Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja,- det har jeg. Selv om jeg egentlig hater å sy (men det er jo mye mindre frustrerende å sy med en god maskin enn en gammel kranglete en,- som den jeg startet med..).

Men den har faktisk spart seg inn, da jeg monterte bunaden til datteren selv...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

11

• morsan

5

• mariaflyfly

2

• fyrlykt

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selvfølgelig. Brukes til både lapping og nysøm av diverse klær og gardiner. (også har jeg overlockmaskin, lalalalalala...)

:))

Skrevet

Jeg arvet en eldgammel singer, med bord og det hele - faktisk et pent møbel når maskinen er vippet nedi og lokket lukket. Så ble jeg lei av å savne moderne muligheter og kjøpte meg en ny modell.

Men den hadde et umulig system for å sette inn snella med undertråd, til og med min fingerferdige mann bante og svor hver gang den datt ut, og ga helt opp. Så fikk den nylig hjemmefraflyttete dattera den (hun har arvet pappas sans for gjenstridige maskinting) og får det visst til, med enkle sømmer.

Jeg har alltid vært dårlig til å sy og gjør det sjelden. Men man må ha maskin - de fire gangene i året det er nødvendig! Så nå suser jeg avgårde på den eldgamle, som aldri svikter. Den har fått ny drivreim og jeg har oljet den, og den oppfører seg utrolig pent. Tipper den av fra 20-åra.

Skrevet

Ja, men det tok mange år etter at jeg flyttet hjemmefra før jeg fikk det. Fikk den i gave av min mor for kanskje 10 år siden.

Jeg syr veldig lite, da, men nok til å ha imponert sønnen min! ;-) Da UHU gikk på barne-tv sydde jeg et spøkelseskostyme, sånn helt hvitt med hull til øynene -tok max 10 minutter.

Han ble så dødsimponert at han mente/trodde at jeg etterpå ville kunne klare å sy et Digimon-kostyme, nærmere bestemt han figuren i forgrunnen her med blå striper på rygg og horn i panna!! ;-)

http://www.freewebs.com/kobraking_2/Digimon.jpg

Skrevet

Ja, men det tok mange år etter at jeg flyttet hjemmefra før jeg fikk det. Fikk den i gave av min mor for kanskje 10 år siden.

Jeg syr veldig lite, da, men nok til å ha imponert sønnen min! ;-) Da UHU gikk på barne-tv sydde jeg et spøkelseskostyme, sånn helt hvitt med hull til øynene -tok max 10 minutter.

Han ble så dødsimponert at han mente/trodde at jeg etterpå ville kunne klare å sy et Digimon-kostyme, nærmere bestemt han figuren i forgrunnen her med blå striper på rygg og horn i panna!! ;-)

http://www.freewebs.com/kobraking_2/Digimon.jpg

''Han ble så dødsimponert at han mente/trodde at jeg etterpå ville kunne klare å sy et Digimon-kostyme, nærmere bestemt han figuren i forgrunnen her med blå striper på rygg og horn i panna!! ;-)''

Og det gjorde du jo selvfølgelig? ;o)))

Skrevet

''Hvis man kjøper gardiner for 200-kroner på IKEA som må legges opp for å spare penger, og har en symaskin til fem tusen (? aner ikke hva det koster) kun for det formål, blir det dyre gardiner.''

Maskina mi kostet 3000,- for 16 år siden og jeg har ofte kjøpt metervare og sydd gardiner selv. :o) Dessuten er det sjelden jeg finner bukser som ikke er for lange og må syes opp, så symaskina er et must her i huset. :o)

''Dessuten er det sjelden jeg finner bukser som ikke er for lange og må syes opp, så symaskina er et must her i huset. :o)''

Jeg har det diamentralt motsatte problemet....;-)

Men du: Var det mye som ble sletta i den nevnte tråden, eller?

Skrevet

''Han ble så dødsimponert at han mente/trodde at jeg etterpå ville kunne klare å sy et Digimon-kostyme, nærmere bestemt han figuren i forgrunnen her med blå striper på rygg og horn i panna!! ;-)''

Og det gjorde du jo selvfølgelig? ;o)))

Selvsagt! ;-p

Skrevet

''Dessuten er det sjelden jeg finner bukser som ikke er for lange og må syes opp, så symaskina er et must her i huset. :o)''

Ble det sletta ting der?! *Iler for å sjekke*

Skrevet

Men hva gjør du når noe må fikses da? Når ungene river opp et klesplagg, buksa er for sid eller gardinene skulle vært lagt opp?

''Når ungene river opp et klesplagg, buksa er for sid eller gardinene skulle vært lagt opp?''

Jeg bruker heller ikke symaskina til slikt. Gardiner har jeg stort sett ikke, eller der jeg har det skiftes de sjelden ut. Men jeg har sydd gardina på vaskerommet og på en liten do, rett og slett fordi vinduene der var av a-typisk størrlse i forhold til kjøpegardiner (men det syns jaggu meg at det er hjemmesydd også!!)

