Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke helt hvor dette passer best, prøver her :-)

Først litt info. Er 25 år, mann og student (sitter stort sett og leser/skriver i det daglige). 180 cm og 93 kg nå.

Jeg har stort sett alltid hatt noen kg ekstra, selv om jeg alltid har vært nokså aktiv med å sykle, gå til skole, fjellturer etc. Har likevel vært i brukbar form, om enn ikke ship-shape.

Men har også alltid likt å slappe av på sofaen foran tven når jeg er hjemme, og faller ofte for fristelsen av å handle med "bare en liten" sjokkis på butikken når jeg er litt sliten, og det blir jo fort nesten hver gang jeg er på butikken etter lange dager på skole.

For et par år siden begynte jeg å intensivere syklinga mye, og økte på til jeg var oppe i over 15 timer i uka. Målet var Styrkeprøven (Trondheim-Oslo). Det gikk fint og jeg gikk ned til ca 84 kg og var da i meget god form.

Etter det dabbet syklingen av gradvis og kiloene kom fort tilbake (selv om jeg har syklet 3-6 timer per uke, legger lett på meg). Pga dårlig økonomi, samlivsbrudd, skole/eksamens-stress, flytting flere ganger har jeg etter hvert blitt relativt deprimert i løpet av det siste året. Har blitt sittende mer inne, mindre sosial, får ikke gjort noenting (kan sitte i timesvis på pc uten å gjøre noenting egentlig), sover lite om natta, og klarer aldri å sovne før 4-5 på morgenen, mangler alt som heter motivasjon, og er generelt slapp og sliten.

Etter min samboer gjennom et par år (kjæreste i tre år) flyttet ut for noen uker siden har jeg plutselig blitt boende alene og ser nå hvordan jeg har forandret meg det siste året. Forholdet har gått dårlig det siste året (har nok en stor del av skylden for at jeg har følt meg deprimert), og det føles egentlig litt greit at det er over.

Har begynt å mistenke at jeg også har lavt stoffskifte (min mor ligger på grensen). Har levert blodprøve hos fastlege, venter på svar. Antar at etter hvert som jeg har blitt mer innesluttet og mindre aktiv har dette sammen med depresjon og lavt stoffskifte blitt en slags ond sirkel som har gjort alt verre. Jeg har bare blitt sittende inne (stort sett alene) uten vilje til å ta tak i dette. I tillegg til symptomene over har jeg alltid slitt med tørr hud, og i det siste har jeg fått ekstra mye knekking og knirking i alle ledd, spesielt knærne er veldig ubehagelige.

Har prøvd å gradvis komme meg litt på sykkelen igjen. De siste tre uker har jeg vært oppe i 4-8 timer per uke (loggfører alt med pulscomputer og programvare på pc). Sykler på puls og er nøye med å strukturere treningen i pulssoner. For lengre turer (2 timer +) passer jeg på å holde meg under 74% av makspuls (194 slag/min). Har også prøve meg på et par lette intervalløkter med litt variabelt resultat. Hvilepuls er ca 50 slag/min. Da jeg trente mest var den nede på 44.

Har blitt i litt bedre humør og det blir lettere å komme seg på sykkelen, samtidig som jeg får litt mer "tiltak" til å ta tak i alle problemene mine og prøve å finne løsninger. Var som nevnt f.eks hos legen og fikk tatt blodprøve. Dette var i forbindelse med en helseattest for sommerjobb så fikk ikke snakket om alt det andre, derfor jeg spør her. Blitt mye info før spm kommer men føler alt kan henge sammen..

Har i disse tre ukene jeg har kommet i gang med litt sykling også prøvd å spise mest mulig sunt. Trangen for litt søtsaker er der fortsatt og jeg har gitt etter for fristelsen en del. I løpet av denne perioden har vekta økt med 1 kg, noe som ikke er spesielt inspirerende til å fortsette.

Så har jeg lest litt rundt om på nettet og bestemte meg for å prøve å kutte karbohydrater, noe jeg har prøvd i 4 dager nå;

Har prøvd følgende: Alt brød utgår til fordel for salat eller lignende.

