Gå til innhold

Hvor mye i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup i sommer, til ei venninne som jeg var mye med før i tiden, men som jeg ikke treffer så veldig ofte lenger. Vi er ikke nære, selv om vi var det en gang, vi vokste nok litt i forskjellige retninger.

Jeg lurer litt på hvor mye som "forventes" at vi gir i gave? Det er et bryllup hvor både brud og brudgom opprinnelig er fra Vietnam, og i vietnamesiske bryllup er det veldig vanlig å gi pengegaver. Og de ønsker seg også mest penger. På ønskelisten hun har sendt ut (med veldig få ting på), kostet den billigste tingen nesten 2400 kroner, og det syntes jeg var litt mye, så vi tenker kanskje bare å gi penger.

Jeg er student, men min samboer som også er invitert, har godt betalt jobb.

Hvor mye burde vi gi? Er 500 kroner lite når vi er to? (Vi er invitert til hele sulamitten, kirke og middag og alt, ikke bare til kaffen)

Gjest Elextra
Skrevet

Gammel etikette tilsa at man skulle gi gave til ca. kuvertprisen, og med full pakke, middag, vin etc. blir det gjerne minst 500 pr. person. 1000 om det er i fint selskapslokale.

Tror kanskje jeg ville strukket meg til kr. 1000 fra dere begge, men det finnes ingen fasit her. Er man student, tror jeg ikke det kan forventes mer enn 500.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg synes det passer å gi mellom 500 og 1000 alt ettersom deres økonomi. Jeg synes iallefall ikke det er hyggelig å få dyr gave, hvis jeg vet at den som har gitt gaven sliter med økonomien.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg blir litt svimmel jeg, når jeg hører summene som angivelig forventes for bryllup. Det er da helt vilt hvis dere skal være nødt til å gi 1000 kroner til en gammel venninne. Man ber da vel ikke i bryllup for å tjene penger, heller? Det er hyggelig å få gaver og penger, men det er for drøyt om folk skal begynne å takke nei til selskaper fordi de ikke har råd til gavene.

500 holder fint fra dere to.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg blir litt svimmel jeg, når jeg hører summene som angivelig forventes for bryllup. Det er da helt vilt hvis dere skal være nødt til å gi 1000 kroner til en gammel venninne. Man ber da vel ikke i bryllup for å tjene penger, heller? Det er hyggelig å få gaver og penger, men det er for drøyt om folk skal begynne å takke nei til selskaper fordi de ikke har råd til gavene.

500 holder fint fra dere to.

Man kan takke nei, og da holder det med kr 500,-, men går man så bør man gi 1000,-, så lenge man er to !

Mrs. Wallace
Skrevet

Man kan takke nei, og da holder det med kr 500,-, men går man så bør man gi 1000,-, så lenge man er to !

Jeg er ikke enig. For en student er det veldig mye penger.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er ikke enig. For en student er det veldig mye penger.

He, he, vi trenger ikke være enige, Mrs. Wallace ;)

Jeg er fattig, men jeg klarer å grave dypt nok til å gi 500,-, så gir den andre 500,-....

Ellers hadde jeg takket nei til invitsjonen og halvert beløpet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...