Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo trønder - ganske lite tigging oppi her (men det er visst i Trondheim, har jeg hørt).

Hører snakk om at det er masse tigging i Oslo. Synes du tigging bør forbys?

Gir du til tiggere?

:::

Jeg synes tigging bør forbys, for vi har sosialhjelp her i landet, som skal ivareta dem som ikke kan brødfø seg selv.

Og jeg ville ikke gitt penger til tiggere heller, for hvis jeg ga penger, ville jeg jo være med på å opprettholde problemet.

Skrevet

Det hendte jeg gjorde det tidligere, men har sluttet med det av samme grunn som deg.

Det begynner å bli helt ville tilstander i Oslo nå og dette er det politikerne som må rydde opp i.

Gjest er i villrede
Skrevet

Hvis du følger veldig godt med på de østeuropeiske tiggerene, såvidt de klarer å gå, eller barn som sitter og ser sørgelig på deg med koppen sin ...... etter en stund "kravler" de seg avgårde, følger du etter de sånn litt i smug, å ser hvordan de oppfører seg "rundt hjørnet", oi nei da er de ikke mye handecappet lenger, og barna hopper og spretter mot mor eller far som står og samler opp det de har klart å samle inn ......

Nei fysj og fysj.

MEN, vet ikke om du fulgte med på tv-serien om Knut og Siw, de to narkomane ....... det hender jeg gir til "slike".

Så om det bør forbys er jeg usikker på .......

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg gir overhodet ikke til de østeuropeiske "profesjonelle" tiggerne - det er jo bare å be om at det kommer fler.

Det hender jeg gir litt til de narkomane. Tenker at jeg uansett ikke kan påvirke deres stoffproblem, og at det er bedre at de tigger enn at de prostituerer seg eller stjeler.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg gir overhodet ikke til de østeuropeiske "profesjonelle" tiggerne - det er jo bare å be om at det kommer fler.

Det hender jeg gir litt til de narkomane. Tenker at jeg uansett ikke kan påvirke deres stoffproblem, og at det er bedre at de tigger enn at de prostituerer seg eller stjeler.

De østeuropeiske "profesjonelle" tiggerene, inngår de forferdelige trekkspillerene i disse?

Gjest er i villrede
Skrevet

De østeuropeiske "profesjonelle" tiggerene, inngår de forferdelige trekkspillerene i disse?

:) JA

Gjest Elextra
Skrevet

Ja.

Gjest Aimabel
Skrevet

:) JA

Regnet med det. De trekkspillene er bare skalkesjul, men de regnes kanskje ikke som tiggere men gatemusikanter? Jeg har jobbet i butikk en sommer der en av de der sto utenfor å spilte den ene sørgemelodien de kan, hele dagen! Kanskje de satser på å få betalt for å flytte seg eller slutte å spille. Nå føler jeg meg forfulgt, for da jeg flyttet litt i utkanten av byen så står det jammen en av dem utenfor Rimi der også. Gir ingenting!!!!!!

Skrevet

Tilstrømningen av proffe tiggere fra andre land, må vi kunne løse på andre måter, som f.eks. ved å sende dem hjem eller whatever.

Ellers er kravet om forbud mot tigging helt i tråd med politikken ellers, hvor vi bestreber oss på å gjemme bort de som ikke er a4, enten det er fattige, halte, blinde, narkomane, gamle eller uønsket på annen måte. De forstyrrer vår middelklasseidyll og slikt vil vi ha oss frabedt å beskue. Ved å gjemme bort sympotomene, slipper vi også å forholde oss til problemene.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja.

Da må jeg si at de som spiller handikappete er bedre skuespillere enn musikantene! Men gir dem ingenting, det er idiotisk! De jobber for en over dem så de får heller ikke de pengene du gir.

Gjest Elextra
Skrevet

Tilstrømningen av proffe tiggere fra andre land, må vi kunne løse på andre måter, som f.eks. ved å sende dem hjem eller whatever.

Ellers er kravet om forbud mot tigging helt i tråd med politikken ellers, hvor vi bestreber oss på å gjemme bort de som ikke er a4, enten det er fattige, halte, blinde, narkomane, gamle eller uønsket på annen måte. De forstyrrer vår middelklasseidyll og slikt vil vi ha oss frabedt å beskue. Ved å gjemme bort sympotomene, slipper vi også å forholde oss til problemene.

Det er kanskje kynisk, men vi kan dessverre ikke redde hele verden.

Skrevet

Nei, det er jeg enig i og det var derfor jeg nevnte at tilstrømningen fra utlandet bør kunne løses uten å feie vekk alle tegn på fattigdom blant nordmenn. For selv om vi ikke kan redde hele verden, bør vi kunne tilby anstendige forhold for våre egne som "faller mellom stoler".

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, det er jeg enig i og det var derfor jeg nevnte at tilstrømningen fra utlandet bør kunne løses uten å feie vekk alle tegn på fattigdom blant nordmenn. For selv om vi ikke kan redde hele verden, bør vi kunne tilby anstendige forhold for våre egne som "faller mellom stoler".

Det er jeg enig med deg i.

Skrevet

Det hendte jeg gjorde det tidligere, men har sluttet med det av samme grunn som deg.

Det begynner å bli helt ville tilstander i Oslo nå og dette er det politikerne som må rydde opp i.

Jeg gav en gang 100 kroner til en øst-europer, men det angrer jeg på. Tigging skulle ha vært forbudt.

Skrevet

Kanskje vi kan hjelpe noen?

Gjest mora2
Skrevet

Jeg synes ikke tigging bør forbys. Enkelte er avhengig av de få kronene de får. Noen tigger istedet for å være kriminelle.

Man skal ikke glemme at det er mennesker, en søster, bror, kanskje mor eller far.

Ja, jeg gir til tiggere.

Men jeg gir ikke til utelanske "fake" tiggere.

Heller ikke til de forbanna rose selgerene....

Noen ganger gir jeg til de som spille musikk, de skaper liv, og jeg synes det er koslig :0)

Man kan ikke hjelpe alle, men for et menneske kan det bety alt den dagen med noen ekstra kroner...

Skrevet

Kansje litt kynisk... Men tenk om du hadde sagt det i en debatt som omhandlet barna i Afrika, hadde pipen vært den samme?

Gjest Elextra
Skrevet

Kansje litt kynisk... Men tenk om du hadde sagt det i en debatt som omhandlet barna i Afrika, hadde pipen vært den samme?

Det spørs hva man mener med å redde - vi har neppe tenkt å la alle lidende afrikanske eller for den saks skyld asiatiske barn komme til Norge, selv om kanskje flere av dem hadde klart seg da.

Gjest minnah
Skrevet

Nei, jeg synes ikke tigging bør forbys. (Jeg har bodd 10 år i Oslo)

Det vil alltid være dem som ikke klarer å følge opp avtaler med sosialkontor osv, av ulike årsaker. Og står de der helt skrapet bør det være lov å gå ute og tigge.

MEN - de bør holdes unna hovedgatene. Det er for eksempel ikke lov å drikke alkohol på offentlig plass. Det er derimot lov å tigge og by seg fram (prostituerte), dette bør endres. Selv om jeg skjønner jo at det er her tiggerne får mest igjen, og at det kanskje blir vanskelig å håndheve.

Selv gir jeg aldri til sigøynerne, men putter iblant mynter i koppene til de narkomane som har sittet på samme plass i "alle" år. Er de narkomane så må de få penger et sted, sånn er det bare. Og de gjør ingen skade på den måten. Kjøper også =Oslo iblant, men ikke noe fast. Synes det er et fint tiltak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...