snakker om 10-20 % av bto. årslønn i honorar, men en slik sjåfør vil ikke tjene mer enn 50-60 000 i året hos oss. Og enda påsto de at 15 000 var billig :-) Ja,ja...

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, det kan nok stemme. Men 15 000? Og en annen ting er at vi ikke har gjort noen avtale med dem om denne kandiadaten.Og det har ikke han gjort heller...han ble sendt oss, og har kun hatt 2*4 timer hos oss siden mandag.

De snakker om 10-20 % av bto. årslønn i honorar, men en slik sjåfør vil ikke tjene mer enn 50-60 000 i året hos oss. Og enda påsto de at 15 000 var billig :-) Ja,ja...

Vet lite om nivået på slik provisjon ved korte ansettelser.

Skrevet

Er det vikarbyrået som skal lønne ham for tiden han har jobbet hos dere??

Mange byråer har en "karantene-tid" på sine vikarer før de evt. blir fast ansatt hos oppdragsgiverne. På langvarige oppdrag, er denne perioden ofte 3 måneder.

Dette fordi byråene skal sikre seg en viss inntekt på en vikar de har skaffet, siden de har hatt jobben med å formidle ham til dere. og hvis firmaet ønsker å ansette vedkommende før denne perioden er over, må de ofte betale en kompensasjon istedet.

Det finnes også rekrutteringsbyråer som formidler ansettelser direkte, altså uten at de jobber og lønnes gjennom byrået først. I disse tilfellene tror jeg det er vanlig at bedriftene betaler et engangsbeløp til byrået som "formidlingsgebyr"

Det høres imidlertid litt rart ut at deres vikar ikke har noen kontrakt med byrået som skaffet ham. Men hvis ting har skjedd litt fort, så har de kanskje en multlig avtale selvom de formelle papirene ikke er iorden ennå??

Jeg ville prøvd å skaffe informasjon mer om hvordan dette byrået opererer,f.eks. via deres hjemmesider.

Der vil du finne betingelsene rundt tjenestene de tilbyr.

Gjest mallet
Skrevet

Dere har vel en generell avtale med dette vikarbyrået. Da kommer det an på hva det står i den. Hvis verken dere eller han dere vil ansette har noen skriftlig avtale med dem vil jeg tro byrået stiller svakt i forhold til noen bonus ved ansettelse.

Men at de vil ha penger for dette er i utgangspunktet helt greit, altså. Dette er jo den typen tjenester byrået lever av, og det er jo en ærlig sak.

Gjest mandolina
Skrevet

Vikarbyråer tjener jo sine penger på å formidle kontakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så selvfølgelig fremsetter de krav om kompensasjon for jobben, de har gjort.

Dere kunne jo selv ha kontaktet mannen gjennom NAV, og så hadde prosedyren vært kostnadsfri.

Hilsen

Skrevet

Vikarbyråer tjener jo sine penger på å formidle kontakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så selvfølgelig fremsetter de krav om kompensasjon for jobben, de har gjort.

Dere kunne jo selv ha kontaktet mannen gjennom NAV, og så hadde prosedyren vært kostnadsfri.

Hilsen

Vi hadde ikke tid tïl å lete selv. Vi trengte øyeblikkelig vikar. Men alt er iorden nå :-) Vi har fått tak i en annen som ikke er tilknyttet et vikarbyrå.

Takk for alle svar.

Gjest mallet
Skrevet

Hilsen

Nettopp den tiden dere ikke hadde tid til å sette av er det dere betaler vikarbyrået for :)

Gjest mandolina
Skrevet

Vi hadde ikke tid tïl å lete selv. Vi trengte øyeblikkelig vikar. Men alt er iorden nå :-) Vi har fått tak i en annen som ikke er tilknyttet et vikarbyrå.

Takk for alle svar.

Dere gav vikarbyrået et oppdrag, og selvfølgelig skal de ha betalt for å utføre dette oppdraget.

Vikarbyrået fant jo en egnet arbeidstaker til dere, og for denne jobben har de selvfølgelig rett til å ta seg betalt.

Hilsen

Skrevet

Dere gav vikarbyrået et oppdrag, og selvfølgelig skal de ha betalt for å utføre dette oppdraget.

Vikarbyrået fant jo en egnet arbeidstaker til dere, og for denne jobben har de selvfølgelig rett til å ta seg betalt.

Hilsen

Nei, de fant ingen egnet kandidat, viste det seg. Først fikk vi presentert en dame som var usikker på om hun i det hele tatt kunne klare jobben. Det gjorde hun ikke. Deretter fikk vi servert en mann på 75 år, som var tunghørt, og ikke engang hørte at telefonen ringte. Så var turen kommet til faren til han som jobbet i vikarbyrået (!) og han fungerte bra. Men så viste det seg at han ikke hadde lov til å tjene penger. Så kom den siste kandidaten på mandag, som vi inntil i dag hadde stor tro på...Men han hadde visst plutselig møtt veggen, sa han. Og alt dette i løpet av 10 dager...

