Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ikke minst vil et intelligent menneske ha evne til selvinnsikt og ta innover seg andres syn på seg selv. Og være brutalt ærlig med seg selv. Selv om en er psyk, så kan andre oppfatte en som lite tiltalende, ut i fra fremtoning. Dersom en får mange negative tilbakemeldinger, er det ofte lurt å bite i det sure eplet og gå inn for forandringer. Det er også intelligens, mener jeg.

''Ikke minst vil et intelligent menneske ha evne til selvinnsikt og ta innover seg andres syn på seg selv. ''

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner til særs intelligente mennesker som en trygt kan si mangler noen antenner.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• double

6

• hulkert

3

• cathlin

2

• Orio

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest hitmaker

''Ikke minst vil et intelligent menneske ha evne til selvinnsikt og ta innover seg andres syn på seg selv. ''

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner til særs intelligente mennesker som en trygt kan si mangler noen antenner.

Ja, men så finnes det ulike typer intelligenser...etter min mening er en ikke fullendt intelligent før en også har opparbeidet seg sosial intelligens (so jeg mener er viktigere enn teoretisk intelligens..)

Jeg er smartere enn folk flest. Det har flere jeg har møtt i psykiatrien sagt, samt at tester sier det.

Da kaster man ikke dette vekk på å jobbe på Rema.

''Jeg er smartere enn folk flest. Det har flere jeg har møtt i psykiatrien sagt, samt at tester sier det.

Da kaster man ikke dette vekk på å jobbe på Rema.''

Som ekstrajobb for å spe på inntekten er det sikkert ok å jobbe på Rema en kort periode, men jeg er i grunnen enig med deg.

Det er sikkert også greit å jobbe i dagligvare for de som liker å være sosiale, hyggelige, menge seg med mange kjente og ukjente mennesker. Og som liker stress, masse lyd (støy), lukter og klatring i trappestiger..og at de i perioder på dagen rekker å tenke på hva de skal lage til middag og hva de skal ha på seg på festen i helga.

Annonse

Gjest xbellax

Jeg er smartere enn folk flest. Det har flere jeg har møtt i psykiatrien sagt, samt at tester sier det.

Hva vet du om de som jobber på Rema eller Kiwi, er du så overvettes mye bedre enn dem? Er man mindre smart om man jobber der?

Gjest Grågrønn

Det er jo en styrke.

Du ville nok kjede deg i en Rema jobb, fordi det ikke passer til den du er eller det du er interessert i.

Første steg er å forsøke å bli friskere, du kan bruke intelligensen din til det.

Andre steg er å bruke intelligensen i en jobb du får noe ut av tenker jeg.

Intelligens er en fin ting, og en styrke, til å komme seg videre ved å bruke den på den rette måten.

Det er godt mulig, men jeg kjenner også til personer med ekstremt høy intelligens, men som virker svært sosialt hemma.

En jeg kjenner har et familiemedlem som har dokumentert meget høy intelligens. Han har det rett og slett "bikka over" for, så idag er han paranoid schisofren. Han takla ikke å bare være sammen med "normale" mennesker og fiksa ikke sosiale koder i det hele tatt.

Genetiske og prenatale forhold har mest sannsynlig større innvirkning på hvor disponert man er for å utvikle schizofreni enn intelligensnivået. Folk flest bare er seg selv - på godt og vondt. Det er klart at å være seg selv bevisst i alle sammenhenger og aldri slappe av og bare være, er forferdelig slitsomt. Når man hele tiden vurderer egne og andres utsagn, uttrykk, handlinger og hvordan man til enhver tid virker på hverandre, er det ikke rart man blir litt paranoid. Like fullt tror jeg intelligente mennesker har et større potensiale for bevisste sosiale handlinger samtidig som det store flertallet aldri gjør seg nytte av dette potensialet. Og til en viss grad er det kanskje like greit:-)

Annonse

Hva vet du om de som jobber på Rema eller Kiwi, er du så overvettes mye bedre enn dem? Er man mindre smart om man jobber der?

