Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Flytte-lasset

Men hvordan kan jeg finne ut hvor mye energi jeg trenger?

Jeg skulle gjerne hatt et mål så jeg kunne regne ut om jeg spiser for mye.

Legger du på deg, eller er overvektig, så spiser du vel for mye.. Er ikke det enkelt å forholde seg til?

Annonse

Prøv denne:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55

Den ser kanskje litt innviklet ut, men regnestykket var ikke så vanskelig. :o) Jeg la meg 3-500 kcal under det den anslo som mitt daglige behov og det funka ypperlig for meg. Men under 12-1300 kcal/døgn skal du ikke altså!

hidi, the scorpion

Jeg tror ærlig talt at du driter i vekta og deg selv.

I mine øyne, så virker du som en som nyter oppmerksomhet jo styggere du kan gjøre deg.

Du starter den ene håpløse tråden etter den andre, for å få bekreftelse på hvor stygg og ekkel du er. Du får medlidenhet, noen mennesker må ha medlidenhet for å leve, tror du er en av dem.

Lykke til, SMIR!

Gjest ViViola

For å gå opp i vekt, må man spise mer kalorier enn det man forbrenner. Er man overvektig, inntar man mer kalorier enn om man er normalvektig.

Du spør et annet sted om hvordan du kan vite hva du inntar. Har sakset dette svaret jeg gav i en annen tråd:

''Denne måten bruker Grete Roede for å finne ut kaloribehovet:

Start med din vekt x 10 (noter vekt x 10). Så legger du til din høyde x 6,25 (noter høyde x 6,25). Så trekker du fra din alder x 5 (noter alder x 5). Trekk så fra 161, og da har du hvilestoffskifte.

Så skal du gange hvilestoffskifte ditt med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (f.eks. hvis du har kontorjobb), med 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (f.eks. kontorjobb, men raser rundt i hagen/i huset etter jobb) og 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivtet (f.eks. er sykepleier, har tungt fysisk arbeid som tømmerhogger eller noe slikt). NB! Trim er ikke tatt i betraktning her.

Når du har ganget hvilestoffskiftet med ett av disse tallene, får du energiforbruk _før_ trim.

Så er det trim. I Grete Roede-sammenheng tenker man trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 forbrukte kalorier. 200 kalorier forbruker man f.eks. ved 30 minutters "power-walk", 20 minutter jogging i litt tempo osv.

Hvis du f.eks. vet at du går 1 time rask gåtur 3 ganger i uka, så har du 6 trimpoeng.

Man tar så antall trimpoeng og ganger med 28,58. Tallet man da får legges til energiforbruket før trim, og svaret man da får tilsvarer det daglige energiforbruket.

For å gå ned, bør man altså ligge 5-800 kalorier _under_ det tallet.''

Forresten - er du mann? I såfall skal du få noen andre gange-tall av meg hvis du er interessert.

Jeg tror ærlig talt at du driter i vekta og deg selv.

I mine øyne, så virker du som en som nyter oppmerksomhet jo styggere du kan gjøre deg.

Du starter den ene håpløse tråden etter den andre, for å få bekreftelse på hvor stygg og ekkel du er. Du får medlidenhet, noen mennesker må ha medlidenhet for å leve, tror du er en av dem.

Lykke til, SMIR!

Nå synes jeg du var krass, Hidi. Smir stiller et helt legitimt spørsmål.

Annonse

For å gå opp i vekt, må man spise mer kalorier enn det man forbrenner. Er man overvektig, inntar man mer kalorier enn om man er normalvektig.

Du spør et annet sted om hvordan du kan vite hva du inntar. Har sakset dette svaret jeg gav i en annen tråd:

''Denne måten bruker Grete Roede for å finne ut kaloribehovet:

Start med din vekt x 10 (noter vekt x 10). Så legger du til din høyde x 6,25 (noter høyde x 6,25). Så trekker du fra din alder x 5 (noter alder x 5). Trekk så fra 161, og da har du hvilestoffskifte.

Så skal du gange hvilestoffskifte ditt med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (f.eks. hvis du har kontorjobb), med 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (f.eks. kontorjobb, men raser rundt i hagen/i huset etter jobb) og 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivtet (f.eks. er sykepleier, har tungt fysisk arbeid som tømmerhogger eller noe slikt). NB! Trim er ikke tatt i betraktning her.

Når du har ganget hvilestoffskiftet med ett av disse tallene, får du energiforbruk _før_ trim.

Så er det trim. I Grete Roede-sammenheng tenker man trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 forbrukte kalorier. 200 kalorier forbruker man f.eks. ved 30 minutters "power-walk", 20 minutter jogging i litt tempo osv.

Hvis du f.eks. vet at du går 1 time rask gåtur 3 ganger i uka, så har du 6 trimpoeng.

Man tar så antall trimpoeng og ganger med 28,58. Tallet man da får legges til energiforbruket før trim, og svaret man da får tilsvarer det daglige energiforbruket.

For å gå ned, bør man altså ligge 5-800 kalorier _under_ det tallet.''

Forresten - er du mann? I såfall skal du få noen andre gange-tall av meg hvis du er interessert.

Jeg kommer ut med 100 kcal mindre hos GR enn på Helsenytt sin kalkulator ser jeg.

Gjest ViViola

Jeg kommer ut med 100 kcal mindre hos GR enn på Helsenytt sin kalkulator ser jeg.

Dette er nok neppe noen eksakt vitenskap, men en pekepinn. Og 100 kalorier - vel, det er f.eks. 6 cashewnøtter... Så den helt store forskjellen er det jo ikke.

:-)

hidi, the scorpion

Men man blir jo mer sliten av de samme aktivitetene da?

Det er fordi man er fet og alt fungerer elendig.

Man begynner forsiktig og øker forsiktig ellers kan du få hjerteproblemer. Har ingenting med kaloriinntak å gjøre, kun elendig kondis.

...men selv om hun var krass, så var hun ikke helt på vidda.

Så fordi han i perioder skriver mange tråder som framstår meningsløse for oss andre, så skal han da ikke mobbes hver gang han stiller et spørsmål? Mange av de er jo legitime.

Formel for hvilestoffskiftet:

9,99 x vekt (kg) +

6,25 x høyde (cm)

-minus 4,92 x alder

+ 166 x kjønnsfaktor (1 for menn, 0 for kvinner) minus 161.

Svaret du får er hvilestoffskiftet, altså det kroppen din bruker for å holde kroppens funksjoner i gang.

For å finne hele energibehovet må du multiplisere hvilestoffskiftet ditt med en aktivitetsfaktor.

Meget lavt aktivitetsnivå, faktor 1,4

Lavt: 1,5 for kvinner, 1.6 for menn

Middels høyt 1,8

Høyt 2,0

Meget høyt 2.2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...