Jeg skjønner at de skal ha betalt for å formidle kompetente arbeidstakere, for all del. Men 15 000? Den var for drøy. Og særlig nå det viser seg at kompetansen ikke er til stede. Dette har kostet oss mye ekstra arbeid og tid,i en fra før travel tid.

Skrevet

Hilsen

Og jeg forstår kostnadsberegningen deres hvis de har et utvalg av vikarer i sitt byrå som de kan garantere kompetanse og egnethet for stillingen til. (for det er jo det de lover/garanterer) Men av de de sendte så var det bare 1 som var vikar i deres byrå, og det var 75-åringen. Resten ble plukket opp gjennom familie og NAV, som deretter skulle de være vikarer for byrået. Og for disse vikarene tar de 230,00 + mva i timen.

Hele greia virket på meg dønn useriøs. De sa også at de tok på seg vikaroppdrag helt ned til 1 dag, men i går var det plutselig 3-6 mnd.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja, han er interessert i det. Så det var en tanke vi også har tenkt. De finner altså bare en kandidat gjennom NAV, som ikke er registrert som vikar hos dem, og begynner å stille betingelser som om han skulle være det. Jeg er rimelig sjokkert over framgangsmåten deres. Og det er som sagt ikke skrevet noen avtale av arbeidstakeren. Han ble bare oppringt fra vikarbyrået med beskjed om å ringe oss, hvis han ville ha en jobb.

Og ja...de er tydeligvis ute etter å tjene penger ja! Dette er jo helt på grensen til å være useriøst, synes jeg.

Det der er da helt vanlig prosedyer. Vikarbyråenes jobb er å finne kandidater, finne kunder, og matche dem! Det spiller absolutt ingen rolle hvor vikarbyråene finner kandidatene, naturligvis. Det er helt vanlig at de screener NAV, Finn osv for å finne kandidater. Det er ikke useriøst i det hele tatt.

At dere skal betale for at de finner en egnet person til dere, er da helt naturlig. Hva skal vikarselskapet ellers leve av?

Rekruttering til faste stillinger koster gjerne 50 - 100000 gjennom rekrutteringsbyrå, så 15000 i denne forbindelse, synes jeg ikke var ille i det hele tatt. Normalt skal de jo tjene på forskjellen mellom det kunden betaler og det kandidaten tjener. Men i dette tilfellet ville dere jo køpe kandidaten fri, så vidt jeg skjønner? Klart at dere da må betale for den marginen selskapet mister ved at dere ikke velger vikariat.

Skjønner ikke hvorfor du er så opprørt over dette?!

Skrevet

Det der er da helt vanlig prosedyer. Vikarbyråenes jobb er å finne kandidater, finne kunder, og matche dem! Det spiller absolutt ingen rolle hvor vikarbyråene finner kandidatene, naturligvis. Det er helt vanlig at de screener NAV, Finn osv for å finne kandidater. Det er ikke useriøst i det hele tatt.

At dere skal betale for at de finner en egnet person til dere, er da helt naturlig. Hva skal vikarselskapet ellers leve av?

Rekruttering til faste stillinger koster gjerne 50 - 100000 gjennom rekrutteringsbyrå, så 15000 i denne forbindelse, synes jeg ikke var ille i det hele tatt. Normalt skal de jo tjene på forskjellen mellom det kunden betaler og det kandidaten tjener. Men i dette tilfellet ville dere jo køpe kandidaten fri, så vidt jeg skjønner? Klart at dere da må betale for den marginen selskapet mister ved at dere ikke velger vikariat.

Skjønner ikke hvorfor du er så opprørt over dette?!

Er jeg så veldig opprørt da?

For ordens skyld: Dette dreier seg ikke om en direktørstilling. men en stilling som dreier seg om halv stilling 3-4 mnd. i året, og en inntekt på ca. 30 000. Og da synes jeg 15 000 er mye.

tzatziki1365380058
Skrevet

Er jeg så veldig opprørt da?

For ordens skyld: Dette dreier seg ikke om en direktørstilling. men en stilling som dreier seg om halv stilling 3-4 mnd. i året, og en inntekt på ca. 30 000. Og da synes jeg 15 000 er mye.

Ja, jeg vil nok si at du virker litt opprørt - beskriver vikarbyrå som useriøs og sånn :) Men jeg var sikkert litt slumsete i språkbruken, så ikke heng deg opp i det.

Jeg er enig i at 15000 er mye sånn som du beskriver det, men dersom du skulle ansett personen som vikar gjennom byrået, må du nok uansett gange lønna hans med 1.3 og vel så det, sånn at du ikke ville komme unna med 30000. Nå er jeg ikke helt sikker på marginene til vikarbyråene, da - vet bare at det er ganske mye dyrere.

