Gå til innhold

Krangel om oppussing

Anbefalte innlegg

Gjest malebøtta
Skrevet

Vi har kjøpt et 90 år gammelt hus. Opprinnelig var det malt panel på alle vegger og heltre gulv. Tidligere eiere har "modernisert" alle flater på 60- 70- tallet, men det opprinnelige ligger gjemt under der et sted. Nå er mannen og jeg uenige om hva som skal gjøres.

Jeg ønsker å ta rom for rom over lang tid (uten stress), strippe av inn til orginalpanelen, deretter pusse og male den eller eventuelt sette på ny panel i gammel stil og male den. Helst avdekke og slipe gammelt gulv også, men kan eventuelt beholde nyere parkett.

Han vil bare male det som er der nå!! Altså disse fæle finèrgreiene/platene. Noen steder er det ikke ekte tre engang, men noe laminataktig. Man kan se at det ligger lag på lag med gamle plater og tapeter på veggene. Jeg synes det strider mot all fornuft å beholde dette og gråter over husets sjarm og sjel som kanskje ikke skal få komme frem i lyset igjen. Han hisser seg voldsomt opp over alt ekstraarbeidet (selv om jeg tilbyr meg å gjøre alt) og eventuell ekstra pengebruk.

Stridens sentrum nå er gangen hvor sikringsskapet sitter. Siden elanlegget er åpent, må 60-tallsfinèren på veggene fjernes NÅ ELLER ALDRI, i forbindelse med at sikringsskap og ledninger skiftes. Ingen vil gi seg. Hva skal vi gjøre...? Noen som har synspunkter/argumenter?

Gjest zilja
Skrevet

Jeg hadde gjort som du foreslår. Høres ikke særlig fint ut å bare male det som er nå.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg ville fjernet alt, helt inn til det gamle panelet osv. kommer frem. Mye jobb, men tror det er verdt det.

Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men ser også noen fallgruber underveis. Det er ikke gitt at den orginale panelen er i en slik stand at det blir spesielt fint å restaurere den, og å få til panel av tilsvarende kvalitet kan bli kostbart. Jeg bor selv i et hus fra 1850, og her er det som er igjen av panel såpass dårlig at det ikke er så mye av den som lenger er synlig. I tillegg har det blitt brukt mye rare løsninger i årenes løp, slik at full restaurering er altfor omfattende for min lommebok.

Kan dere ikke klare å inngå et kompromiss ved at dere forsøker å strippe ett rom i første omgang for å se hvordan originalpanelen ser ut samt hvor omfattende det vil være å pusse opp på den måten. Kanskje blir det lettere å bli enige etter å ha tatt ett rom.

Skrevet

Det som ble brukt på spesielt 70-tallet er ikke mye pent, så jeg hadde gjort som du foreslår. Nå er det jo ikke sikkert at det som er under, altså innerst, er noe og ha heller, men det som ikke kan brukes hadde jeg heller lagt nye panel og malt.

Malt utenpå det som er nå hadde ikke jeg gjort.

Skrevet

Kompromisset blir å strippe gangen for å se hva som skjuler seg under, og om det er verdt slitet å få det frem. Så kan dere gå videre derfra.

Her i huset har vi nesten myrdet hverandre over hvilken farge vi skal velge på huset utvendig, så jeg er kanskje ikke den rette til å gi råd.

Ellers så må du (dere) se på kostnadene ved å pusse opp. Det koster skjorta.

Gjest malebøtta
Skrevet

Kompromisset blir å strippe gangen for å se hva som skjuler seg under, og om det er verdt slitet å få det frem. Så kan dere gå videre derfra.

Her i huset har vi nesten myrdet hverandre over hvilken farge vi skal velge på huset utvendig, så jeg er kanskje ikke den rette til å gi råd.

Ellers så må du (dere) se på kostnadene ved å pusse opp. Det koster skjorta.

Jeg synes det er en slags trøst å høre at andre også krangler om oppussing... :)

Siden gangveggene våre nå har blitt en slags prinsippsak om hvem som får viljen sin mest... har jeg begynt å tenke at jeg kanskje skal gi meg og la ham male akkurat disse finèrplatene mot at jeg får noen andre ønsker oppfylt. Kan forhindre en del andre potensielle krangler.... :)

Inni boden under trappa ser vi orginalveggen, så vi vet hva slags panel det er snakk om. Nydelig synes jeg, men den selvfølgelig malt ørten ganger med tildels slurvete grunnarbeid (klumper) og trenger en grundig puss. Det største problemet ville imidlertid være å støte på gamle døråpninger og slikt som ikke bare kan sparkles igjen.... Ikke så kult å bale med det alene, mens han står i bakgrunnen og sier "hva var det jeg sa". Jeg er dessverre ikke den fødte snekker....

Skrevet

Vanskelig å råde deg til noe, for du vet ikke hva du finner.

Vårt hus er også ca 90 år og vi strippet inn til veggen og gulvet på kjøkkenet for noen år siden og fikk frem det gamle gulvet og panelet.

Nå har vi pusset opp igjen og vi valgte og legge parkett over det gamle gulvet nå.

Det var store sprekker mellom fjølene og ikke særlig fint og heller ikke lett og holde rent når det faller brødsmuler og diverse mellom sprekkene.

Sommerhuset er enda gamlere og der var det nydelig tregulv under, så der var det riktig å gjøre det.

Skrevet

Vanskelig å råde deg til noe, for du vet ikke hva du finner.

Vårt hus er også ca 90 år og vi strippet inn til veggen og gulvet på kjøkkenet for noen år siden og fikk frem det gamle gulvet og panelet.

Nå har vi pusset opp igjen og vi valgte og legge parkett over det gamle gulvet nå.

Det var store sprekker mellom fjølene og ikke særlig fint og heller ikke lett og holde rent når det faller brødsmuler og diverse mellom sprekkene.

Sommerhuset er enda gamlere og der var det nydelig tregulv under, så der var det riktig å gjøre det.

Jeg tror jeg ville valgt å legge nye gulv og nytt panel.

Hvis dere krangler nå,blir det ikke bedre etterhvert:-)

Å strippe alt er fryktelig tidkrevende og det skaper fryktelig mye støv og griseri. Å leve under oppussing i lange tider, kan ta knekken på de mest solide forhold.

Jeg har erfaring, men nå er jeg av den utålmodige sorten da og jeg hadde ikke orket, selv om jeg liker hus med sjel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...