Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et år på sykmelding, to år på rehabilitering, de siste 16 månedene med 50%, fikk jeg i dag brev fra NAV om at jeg har fått innvilget 60% midlertidig uføre. Jeg søkte jo om 50%. Det jeg kan tjene utenom tilsvarer den inntekten jeg oppga for min 50% jobb. Utregningen av uførebeløpet er gjort etter 60%.

Er dette sånn systemet er, eller kan det være en feil fra NAV?

Jeg kommer til å ringe NAV på mandag, men lurer på om noen her vet noe om dette. Jeg har ikke tenkt å redusere på stillingen min, men vil jeg ikke få for mye penger fra NAV da?

Gjest mandolina
Skrevet

ja, det er slik systemet er. Utregningen av Tidsbegrenset Uførestønad er gjort i forhold til inntekten din året før du ble syk.

Det er litt komplisert å gi en kortfattet forklaring om, men har du oppgitt riktige tall for inntekten din i dag, så er det NAV som beregner uføreprosenten etter din inntekt i dag i forhold til inntekten året før du ble syk.

Håper du ble litt klokere, som sagt er det et komplisert regnestykke.

Hilsen

Skrevet

ja, det er slik systemet er. Utregningen av Tidsbegrenset Uførestønad er gjort i forhold til inntekten din året før du ble syk.

Det er litt komplisert å gi en kortfattet forklaring om, men har du oppgitt riktige tall for inntekten din i dag, så er det NAV som beregner uføreprosenten etter din inntekt i dag i forhold til inntekten året før du ble syk.

Håper du ble litt klokere, som sagt er det et komplisert regnestykke.

Hilsen

Tusen takk for at du svarte.

Jeg forstår utregningen av uførebeløpet, og det er utregnet etter uføregrad på 60%. Jeg forstår likevel ikke at jeg skal ha for 60%, jeg har jo vært bare 50% sykmeldt den siste tiden. Rehabiliteringspengene får jeg for 50%. Jeg vil med andre ord gå opp i stønad, det synes jeg er rart. Jeg jobber 50%, får stønad for 60%, det blir jo 110% tilsammen.

Men igjen, takk for svar. Jeg kommer uansett til å ringe NAV på mandag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...