Gjest H-LEGG Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 hei! på fritiden er jeg step instruktør. Den siste tiden har jeg fått smerter i leggen når jeg satser med den høyre foten. altså hopper opp og ned på steppen.Dette har vært så plagsomt at jeg har måttet melde meg syk fra disse timene da det å gå i trapp og har vært veldig ubehagelig. Det hele kom ganske plutselig. Det var ikke særlige smerter når jeg gikk. Da det ikke hjalp noe særlig med hvile eller eller innsmøring av bet.demp gel gikk jeg til legen som sa det var en betennelse i leggen og han gav meg en ukes kur med voltaren. Det hele så ut til å bli ganse bra, da jeg bare kjente det litt i leggen i trapper. Å jogge har gått helt fint samt andre treningsformer etter kuren. Men da jeg skulle opp på steppen igjen var det akkurat som at jeg landet litt skjevt og så var det gjort. Nå kjenner jeg det ganske godt(bedre enn tidligere) i tjukk leggen når jeg går, problemer med å gå ned trapper og er påny sykemeldt fra hobbyen min...smertene er lokalisert der leggen er tykkest på innsiden av leggen. Samt når jeg strekker vristen kjenner jeg det godt i overgangen til der leggen er tykkest. Har du noen forslag til hva jeg kan ha gjort meg og noen råd til hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker forøvrig å fortsette med trening og trenger tips om evt gunstige treningsformer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307414-smerter-i-h-legg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det å være step instruktør er en krevende jobb på mange måter. For å ta dette ganske ensidige "opp og ned" med ganske store belastninger på leggene bør man i tillegg trene allsidig. Jeg vil anbefale generell styrketrening samt sykkel, enten dette er inne eller utendørs. Men når uhellet først er der, så må du innstille deg på at det tar litt tid. En slik skade i leggen starter gjerne med en avrivning av muskelfibre med etterfølgende inflamasjon (overbelastning-betennelse). Tilhelningen tar ofte 4-5 uker. Tren alternativt og avslutt hver trening med å legge is på det skadde området. Ellers har jeg god erfaring med lette tøyningsøvelser i etterkant av dette. Men som du forstår, vær tålmodig før du setter igang med step igjen. Det kan også være en ide at du bruker treningssko med noe hæl i fremtiden. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307414-smerter-i-h-legg/#findComment-2500543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.