Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei

jeg skal snart ta en stor operasjon i tynntarmen

de skal fjerne mye av tynntarmen pga jeg har myyye polypper innvendig.

ca 2 meter av tynntarmen m polypper.

de skal nappe og fjerne en del av tarmen.

Jeg er tynn

Har fått besjed om å legge på meg en go del før operasjonen.

Hva kan du anbefale meg å spise?

Har dårlig tarmpasasje så jeg må spise lett mat og myk mat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En enkel måte å få i seg ekstra kalorier på, er å kjøpe Calogen på apoteket. Du tar et medisinbeger noen ganger daglig, og smaken er visstnok ok. Er laget av peanøttolje hvis jeg ikke husker feil, og anbefales ofte i forhold til undervektige. Fordelen med Calogen i forhold til en del andre ernæringstilskudd, er at du trenger å ta såpass små volum, og dermed blir det ikke til at du spiser enda mindre enn vanlig som følge av tilskuddet. I tillegg smaker det ikke så ille som mye annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/#findComment-2503154
Del på andre sider

Gjest baremei

Når du drikker noe, så velg drikker med kalorier i; juice, melk, saft etc. Dette er en enkel måte å øke energiinntaket på.

Smoothies er et hett tips til mellommåltid - perfekt i varmen! :)

Andre forslag til energitett mat som er lett å spise: fløteis, milkshake, fruktkompott med krem eller vaniljesaus, sjokoladepudding med krem/vaniljesaus, yoghurt, rømme-eller risgrøt(m/smørøye?), bakt potet med en eller annen rømme-/majonesbasert røre, egg-og eggebaserte retter(omelett, eggerøre), kjeks med ost, fløtebaserte sauser og supper.

Et annet alternativ er næringsdrikker. Dette er mat i konsentrert form, kan du si. I og med at du har dårlig tarmpassasje, er det kanskje en fordel at volumet er lite, mens næringstettheten er høy? Du kan muligens ekstra tilskudd av protein/vitaminer og mineraler også, jeg vet ikke hvor variert du spiser og hvor mye du får i deg av kjøtt, fisk etc.? Greit å fylle opp lagrene ihvertfall, sånn at du er best mulig rustet til operasjonen og rehabiliteringsfasen, samt tiden etterpå. Næringsdrikkene finnes i mange varianter og smaker, og kjøpes på apoteket. Visse er komplette, dvs. at de inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger, og at man i prinsippet skal kunne leve utelukkende på dem(det er få som gjør det, da.). Andre er mer å anse som energi-tilskudd. Minuset er at næringsdrikker er dyre, men kanskje du kan få de på blå resept pga. sykdom...

Hvis din evne til å fordøye fett er nedsatt, kan du få kjøpt noe som heter mct-fett på apoteket, og som du kan tilsette i maten. Det er fettsyrer som er lettere for kroppen å ta opp. Nøytralt på smak.

Håper dette kunne være til litt hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/#findComment-2503156
Del på andre sider

Gjest baremei

En enkel måte å få i seg ekstra kalorier på, er å kjøpe Calogen på apoteket. Du tar et medisinbeger noen ganger daglig, og smaken er visstnok ok. Er laget av peanøttolje hvis jeg ikke husker feil, og anbefales ofte i forhold til undervektige. Fordelen med Calogen i forhold til en del andre ernæringstilskudd, er at du trenger å ta såpass små volum, og dermed blir det ikke til at du spiser enda mindre enn vanlig som følge av tilskuddet. I tillegg smaker det ikke så ille som mye annet.

Støtter denne! Calogen er et veldig bra produkt såfremt man ikke lider av fettmalabsorpsjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/#findComment-2503157
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips må være det motsatte av det jeg spiser...

Det blir da kombinasjon av fett og sukker. Det mest fett-lagrende jeg vet om må være øl, og noe av det fetere må være pølser, eller potetgull. Det burde gjøre susen hvis du tåler sånn mat?

tåler ikke slikt mat.

må spise lett mat og myk mat

må spise lettfordøylig mat.

men har fått masse gode tips.

mern har ikke lagt på meg noe enda.

har gåt ned 1 kg ikke så bra det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/#findComment-2505452
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

tåler ikke slikt mat.

må spise lett mat og myk mat

må spise lettfordøylig mat.

men har fått masse gode tips.

mern har ikke lagt på meg noe enda.

har gåt ned 1 kg ikke så bra det.

