Gjest Jarle S Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hei. Jeg er en mann på 42 år. Trener kondisjon 5 - 6 ganger i uken og er i god form og sjelden syk.Eneste er at jeg veldig ofte er trøtt, men siden jeg har litt søvnproblemer, så har jeg regnet med at det er grunnen. For et par dager siden var jeg med guttungen min til lege, for å ta noen blodprøver, og da fikk jeg de til å måle hemoglobin nivået mitt. Det viste 13,5, noe som er i nederste sjikte. Jeg spiser mye og variert, og har alltid gjort det, så mitt spørsmål er om jeg burde ta jerntilskudd for å øke hemoglobin nivået? Og vil et lavt hemoglobin nivå påvirke mine sportslige resultater? mvh. Jarle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307590-hemoglobin-niv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hei Jarle Det er vanskelig å si med sikkerhet om du ligger for lavt i hemoglobin av den enkle årsak at normal-verdien for Hb varierer mye fra individ til individ. Du har imidlertid rett i at du ligger i absolutt nedre skikt, så sannsynligheten for at dette er suboptimalt for deg er stor. Det er to måter å finne ut av dette på: Den ene er å be legen din sjekke jernlagrene dine (måle serumferritin). Dersom disse er tilfredsstillende høye vil du ikke kunne øke Hb ditt ved å ta jerntilskudd. Dersom lageret er lavt tyder det på en reell jernmangel, og du bør ta jerntilskudd. Et annet (mindre godt) alternativ er å spise jerntabletter i en måneds tid, og deretter få tatt en ny Hb-måling. Dersom denne øker betyr det at du har hatt jernmangel og at ditt normal-Hb skal ligge høyere enn 13,5. Jeg anbefaler at du går og får tatt en jernlagermåling slik at du kan få kartlagt bedre din totale jernstatus. Lykke til. Hilsen Vibeke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307590-hemoglobin-niv%C3%A5/#findComment-2502073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.