Gjest Vesterålen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg hadde et skiftarbeid i 8 år med mye reising og nattarbeid.M.a.o lite og uregelmessig søvn.Fikk etterhvert muskel og skjelettplager: Vond rygg, skuldre,knær osv i tillegg til fordøyelsesplager.Kroppen verket. Det ble påvist positiv RA-Faktor og HLA B-27(2002), men ingen påviselighet ved revm us.Jeg er nå i annen jobb, og har startet mer systematisk, fra okt 07.Trener på Friskhuset ca 3 x 1 t/u, vår og sommer er det mest utetrening med sykkel og fjellturer stort sett hv dag, 2-3 t. Jeg har fortsatt plager med muskulatur, mest smerte ved vridning og knebøy. Sykling på høy bel gir smerter spes i hofte og over kneledd.Det strider på en måte i mot ved bevegelse. Ingen spesiell morgenstivhet.Tok pulstest i dag etter 6 km sykling og deretter ganske rask gange til 300 m høyde, ca 50 min tot. Pulsverdi etter 30 sek telling: 132. Jeg er rimelig fornøyd med kondisen, men har du noen råd mot de beskrevne plager.Mineraltest i fullblodsprøve i 2005, viste litt for lave verdier av calc og mg.Har tatt tilskudd, hhv 500 og 350 mg.Har trappet ned nå.Ellers normalvektig 50 åring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307741-trening-og-aktivitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hvis jeg forstår deg riktig trener du 2-3 timer daglig. Noen ganger rolige turer i skog og mark og noen dager innendørs mer styrke og intensitet. Du forteller at du i flere år hovedsaklig jobbet, tildels skift, slik at ditt liv med trening og aktivitet ikke er så langt . Pos RA faktor og HLA B27 sier mest at du har en middels disposisjon for å utvikle "en eller annen gikt-sykdom", og at du har det pr. idag er avkreftet. Jeg vil foreslå at du for en periode varierer treningen enda mer, kanskje først og fremst med at turene hvertfall 2 ganger i uka ikke blir lengre enn 1 times tid. Samtidig bør du en tid begrense den høy-intensitetstreningen som gir mest ubehag. Det du vil oppnå ved dette er bedre restitusjon og selvsagt mindre slitasje. Hvis du fortsatt merker de samme vondtene etter 1 mnds. tid, synes jeg du bør snakke med legen om en ny helsesjekk. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307741-trening-og-aktivitet/#findComment-2505361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.