Debra-irl Skrevet 2. juni 2008 Skrevet 2. juni 2008 Er det sånn at limericks må, eller ikke må, ha stedsnavn i første linje? Jeg mener så bestemt at jeg lærte at det _måtte_ ha det, men ble kraftig motsagt i dag på det. Er regelen for oppbygging endret, eller er jeg feillært fra barneskolen av?? Hjelp!? Gjerne med link til der det står konkret om regelen annet enn AABBA oppbygging. Googler det jeg kan, men har til nå ikke funnet noe særlig interessant. Kanskje søkeordene jeg bruker men........ 0 Siter
Hestehoven Skrevet 2. juni 2008 Skrevet 2. juni 2008 Det har jeg også lært, så nå måtte jeg google litt jeg også. Her står det i hvert fall det! http://ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.4278.4361&session_id=0&spraak=nn 0 Siter
morsan Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Ja, jeg har alltid hørt at det skal være stedsnavn, men kanskje et annet type "sted" også kan godtas? André Bjerke var jo en habil rimsmed, og han har laget følgende to limericker i forbindelse med språkstriden (gjengis etter hukommelsen), og han nevner "skolen" i første verselinje: En lærer vi kjenner fra skolen som talsmann for riksmålsparolen ble sur som en løk da vi bød ham for spøk på et sprudlende glass Coca Colen - - - En norsklærerinne fra Rana ga sin klasse et samnorsk-proklama: "Hugs det ender på -a, skriv du -a gjeng det bra skriv du -en strauk du blank til eksama!" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.