Bukser som må legges opp er helt ukjent fenomen, og jeg bruker heller ikke maskina til å _forlenge_ bukser. Poden har hatt noen penbukser som har vært for lange første året, og der egner det seg jo ikke med oppbrett, som han får på dongeri osv. Men da har jeg nestet opp buksa forsiktig slik at dne kan tas ned igjen til jul eller 17. mai neste gang.

Rift på kneet på bukser reparerers sjelden, eventuelt bruker strykepå-lapp.

Maskina er i det hele tatt veldig lite brukt, men har jo vært kjekk å ha til småting lell, både av typen reparasjoner og kostymer til sønnen (har sydd flere enn spøkelse, men alle er veldig enkle og det deilige med kostymer er at man slipper å bruke mønster og slik - jeg bare klipper og syr i vei*S*)

Skrevet

Dæven snyte - der har webbis sletta litt ja. *Hehe* Gjorde ikke meg noe at det sto der.

Skrevet

''Når ungene river opp et klesplagg, buksa er for sid eller gardinene skulle vært lagt opp?''

Jeg bruker heller ikke symaskina til slikt. Gardiner har jeg stort sett ikke, eller der jeg har det skiftes de sjelden ut. Men jeg har sydd gardina på vaskerommet og på en liten do, rett og slett fordi vinduene der var av a-typisk størrlse i forhold til kjøpegardiner (men det syns jaggu meg at det er hjemmesydd også!!)

Bukser som må legges opp er helt ukjent fenomen, og jeg bruker heller ikke maskina til å _forlenge_ bukser. Poden har hatt noen penbukser som har vært for lange første året, og der egner det seg jo ikke med oppbrett, som han får på dongeri osv. Men da har jeg nestet opp buksa forsiktig slik at dne kan tas ned igjen til jul eller 17. mai neste gang.

Rift på kneet på bukser reparerers sjelden, eventuelt bruker strykepå-lapp.

Maskina er i det hele tatt veldig lite brukt, men har jo vært kjekk å ha til småting lell, både av typen reparasjoner og kostymer til sønnen (har sydd flere enn spøkelse, men alle er veldig enkle og det deilige med kostymer er at man slipper å bruke mønster og slik - jeg bare klipper og syr i vei*S*)

Jeg må sy gardiner til samtlige rom på hytta og der er det definitivt ikke standard gardinstørrelser! :o)

Skrevet

Dæven snyte - der har webbis sletta litt ja. *Hehe* Gjorde ikke meg noe at det sto der.

;-) Skjønte nesten noe måtte ha blitt sletta da jeg leste ett av innleggene som sa at det tok av i tråden, og det hadde det jo ikke da jeg så den.....

Skrevet

Ja, jeg har symaskin. Det tok mange år før jeg fikk etter at jeg flyttet hjemmefra, men jeg synes absolutt det er greit å ha til småting selv om jeg generelt er analfabet på håndarbeidssiden.

Jeg prøvde først å ønske meg en av mamma, men da hun fikk krampelatter av ønsket, kjøpte jeg meg en selv.....

Skrevet

Ja, jeg kjøpte meg en da jeg ville sy vognpose til snuppa mi for snart et år siden. Jeg fikk litt blod på tann kan du si og har vel sydd 20 vognposer. Så fikk jeg låne meg en Singer, og var på sykurs, og nå syr jeg en del klær til barna mine, og litt til meg selv og gubben, og litt gaver.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, men det tok en del år fra jeg flyttet hjemmefra før jeg fikk egen symaskin. Før det lånte jeg mammas når jeg var på besøk hjemme eller svigermors.

Fikk symaskin for (tenke) tre- fire års tid siden, og etter det har ting blitt så mye lettere. Det blir mest reparasjoner og småsøm, ikke noen store plagg, selv om planene er der.

Skrevet

Nei, mamma har og det holder i lange baner:-)

Gjest Babyløven
Skrevet

Jeg har symaskin, og kjøpte den før jeg flyttet hjemmefra. Sydde en del da før jeg kjøpte mine egen maskin, og litt etterpå. Nå er den sjelden framme. Sydde opp gardinene nå sist, mange år siden den hadde vært framme. Men glsd jeg har den, for den trengs jo i ny og ne...

candyqueen_83
Skrevet

Nei, jeg har ikke symaskin. Men jeg skulle nok klart å få lånt en om jeg trengte legopose ;O)

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg har symaskin, fikk det vel til jul noen år etter at jeg fikk meg leilighet, dvs. 5-6 år etter at jeg flyttet hjemmefra.

Må beskjemmet innrømme at det er et par år siden jeg har brukt den, og har en haug med ting som ligger og venter på å bli reparert og lagt opp :-).

Gjest Elextra
Skrevet

Jepp, jeg fikk symaskin i julegave fra mannen min for en del år siden :)

Ikke mye brukt, men absolutt god å ha i hus.

Hadde nesten blitt litt snurt om jeg fikk symaskin i gave av mannen min, med mindre jeg hadde ønsket meg det, selvsagt! :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...