Frokost: Proteiner og fett. Egg, bacon, majones, salat, smeltet ost, stekt salami o.l.

Lunsj: Salat med kylling, tunfisk eller skinke.

Middag: Kjøtt, kylling eller fisk med mye proteiner. Sammen med salat, bacon, tomatsaus, grønnsaker etc.

Mellommåltid, per dag: ca 2 epler, 2 gulrøtter

Vet det er noen karbohydrater i frukten til mellommåltid, men bortsett fra dette er det svært lite. Har logget matinntaket for å sjekke at jeg får i meg nok kalorier per dag (ca 1700-2000 pluss minus trening). Ved lengre sykkelturer inntar jeg litt karbohydrater i form av kakestykker, fruktsukker i vannet etc.

Tanke bak (min teori + lesing på nett): Kroppen trenger drivstoff. Karbohydrater er mer høyverdig drivstoff enn fett. Kroppen lagrer alt den kan ta til seg av ekstra næring som fett. Så lenge det ikke er behov for det omstiller ikke kroppen seg til å hente energi fra fett, og derfor må jeg (som har lett for å legge på meg) ha svært lange sykkelturer (3-4 timer pluss) for at kroppen tømmer reservene av karbohydrater og setter i gang fettforbrenning. Dette stemmer med min erfaring fra da jeg syklet svært mye for et par år tilbake. Det var først når jeg kom på et nivå der jeg kunne sykle svært lange turer på 6-8 timer at kiloene begynte å forsvinne. Med nåværende form er det langt til jeg klarer dette. I tillegg har jeg ikke tid eller motivasjon til å sykle så mye. Én slik langtur krever mye grunntrening i form av mindre turer i tillegg har jeg erfart. Når jeg spiser kun energi i form av fett er kroppen allerede "innstilt" på fettforbrenning, og på en sykkeltur vil da fettforbrenningen starte mye tidligere, det er min teori ihvertfall.

Resultat av denne dietten (etter 4 dager): Jeg har sammenlignet kalorier på måltidene med og uten karbohydrater. Etter en slik frokost med tre egg og bacon + majones får jeg i meg omtrent like mye kalorier som om jeg skulle spist brød i stedet. Men, jeg får ikke et sånt behov for å spise meg veldig mett, og den moderate metthetsfølelsen jeg får varer mye lenger. jeg får heller ikke de samme svingninger i energinivå og plutselige behov for raske karbohydrater i form av sjokolade (ikke hatt lyst på sjokolade på disse 4 dagene). Det samme etter middagen, metthetsfølelsen varer mye lengre (pasta ut, mer salat, kjøtt og bacon inn) og jeg trenger ikke et ekstra stort måltid på kvelden, noe jeg ofte har følt behov for før. Snacks"behovet" på kvelden føler jeg heller ikke så stort nå. Har mistet et kilo på disse 4 dagene, det kan være tilfeldig eller det kan være at det fungerer.

Høres dette fornuftig ut?

Kan det være usunt å holde en slik diett? Mister jeg noen vesentlige næringsstoffer? Vet det er litt fiber i epler, trenger jeg ekstra fiber og er det i tilfelle tilstrekkelig å ta noen fibertabletter per dag?

Regner med at jeg får det meste av vitaminer og mineraler gjennom salat, epler og gulrøtter? Har i tillegg tatt Møllers tran med omega-3 og vitamin D disse dagene.

Jeg syns dette opplegget gir mye mening og har troen på at det vil fungere. Vil bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe dumt og usunt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307466-ingen-karbohydrater-sunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

candyqueen_83

Har du lest på lavkarbo.no? Anbefaler deg å melde deg inn der, og stille spørsmål. Man skal ikke leve på 0 karbohydrater, man må ha litt, men de skal helst komme fra grønnsaker. Frukt gir litt blodsukkerstigning.

Regner med Valnøtt svarer utfyllende her, så jeg bare anbefaler deg så absolutt å bruke lavkarbo.no.

