Gå til innhold

Kajak igjen. :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Grågrønn
Skrevet

Det er nydelig å sitte i en liten båt, ute på havet. Helt helt stille går båten og man kommer seg overalt!

Solnedgang fra kajaken. Perfekt!

I dag var det fine bølger og lite trafikk, ingen velt.

Dro til en båtklubb og tok litt drikke, så ut på sjøen igjen.

Kajak er flott nå på sommeren! :-)

Skrevet

Det samme sier mannen min og nå har han sendt sønnen vår på kurs:-)

Gjest Grågrønn
Skrevet

Det samme sier mannen min og nå har han sendt sønnen vår på kurs:-)

Det høres ut som en fin opplevelse de to kan dele som far og sønn.

Det er bare helt nydelig. :-)

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg begriper ikke at du våger det der. Herrelighet de velter jo bare noen ser på dem!

Gjest Grågrønn
Skrevet

Jeg begriper ikke at du våger det der. Herrelighet de velter jo bare noen ser på dem!

:-)

Det er jo litt av spenningen også det da. Men det er (egentlig) ikke noe problem, hvis man bare får litt hjelp i starten, og tar riktig båt. Noen er mer stabile enn andre.

Vannet er jo ganske varmt også nå (fant jeg ut i går!)

Det er fantastisk! I dag padlet jeg over havet igjen.. Det er ikke så mange som tør det i starten, men jeg var ganske trygg, fordi jeg padler med en som er dyktig, satser på at han redder meg hvis det går galt midt utpå! Sånn sett er det en test i hvor tillitsfull jeg er ;-)

Foreløpig vet jeg ikke om jeg skårer høyt på tillit eller rett og slett er blond og bittelitt naiv. :-)

Gjest xbellax
Skrevet

:-)

Det er jo litt av spenningen også det da. Men det er (egentlig) ikke noe problem, hvis man bare får litt hjelp i starten, og tar riktig båt. Noen er mer stabile enn andre.

Vannet er jo ganske varmt også nå (fant jeg ut i går!)

Det er fantastisk! I dag padlet jeg over havet igjen.. Det er ikke så mange som tør det i starten, men jeg var ganske trygg, fordi jeg padler med en som er dyktig, satser på at han redder meg hvis det går galt midt utpå! Sånn sett er det en test i hvor tillitsfull jeg er ;-)

Foreløpig vet jeg ikke om jeg skårer høyt på tillit eller rett og slett er blond og bittelitt naiv. :-)

Ok, det høres faktisk veldig avslappende og fint ut. Men det at den triller rundt så fort får jeg helt hetta av, før man vet ordet av det er man opp ned liksom..(!).. Nei, er tryggest med litt større båter. Men kano er heller ikke så verst i grunnen...

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg har padlet en god del også, dog er det en del år siden nå.

Herlig kontakt med sjøen og fin trim :-).

Gjest Aimabel
Skrevet

Ok, det høres faktisk veldig avslappende og fint ut. Men det at den triller rundt så fort får jeg helt hetta av, før man vet ordet av det er man opp ned liksom..(!).. Nei, er tryggest med litt større båter. Men kano er heller ikke så verst i grunnen...

Havkajakk er generelt mer stabil enn kano ettersom tyngdepunktet er lavere i kajakk. Mange forveksler elvekajakk med havkajakk, og derfor høres det ekstra skummelt ut. Jeg har hatt med stor hund i åpen nybynnerkajakk, riktignok i vann, ikke sjø, men det gikk så fint som bare det, ingen tegn til kantring. Og o du skulle gå rundt, så er det ikke slik i havkajakk at du sitter fast i båten og må eskimorulle.

Gjest Elextra
Skrevet

Havkajakk er generelt mer stabil enn kano ettersom tyngdepunktet er lavere i kajakk. Mange forveksler elvekajakk med havkajakk, og derfor høres det ekstra skummelt ut. Jeg har hatt med stor hund i åpen nybynnerkajakk, riktignok i vann, ikke sjø, men det gikk så fint som bare det, ingen tegn til kantring. Og o du skulle gå rundt, så er det ikke slik i havkajakk at du sitter fast i båten og må eskimorulle.

De fleste som padler i havet, eller i hvertfall i Oslofjorden, har såkalt "halvracer", som ikke er veldig stødig. En kan selvfølgelig velge stødigere kajakk, men det er morsommere med de lette som har mindre motstand og som en lett får fart på.

Om en ikke takler bølgene og padler riktig, kan en lett gå rundt. Men det er ingen krise å gå rundt - om det ikke er alt for langt fra land. Men det er ikke vanskelig å lære seg å padle riktig og dermed unngå kantring. En kan imidlertid ikke helt sikre seg mot overraskende bølger fra uvettig båtkjøring.

Jeg har selv kantret flere ganger (for mange år siden). Husker også jeg øvde på å rulle helt rundt, da kan en, om en merker at en kantrer, ta fart og komme opp igjen på andre siden. Klarte det ved øving, men fikk aldri behov for å teste det ellers - lærte meg etterhvert ikke å kantre.

Gjest Grågrønn
Skrevet

Ja, jeg har padlet en god del også, dog er det en del år siden nå.

Herlig kontakt med sjøen og fin trim :-).

Ja, det er nydelig.

Jeg merker jeg er støl i muskler jeg ikke visste at jeg hadde. Utrolig bra for rygg, armer og nakke :-)

Kjenner litt i magemusklene også.

Første gangen hadde jeg en tung havkajak uten roret nede, da ble jeg litt demotivert, det gikk sakte og jeg padlet feil, så jeg helte mot høyre hele tiden. Turen varte så kort at det nesten ikke teller som en tur!

Men med en annen kajak, og litt kyndig hjelp, går det bra både å komme seg frem og å styre.

