Gå til innhold

FU: Limerick og stedsnavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at limericks må, eller ikke må, ha stedsnavn i første linje?

Jeg mener så bestemt at jeg lærte at det _måtte_ ha det, men ble kraftig motsagt i dag på det.

Er regelen for oppbygging endret, eller er jeg feillært fra barneskolen av??

Hjelp!? Gjerne med link til der det står konkret om regelen annet enn AABBA oppbygging. Googler det jeg kan, men har til nå ikke funnet noe særlig interessant. Kanskje søkeordene jeg bruker men........

Skrevet

Ja, jeg har alltid hørt at det skal være stedsnavn, men kanskje et annet type "sted" også kan godtas?

André Bjerke var jo en habil rimsmed, og han har laget følgende to limericker i forbindelse med språkstriden (gjengis etter hukommelsen), og han nevner "skolen" i første verselinje:

En lærer vi kjenner fra skolen

som talsmann for riksmålsparolen

ble sur som en løk

da vi bød ham for spøk

på et sprudlende glass Coca Colen

- - -

En norsklærerinne fra Rana

ga sin klasse et samnorsk-proklama:

"Hugs det ender på -a,

skriv du -a gjeng det bra

skriv du -en strauk du blank til eksama!"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...