Det hørtes ikke særlig lett ut - ikke har jeg noen gode råd heller. Men lykke til kan jeg ønske deg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/#findComment-2505622
Del på andre sider

Når du drikker noe, så velg drikker med kalorier i; juice, melk, saft etc. Dette er en enkel måte å øke energiinntaket på.

Smoothies er et hett tips til mellommåltid - perfekt i varmen! :)

Andre forslag til energitett mat som er lett å spise: fløteis, milkshake, fruktkompott med krem eller vaniljesaus, sjokoladepudding med krem/vaniljesaus, yoghurt, rømme-eller risgrøt(m/smørøye?), bakt potet med en eller annen rømme-/majonesbasert røre, egg-og eggebaserte retter(omelett, eggerøre), kjeks med ost, fløtebaserte sauser og supper.

Et annet alternativ er næringsdrikker. Dette er mat i konsentrert form, kan du si. I og med at du har dårlig tarmpassasje, er det kanskje en fordel at volumet er lite, mens næringstettheten er høy? Du kan muligens ekstra tilskudd av protein/vitaminer og mineraler også, jeg vet ikke hvor variert du spiser og hvor mye du får i deg av kjøtt, fisk etc.? Greit å fylle opp lagrene ihvertfall, sånn at du er best mulig rustet til operasjonen og rehabiliteringsfasen, samt tiden etterpå. Næringsdrikkene finnes i mange varianter og smaker, og kjøpes på apoteket. Visse er komplette, dvs. at de inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger, og at man i prinsippet skal kunne leve utelukkende på dem(det er få som gjør det, da.). Andre er mer å anse som energi-tilskudd. Minuset er at næringsdrikker er dyre, men kanskje du kan få de på blå resept pga. sykdom...

Hvis din evne til å fordøye fett er nedsatt, kan du få kjøpt noe som heter mct-fett på apoteket, og som du kan tilsette i maten. Det er fettsyrer som er lettere for kroppen å ta opp. Nøytralt på smak.

Håper dette kunne være til litt hjelp.

Lykke til!

hallo

har nå holdt på i et par dagen

har økt matmengden.

spiser mye is mayones og smør på maten.mm

Spiser ofte men tror du jeg har lagt på meg noe niks,

jeg har tatt av 2 kg ikke så bra det snufs

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/#findComment-2505855
Del på andre sider

Gjest baremei

hallo

har nå holdt på i et par dagen

har økt matmengden.

spiser mye is mayones og smør på maten.mm

Spiser ofte men tror du jeg har lagt på meg noe niks,

jeg har tatt av 2 kg ikke så bra det snufs

Vekten varierer litt fra dag til dag hos alle mennesker, blant annet avhengig av hvor mye salt mat man har spist, hvor mye man har svettet, og for jenter: hvor i menssyklusen man befinner seg. Å gå opp/ned 1-2 kg fra en dag til den neste er helt normalt, så det skal du ikke bekymre deg så mye over:)

Når det er sagt, så er det gjerne vanskeligere å gå opp i vekt enn det mange tror. Som ved slanking, må man gå systematisk og målrettet til verks. For å gå opp 0,5-1 kg på en uke,kreves et energioverskudd på 500-1000 kcal per dag. Du må altså få i deg 500-1000 kcalorier mer enn det du pleier spise ellers, når du holder vekten din stabil. Det er ganske mye ekstra, det!

500 kcal tilsvarer omtrent en vanlig middagsporsjon for en kvinne. Et glass juice inneholder grovt regnet 100 kcal, yoghurt omtrent 95 kcal og iskrem ca. 110 kcal per dl.

Husk å spise ofte, minst hver 3. time. Småspis eller drikk gjerne noe(juice/nektar, sjokomelk eller liknende) mellom måltidene også. Som nevnt i mitt forrige svar til deg er kanskje næringsdrikker verdt å vurdere. Å få snakke med en ernæringsfysiolog kunne også vært nyttig for deg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307737-tynn/#findComment-2506239
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...