Gjest Valnøtt

Gimme five!!! Vi har samme erfaringer :-)

Det som skjer når du lever lavkarbo er at du aldri fyller opp blodsukkeret - da går du på konstant fettforbrenning slik du før har nytt gleden av, men kun etter mange timer på sykkelen. Det går jo kjempefint å leve sånn hele tiden :-)

Jeg synes maten din ser kjempefin ut - med forbehold om at mengden grønnsaker står i forhold til kjøttet? Er viktig med masse grønnsaker - hovedsaklig de som vokser over bakken.

Du trenger ikke fibertilskudd - grønnsaker er jo fulle av fiber. Kan være kjekt å ta tilskudd av omega3, multivitamin og hvis du merker at musklene blir stive og støle, eller at du kjenner deg kraftløs - magnesium.

Les mer på lavkarbo.no, den fettforbrenningen du er så glad i heter ketose og vi er mange som lever konstant på den - med økt energinivå, varme hender og føtter og vektnedgang som resultat. Og likhet med deg elsker jeg sykkelen jeg også :-)

Og du - så bra at du tar samlivsbruddet så fint og kommer deg i gang og i form. Er ikke den ting i verden som er bedre (og mer attraktivt) enn det.

Gjest kjellev

Nei, det er ikke sunt med en kost fri for karbohydrater. Karbohydrater sørger for en naturlig balanse i kroppen og er kroppens viktigste og beste brensel. For lite karbohydrater i kosten kan føre til bl.a. tretthet og energiløshet.

Karbohydrater er dessuten svært viktig for hjernen og den mentale funksjon og de er viktige for at kroppen skal nyttiggjøre seg proteinene i kosten.

Gimme five!!! Vi har samme erfaringer :-)

Det som skjer når du lever lavkarbo er at du aldri fyller opp blodsukkeret - da går du på konstant fettforbrenning slik du før har nytt gleden av, men kun etter mange timer på sykkelen. Det går jo kjempefint å leve sånn hele tiden :-)

Jeg synes maten din ser kjempefin ut - med forbehold om at mengden grønnsaker står i forhold til kjøttet? Er viktig med masse grønnsaker - hovedsaklig de som vokser over bakken.

Du trenger ikke fibertilskudd - grønnsaker er jo fulle av fiber. Kan være kjekt å ta tilskudd av omega3, multivitamin og hvis du merker at musklene blir stive og støle, eller at du kjenner deg kraftløs - magnesium.

Les mer på lavkarbo.no, den fettforbrenningen du er så glad i heter ketose og vi er mange som lever konstant på den - med økt energinivå, varme hender og føtter og vektnedgang som resultat. Og likhet med deg elsker jeg sykkelen jeg også :-)

Og du - så bra at du tar samlivsbruddet så fint og kommer deg i gang og i form. Er ikke den ting i verden som er bedre (og mer attraktivt) enn det.

Tusen takk for alle svar! Fint med et sted som lavkarbo.no, skal lese mer om dette så fort jeg får mulighet! Første pri de nærmeste dagene er eksamenslesing. Har faktisk klart å snu døgnet i løpet av noen dager nå og det går fint å sovne og stå opp i rett tid på morgenen :-)

Kuttet det meste av brød, men spiser litt karbohydrater siden jeg ikke har fått lest så mye om dette ennå. Så tar det litt forsiktig.

Ellers hadde jeg en fin sykkeltur lørdag, i nytt/ukjent område. Så på kartet og anslo turen til tre timer. Da det var mye mer kupert og en del lengre enn jeg trodde innså jeg at turen ble mye lengre enn planlagt. Med to bananer og fire små biter fyrstekake i lomma begynte jeg å bli litt engstelig.. Det var heller ingen bensinstasjoner på turen som viste seg å bli fem og en halv time. Men faktisk gikk det veldig bra, tror aldri jeg hadde kommet meg hjem uten å ringe for å bli hentet om jeg hadde spist vanlig. Har hatt flere turer før som har vært kortere der jeg har gått på en smell pga for lite mat med, og da har jeg hatt med mye mat!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...