Gå til innhold

Gave man ikke vil ha ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du når du får gaver du ikke liker? Sier du at du liker den, sier du ikkeno, eller er du ærlig og sier at den ikke falt i smak?

Det har seg sånn at for et par dager siden kom min mor og mormor ens ærend for å gi meg en gave. Det var mormor som ga den. En blomst i en gruuusom katte-potte-ting til å ha utendørs. Som jeg da helst skal plassere så synlig som mulig, fordi den er jo så fin...

I og med at mormor er veldig gammel, vil jeg nok ikke si noe til henne. Men jeg lurte litt på om jeg skulle si noe til moren min? Jeg ville tro at hun har hatt en finger med i spillet.

Om jeg ikke sier i fra, så kan jeg risikere å få flere "fine" gaver fra dem begge. Om jeg sier i fra, så kan jeg risikere å såre moren min.

Allikevel: jeg er veldig bevisst på tingene jeg omgir meg med. Er ikke spesielt opptatt av interiør og sånn, men jeg er opptatt av at de tingene jeg har - og bruker - de skal jeg like.

Så, hva gjør man?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

11

• morsan

6

• fru Burlefot

2

• løvinne71

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''gruuusom katte-potte-ting '' Ærlig talt jeg vet ikke. Men ejg forstår deg veldig godt. Du kan vel ikke ha en sånn greie. Mor din må kjenne deg dårlig.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe om det. Ville antagelig satt frem potta om jeg visste de skulle komme på besøk :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville takket og forsøkt å si noe positivt om gaven - evt. at den var morsom.

Men jeg ville ikke satt den fremme i hagen eller huset om jeg absolutt ikke likte den. Kunne evt. vurdert å sette den frem første gang de kom på besøk etterpå, men ikke mer - det blir jo ganske hyklersk.

fru Burlefot
Skrevet

Jeg hadde takket pent og tenkt "kanskje ikke helt min smak" og blitt glad for gaven og rørt av at de hadde kjøpt den til meg. Og så hadde jeg satt potten og blomsten på altanen og tenkt på mormoren min når jeg så på den.

Jeg er ganske enkel når det gjelder presanger ;-)

Skrevet

''gruuusom katte-potte-ting '' Ærlig talt jeg vet ikke. Men ejg forstår deg veldig godt. Du kan vel ikke ha en sånn greie. Mor din må kjenne deg dårlig.

Ja, ikke sant?

;)

Skrevet

Jeg er også slik at jeg helst vil kjøpe ting jeg omgir meg med selv.

Men allikevel, spiller jeg skikkelig skuespill og later som jeg likte det, til tross for at det kanskje ikke er min smak.

Jeg ser ikke poenget med å såre noen som vil glede.

Altså mener jeg at i sånne situasjoner bør man ikke på død og liv være ærlig.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe om det. Ville antagelig satt frem potta om jeg visste de skulle komme på besøk :o)

Det er det jeg vurderer også, hvis jeg ikke sier noe..

Skrevet

Jeg hadde takket pent og tenkt "kanskje ikke helt min smak" og blitt glad for gaven og rørt av at de hadde kjøpt den til meg. Og så hadde jeg satt potten og blomsten på altanen og tenkt på mormoren min når jeg så på den.

Jeg er ganske enkel når det gjelder presanger ;-)

Ja, jeg tenker jo på tanken bak :).

Men skal man da ende opp med å omgi seg med en hel del ting man absolutt ikke liker?

Skrevet

Jeg er også slik at jeg helst vil kjøpe ting jeg omgir meg med selv.

Men allikevel, spiller jeg skikkelig skuespill og later som jeg likte det, til tross for at det kanskje ikke er min smak.

Jeg ser ikke poenget med å såre noen som vil glede.

Altså mener jeg at i sånne situasjoner bør man ikke på død og liv være ærlig.

Nei, det er noe med det...

Jeg er usikker.

Skrevet

Nei, det er noe med det...

Jeg er usikker.

Jeg fikk også en kattepusepotte til å ha på hytta av noen venner.

Helt grei å ha på hytta og jeg hadde nok brukt den hjemme også på tearssen eller noe.

Gjør det noe da? Synes ikke det er verdt å såre mor eller bestemor for dette.

Skrevet

Jeg fikk også en kattepusepotte til å ha på hytta av noen venner.

Helt grei å ha på hytta og jeg hadde nok brukt den hjemme også på tearssen eller noe.

Gjør det noe da? Synes ikke det er verdt å såre mor eller bestemor for dette.

Greia er vel litt det at jeg pleier ikke å si fra om sånne ting, men så lurer jeg på om jeg skal det...?

Da jeg fikk gaven, smilte jeg og takket og sa "den var jo fin" - eller noe sånt :).

Mary Poppins
Skrevet

"Om jeg ikke sier i fra, så kan jeg risikere å få flere "fine" gaver fra dem begge. "

Ja det er jo en kjempe risk! Jeg synes heller du skal tenke på at det er tanken som teller jeg, og ikke si noe.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal si noe i det hele tatt. Det er normal høflighet å si takk og spille glad.

Gjest mora2
Skrevet

Nja, når det gjelder en blomst ville jeg ikke sagt noe.

Skrevet

Ja, jeg tenker jo på tanken bak :).

Men skal man da ende opp med å omgi seg med en hel del ting man absolutt ikke liker?

Det skal vel ganske mye til at du ender opp med "massevis" av ting du ikke liker, ved at du får en presang i ny og ne?

I forhold til tingene du selv har valgt, blir vel disse i fåtall, og dominerer nok ikke helhetsinntrykket du ønsker å skape...

Jeg hadde tatt imot presangen, og vært glad for at de tenkte på meg!

Skrevet

Takker for svar - veldig flott å få så rask respons :)

Skrevet

Greia er vel litt det at jeg pleier ikke å si fra om sånne ting, men så lurer jeg på om jeg skal det...?

Da jeg fikk gaven, smilte jeg og takket og sa "den var jo fin" - eller noe sånt :).

"Greia er vel litt det at jeg pleier ikke å si fra om sånne ting, men så lurer jeg på om jeg skal det...?"

Nei, det synes jeg ikke:-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja den der er skikkelig kjip. En blomst i en kattepotte høres helt grusomt ut, men selvfølgelig godt ment. Jeg ville nok satt den et eller annet sted, ikke akkurat på hedersplassen. Når blomsten dør, så ville jeg latt potta få følge den i graven.

Jeg opplevde noe som for meg er enda værre, siden det gjalt en betydelig dyrere gave, et stort møbel faktisk. Det var ment som en innflytingsgave og giveren visste ikke at hele huset var nøye planlagt og at alle møbler for lengst var kjøpt inn. Jeg kunne ikke ta imot den gaven, vi har ikke plass og den var absolutt ikke min smak heller. Jeg sa tusen takk for gaven men vi har desverre ikke plass til den. Jeg følte meg skikkelig utakknemlig uansett. Skulle ønske giveren ville ringt oss på forhånd og spurt hva vi ønsket oss, i stedet for å komme med en slik overveldende overaskelse. Jeg håper inderlig den kunne byttes!

Gjest Aimabel
Skrevet

"Om jeg ikke sier i fra, så kan jeg risikere å få flere "fine" gaver fra dem begge. "

Ja det er jo en kjempe risk! Jeg synes heller du skal tenke på at det er tanken som teller jeg, og ikke si noe.

Om man sier fra så vil man iallefall risikere å bli sett på som sær og vanskelig men man oppnår sansynligvis at folk slutter å gi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...