''Hva vet du om de som jobber på Rema eller Kiwi, er du så overvettes mye bedre enn dem? Er man mindre smart om man jobber der?''

Vel, hvis man har høy IQ og en hjerne som hungrer etter noe den virkelig kan jobbe med, så sitter man ikke i kassa på dagligvaren.

Gjest xbellax

''Hva vet du om de som jobber på Rema eller Kiwi, er du så overvettes mye bedre enn dem? Er man mindre smart om man jobber der?''

Vel, hvis man har høy IQ og en hjerne som hungrer etter noe den virkelig kan jobbe med, så sitter man ikke i kassa på dagligvaren.

Naturligvis kan man gjøre det.

Gjest xbellax

Nei, naturligvis ikke på fast basis..

Der er faktisk mennesker innom vaskejobber, rema-jobber som er svært så kunnskapstørste. Dette er både mennesker som enten er blitt forhindret fra å velge det yrket de en gang ønsket OG mennesker som frivillig velger en Rema jobb fordi de rett og slett ønsker det. Regner med det er siste gruppen du sikter til. Jeg kjenner et par av dem, mennesker som har valgt noe annet enn det vanlige A4 livet, som er fornøyde med det mer enkle livet, men som fortsatt studerer, på egen hånd, alt de kommer over av det de skulle være intr i. De leser, tar litt kurs, de deltar i ulike faggrupper, de diskuterer, de er aktive i sitt nærmiljø innen det de brenner for, de holder foredrag, de skriver, de leser og studerer sine fag. Og de er, tro det eller ei, lykkelige med det livet og den jobben de har. Et yrke er et yrke, det er noe du gjør. Å velge et yrke som en butikkjobb vil ikke si at du automatisk "gir opp" å søke kunnskap, eller kutter ut å holde deg oppdatert og samfunnsengasjert. Det er ikke ensbetydende at med at du ikke kan fortsette å utvikle deg og lære.

Der er faktisk mennesker innom vaskejobber, rema-jobber som er svært så kunnskapstørste. Dette er både mennesker som enten er blitt forhindret fra å velge det yrket de en gang ønsket OG mennesker som frivillig velger en Rema jobb fordi de rett og slett ønsker det. Regner med det er siste gruppen du sikter til. Jeg kjenner et par av dem, mennesker som har valgt noe annet enn det vanlige A4 livet, som er fornøyde med det mer enkle livet, men som fortsatt studerer, på egen hånd, alt de kommer over av det de skulle være intr i. De leser, tar litt kurs, de deltar i ulike faggrupper, de diskuterer, de er aktive i sitt nærmiljø innen det de brenner for, de holder foredrag, de skriver, de leser og studerer sine fag. Og de er, tro det eller ei, lykkelige med det livet og den jobben de har. Et yrke er et yrke, det er noe du gjør. Å velge et yrke som en butikkjobb vil ikke si at du automatisk "gir opp" å søke kunnskap, eller kutter ut å holde deg oppdatert og samfunnsengasjert. Det er ikke ensbetydende at med at du ikke kan fortsette å utvikle deg og lære.

Vel, jeg har ikke sagt at de som sitter i kassa på dagligvaren er dumme eller har IQ i nedre del av normalen eller under. Det er sikkert mange med den type jobber som har intelligens i øvre sjikt av normalen eller litt over.. og som er kunnskapshungrige, men jeg tror ikke SMIR sammenligner seg med disse heller.

Gjest xbellax

Vel, jeg har ikke sagt at de som sitter i kassa på dagligvaren er dumme eller har IQ i nedre del av normalen eller under. Det er sikkert mange med den type jobber som har intelligens i øvre sjikt av normalen eller litt over.. og som er kunnskapshungrige, men jeg tror ikke SMIR sammenligner seg med disse heller.

"Vel, jeg har ikke sagt at de som sitter i kassa på dagligvaren er dumme eller har IQ i nedre del av normalen eller under".

Nei, det forstår jeg. Poenget mitt var at man slutter ikke nødvendigvis å være engasjert og tørst på kunnskap -fordi om man har et slikt yrke. Kunnskap kan man tilegne seg på mange måter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...