Til gjengjeld slipper man jo å betale arbeidsgiverkostnader og sånn.

Jeg vil jo heller si at det er useriøst å gi vikarbyrået et oppdrag, for så å gå for ansettelse så snart kandidaten er funnet slik at byrået ikke får fnugg av vikarinntektene, og så regne med at det ikke skal koste noe. Vikarbyrået har gjort jobben sin, de - vanligvis lever de av marginene, men når dere ønsker å ansette direkte så mister de jo disse. Klart dere da må betale for oppdraget.

At vikarbyrået sendte dere uegnede kandidater er jo heller ikke noe de kan klandres for dersom kandidaten formelt hadde riktige kvalifikasjoner. Byrået leter opp dem som kan være aktuelle, og en uegnet kandidat for dere, kan være velegnet et annet sted, naturligvis. Dersom de hadde helt feil kvalifikasjoner i forhold til deres spesifiserte krav, er det en annen sak, naturligvis.

Skrevet

Hvis han hadde hatt avtale med vikarbyrået, må han jobbe for dere via vikarbyrået ganske lenge, før dere ev kan ansette ham fritt. Hvis dere vil ansette ham før det, må dere 'kjøpe ham ut' for å dekke kostnader de har hatt / normalt har.

Men nå har han ingen avtale sier du. Da har byrået gjort en feil. De har dessuten belastet dere med å sende ubrukelige folk eller hva du nå skrev.

Hvis denne mannen ikke er veldig oppsatt på å beholde et godt forhold til vikarbyrået, så er det jo bare å ta jobb hos dere, og droppe byrået. Dette fordi dere ikke har inngått avtale på noen sider

Skrevet

Ja, jeg vil nok si at du virker litt opprørt - beskriver vikarbyrå som useriøs og sånn :) Men jeg var sikkert litt slumsete i språkbruken, så ikke heng deg opp i det.

Jeg er enig i at 15000 er mye sånn som du beskriver det, men dersom du skulle ansett personen som vikar gjennom byrået, må du nok uansett gange lønna hans med 1.3 og vel så det, sånn at du ikke ville komme unna med 30000. Nå er jeg ikke helt sikker på marginene til vikarbyråene, da - vet bare at det er ganske mye dyrere.

Til gjengjeld slipper man jo å betale arbeidsgiverkostnader og sånn.

Jeg vil jo heller si at det er useriøst å gi vikarbyrået et oppdrag, for så å gå for ansettelse så snart kandidaten er funnet slik at byrået ikke får fnugg av vikarinntektene, og så regne med at det ikke skal koste noe. Vikarbyrået har gjort jobben sin, de - vanligvis lever de av marginene, men når dere ønsker å ansette direkte så mister de jo disse. Klart dere da må betale for oppdraget.

At vikarbyrået sendte dere uegnede kandidater er jo heller ikke noe de kan klandres for dersom kandidaten formelt hadde riktige kvalifikasjoner. Byrået leter opp dem som kan være aktuelle, og en uegnet kandidat for dere, kan være velegnet et annet sted, naturligvis. Dersom de hadde helt feil kvalifikasjoner i forhold til deres spesifiserte krav, er det en annen sak, naturligvis.

Jeg synes vikarbyrået har virket litt useriøst i forhold til hva vi har fått presentert av kandidater. Og det ble forferdelig mye ekstra jobb for oss. "Alle våre kandidater har vi kvalitetssikret gjennom intervjuer, kompetansekartlegging og referansesjekker" lyder deres "reklame" på. Det kan de neppe ha gjort når de bare finner folk på NVA, ringer dem opp, og ber dem kontakt oss. Uten at de noensinne selv har vært i kontakt med personen selv.

"Overta kandidater uten å betale noe"? Nei, det har vi aldri regnet med. Det er størrelsen på beløpet jeg reagerte på. I deres betingelser står det også: "Full fleksibilitet når kunde og vikar ønsker å avtale et fast ansettelsesforhold". Og de nevnte selv helt ned mot 1 dag. I mail fra dem fikk jeg beskjed om at "

Honoraret settes til 15000 kroner, og det er billig. Det vanlige er 15-20% av brutto årslønn." Ganger vi med 1.3 så blir årslønnen 39 000, og 15-20% av dette er: 5850 - 7800. Og så skulle 15 000 være billig?

Men dette er egentlig ikke noe mer å diskutere. Vi fikk tak i en annen kar, og det ver vel egentlig det beste :-)

Persille1365381127
Skrevet

Det er ganske vanlig :)

Leie kandidaten i 900 timer, eller betale en avgift for å kjøpe ut vedkommende.

De skal jo ha betalt for jobben de har gjort :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...