Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest vingla

jeg fikk vite av legen min at jeg nesten ikke hadde jern,bare en verdi på 7.hva er årsaken til det?jeg blør nesten ikke under menstruasjonen.er vegetarianer.har ikke sjekket jernlagret på 8-10 år nå.da hadde jeg og alt for lite jern,men ble så kvalm av tabelettene at jeg ikke orket de.kan jeg spise noe for å få opp jernprosenten?har kjenner meg sliten og svimmel

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307472-jernmangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baremei

hmm..

men er det ikke andre matvarer en kan få det gjennom tro?jeg spiser fisk da..

Spiser du fisk, er du vel strengt tatt ikke vegetarianer;) Men det er ikke dumt, siden det er enklere å få til et fullverdig kosthold når du inkluderer fisk. Det mørkeste fiskekjøttet(f.eks. laks og det brune på makrell) er mest jernrikt.

Grønne grønnsaker, bønner//erter/linser, korn, frø og nøtter(spesielt cashew- og pistasjnøtter) er noen vegetabilske jernkilder. Unngå å spise jernrik mat sammen med melkeprodukter, kaffe, eller te, som alle hindrer opptaket av jernet. Drikk heller et glass appelsinjuice eller spis noe annet c-vitaminrikt(paprika, kiwi el.l.) til måltidet, det vil optimere jernopptaket i kroppen din.

Jerntilskudd i form av tabletter el.l. er, som allerede nevnt i et annet svar til deg, et alternativ om du ikke får opp nivåene med mat. Floradix er en naturlig, vegetabilsk jernekstrakt, som du får kjøpt bl.a. på helsekosten. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307472-jernmangel/#findComment-2501052
Del på andre sider

Annonse

hattifnatt1

Spiser du fisk, er du vel strengt tatt ikke vegetarianer;) Men det er ikke dumt, siden det er enklere å få til et fullverdig kosthold når du inkluderer fisk. Det mørkeste fiskekjøttet(f.eks. laks og det brune på makrell) er mest jernrikt.

Grønne grønnsaker, bønner//erter/linser, korn, frø og nøtter(spesielt cashew- og pistasjnøtter) er noen vegetabilske jernkilder. Unngå å spise jernrik mat sammen med melkeprodukter, kaffe, eller te, som alle hindrer opptaket av jernet. Drikk heller et glass appelsinjuice eller spis noe annet c-vitaminrikt(paprika, kiwi el.l.) til måltidet, det vil optimere jernopptaket i kroppen din.

Jerntilskudd i form av tabletter el.l. er, som allerede nevnt i et annet svar til deg, et alternativ om du ikke får opp nivåene med mat. Floradix er en naturlig, vegetabilsk jernekstrakt, som du får kjøpt bl.a. på helsekosten. Lykke til!

tusen takk for mange nyttige tips:)

jeg skal prøve og skjerpe meg på det da

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307472-jernmangel/#findComment-2501261
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...