Veldig fint her inne i Oslo fjorden altså. Tenkte meg en tur til Nesodden snart. Det blir to kilometer fra Nakholmen over havet, men vannet er jo ganske rolig og snillt her da. :-)

Det blir nok en del padling i sommer.

Du har padlet mye?

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, det er nydelig.

Jeg merker jeg er støl i muskler jeg ikke visste at jeg hadde. Utrolig bra for rygg, armer og nakke :-)

Kjenner litt i magemusklene også.

Første gangen hadde jeg en tung havkajak uten roret nede, da ble jeg litt demotivert, det gikk sakte og jeg padlet feil, så jeg helte mot høyre hele tiden. Turen varte så kort at det nesten ikke teller som en tur!

Men med en annen kajak, og litt kyndig hjelp, går det bra både å komme seg frem og å styre.

Veldig fint her inne i Oslo fjorden altså. Tenkte meg en tur til Nesodden snart. Det blir to kilometer fra Nakholmen over havet, men vannet er jo ganske rolig og snillt her da. :-)

Det blir nok en del padling i sommer.

Du har padlet mye?

Nei, kan ikke si jeg har padlet veldig mye, men en del i tenårene, og sporadisk senere.

Vet ikke om jeg ville våget meg over til Nesodden - jeg har padlet mest langs land.

Gjest Grågrønn
Skrevet

Nei, kan ikke si jeg har padlet veldig mye, men en del i tenårene, og sporadisk senere.

Vet ikke om jeg ville våget meg over til Nesodden - jeg har padlet mest langs land.

I tenårene lærer man en del raskere enn man gjør som voksen tror jeg.

Jeg startet ved å ikke bevege meg langs land, og det har vel gjort at den sperren er blitt borte. Men jeg tror jeg må lære meg kompisredning og litt sånne ting før jeg begir meg ut på det.

Det får bli et mål :-)

Ha en riktig fin dag Elextra.

Skrevet

Jeg startet ved å ikke bevege meg langs land, og det har vel gjort at den sperren er blitt borte. Men jeg tror jeg må lære meg kompisredning og litt sånne ting før jeg begir meg ut på det.

Mannen min har padlet på Svalbard, men jeg forsto etterpå at han hadde vært ganske redd, da han ble usikker på om han kunne stole på han han padlet sammen med.

Er nok ikke bare bare å velte der.

Gjest Elextra
Skrevet

Takk i like måte :-).

Over mot Nesodden ville jeg også vært litt engstelig for plutselig å ligge i leden til danskebåten (som kommer overraskende fort), cruiseskipene eller annen større trafikk. Man blir jo bare en liten prikk i havet i forhold. Lurt med redningsvest med reflekser, antakelig.

Gjest Grågrønn
Skrevet

Mannen min har padlet på Svalbard, men jeg forsto etterpå at han hadde vært ganske redd, da han ble usikker på om han kunne stole på han han padlet sammen med.

Er nok ikke bare bare å velte der.

Nei, det hadde jeg ikke turt!

Svalbard er litt mere ekstremsport enn i Oslofjorden. Da skal man være trygg på den man padler med...isbjørner og seler og kaldt i vannet, samt bølger!

Han jeg padler med skal padle alene et langt strekk, det er vel 15 mil kjørevei en vei. Det er ganske dristig bare det, synes jeg. Det hadde jeg aldri turt. Menn er litt mer modige sånn sett tror jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Kano er koselig i hyggelig selskap, men det går sakte og er tungt. Med kajakk suser det avgårde uten stor bruk av krefter :-).

Gjest Grågrønn
Skrevet

Takk i like måte :-).

Over mot Nesodden ville jeg også vært litt engstelig for plutselig å ligge i leden til danskebåten (som kommer overraskende fort), cruiseskipene eller annen større trafikk. Man blir jo bare en liten prikk i havet i forhold. Lurt med redningsvest med reflekser, antakelig.

Ja. Den kjører jo ganske sakte ut leden heldigvis, og så lager den ikke så store bølger (tror jeg)....den gjorde ihvertfall ikke det i går, men da var vi langt unna den også da.

Hadde litt for nær kontakt med en sånn yacht på lørdag, og ble klissvåt! Men det gikk heldigvis bra.

Men jeg kommer ikke til å padle over til Nesodden alene, det tør jeg ikke.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja. Den kjører jo ganske sakte ut leden heldigvis, og så lager den ikke så store bølger (tror jeg)....den gjorde ihvertfall ikke det i går, men da var vi langt unna den også da.

Hadde litt for nær kontakt med en sånn yacht på lørdag, og ble klissvåt! Men det gikk heldigvis bra.

Men jeg kommer ikke til å padle over til Nesodden alene, det tør jeg ikke.

Joda, danskebåten lager store bølger.

Var nylig i nærkontakt med den i større seilbåt, og det husket godt! Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært i en lett kajakk.

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke turt!

Svalbard er litt mere ekstremsport enn i Oslofjorden. Da skal man være trygg på den man padler med...isbjørner og seler og kaldt i vannet, samt bølger!

Han jeg padler med skal padle alene et langt strekk, det er vel 15 mil kjørevei en vei. Det er ganske dristig bare det, synes jeg. Det hadde jeg aldri turt. Menn er litt mer modige sånn sett tror jeg.

Trodde du var mann jeg. Vet ikke hvorfor:-)

Han er skjelden redd noe som helst den mannen min, men da var han visst ganske redd ja. Skjønner jeg godt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Herrelighet de velter jo bare noen ser på dem!''

Kommer helt an på hva slags kajak det er, noen er temmelig stabile og det skal mye til for å velte dem selv for en nybegynner. Andre kajaker igjen velter lettere og man trenger øvelse for å greie holde dem stabile.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...