Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vesterålen

Jeg hadde et skiftarbeid i 8 år med mye reising og nattarbeid.M.a.o lite og uregelmessig søvn.Fikk etterhvert muskel og skjelettplager: Vond rygg, skuldre,knær osv i tillegg til fordøyelsesplager.Kroppen verket. Det ble påvist positiv RA-Faktor og HLA B-27(2002), men ingen påviselighet ved revm us.Jeg er nå i annen jobb, og har startet mer systematisk, fra okt 07.Trener på Friskhuset ca 3 x 1 t/u, vår og sommer er det mest utetrening med sykkel og fjellturer stort sett hv dag, 2-3 t. Jeg har fortsatt plager med muskulatur, mest smerte ved vridning og knebøy. Sykling på høy bel gir smerter spes i hofte og over kneledd.Det strider på en måte i mot ved bevegelse. Ingen spesiell morgenstivhet.Tok pulstest i dag etter 6 km sykling og deretter ganske rask gange til 300 m høyde, ca 50 min tot. Pulsverdi etter 30 sek telling: 132. Jeg er rimelig fornøyd med kondisen, men har du noen råd mot de beskrevne plager.Mineraltest i fullblodsprøve i 2005, viste litt for lave verdier av calc og mg.Har tatt tilskudd, hhv 500 og 350 mg.Har trappet ned nå.Ellers normalvektig 50 åring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307741-trening-og-aktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Hvis jeg forstår deg riktig trener du 2-3 timer daglig. Noen ganger rolige turer i skog og mark og noen dager innendørs mer styrke og intensitet. Du forteller at du i flere år hovedsaklig jobbet, tildels skift, slik at ditt liv med trening og aktivitet ikke er så langt .

Pos RA faktor og HLA B27 sier mest at du har en middels disposisjon for å utvikle "en eller annen gikt-sykdom", og at du har det pr. idag er avkreftet.

Jeg vil foreslå at du for en periode varierer treningen enda mer, kanskje først og fremst med at turene hvertfall 2 ganger i uka ikke blir lengre enn 1 times tid. Samtidig bør du en tid begrense den høy-intensitetstreningen som gir mest ubehag.

Det du vil oppnå ved dette er bedre restitusjon og selvsagt mindre slitasje. Hvis du fortsatt merker de samme vondtene etter 1 mnds. tid, synes jeg du bør snakke med legen om en ny helsesjekk.

Lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307741-trening-og-aktivitet/#findComment-2505361
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...