Gå til innhold

Føder stor damer store barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og var på legekontroll i dag.Hun målte str på magen og sa at barnet lå litt over grensen og at overvektige kvinner føder ofte stor barn.Stemmer det?.Jeg må også tilbake å måle glukose pga at overvektige kvinner ofte får svangerskaps diabetes.Jeg ble litt skremt og ser for meg at det kommer ut en kjempe baby.Mitt 1 barn veide 3700 G.

Gjest Å få barn er moro
Skrevet

Det er vel mer vanlig at kraftigere kvinner får noe større barn. (da tenker jeg kraftig som i kraftig benbygning ol, jeg vet ikke i forhold til ren fedme)

Men uansett skal det jo en del til at du skal få et barn som er så stort at du skal ha problemer med å få det ut.

Siden ditt første barn lå på 3,7 så vil jeg tro at dette barnet vil lande rundt der et sted. Maks 4,5 spør du meg (men så er ikke jeg noen ekspert heller)

Mitt første barn veide 3.440 og nr. to veide 3.730. De var tre og fire dager på overtid.

Jeg er 166 høy og veide den gang jeg fikk dem ca 55 kg.

Skrevet

Har da sett beinrangler med tykke barn, og veldig overvektige med helt normalt

tynne barn...

Dette kan jo ligge i genene men det er ikke alltid det har noe å si

Gjest Liten mamma
Skrevet

Da jeg fikk datteren min, veide jeg (normalt, før jeg ble gravid - og etterpå, da jeg var blitt "meg sjøl" igjen) 58 kilo. Jeg er og var 1.64 høy.

Datteren veide nesten 4 kilo da hun kom ut og er i dag 1.80 høy. Og svært slank.

Det kan godt være at det statistisk sett stemmer at store damer får store barn, men det er jammen mange avvik, i så tilfelle!

Gjest Elextra
Skrevet

Det vet jeg ikke, men jeg vet i hvertfall at mødre som får i seg mye sukker under svangerskapet gjerne får store barn.

Gjest kleddi
Skrevet

Ja, jeg har sett at leger diskuterer i media at det fødes stadig flere store barn og det begrunnes med større mødre. Det betyr ikke at det ikke finnes unntak, bare at sannsynligheten er større.

Selv er jeg 167cm høy. Før første barn veide jeg 64 kg, la på meg 17 kg til 81 kg, barnet var 3980 g. Før andre barn veide jeg 89 kg, la på meg 5 kg til 94 kg, barnet var 5330 g, barnet ble sittende fast under fødselen og det gikk galt.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg tror ikke det har noen sammenheng, men at det ligger i genene til familien å få store barn. Min mor fikk store barn og min svigermor fikk store barn.

Jeg er selv 160 cm høy og veide 55 kg, da jeg ble gravid med førstemann, han veide på streken 5 kg da han ble født, og dengang var han en sensasjon på fødestuen.

Nå er han selv blitt pappa og barnet hans veide 4.650 gr. ved fødselen og moren til barnet var ca 4.200 gr da hun ble født.

En venninne av meg er tynn som en strek og en god del høyere enn meg, hennes 4. barn veide 4.900 gr, men er ganske liten for alderen, nå når h*n er blitt 12 år.

Noen får store barn, mens andre får små barn.

Hilsen

Gjest ikke her men
Skrevet

Jeg er vel å beregne som større enn gjennomsnittlige damer ...... mine barn var 2965 og 2810 gr da de ble født (de er ikke tvillinger altså).

Så det hadde ingen sammenheng her iallefall.

Gjest prust
Skrevet

Jeg er normalvektig, og har fått 3 store barn (4440 g, 4815g og 4175 g).

Tror noe er genetisk, og noe skyldes kosthold i svangerskapet.

Skrevet

Jeg har vært overvektig i alle mine 3 svangerskap. Magen min har blitt kjempestor med alle 3, men størst med førstemann. Da lå SF-målet helt utenfor skjemaet i uke 30!

Jeg har ikke utviklet svangerskapsdiabetes i noen av svangerskapene.

Barna har blitt født noe før termin, (uke 36+6, uke 35+0 og uke 37+5).

Alle barna har vært sunne og frisk og normalt store for "alderen". (3170, 3110, 3800)

Ikke tenk for mye på det du. Pass litt på at du ikke spiser for mye søtt, så går det nok kjempegreit :)

Gjest togli
Skrevet

Moren min har alltid vært slank og alle vi tre barna var ganske store. Begge søstrene mine var rundt 4,5 kg. Jeg var bare 3,4 kg, men var født en mnd før termin.

Selv er jeg også slank og mine tre barn var fra 3300-3400 g.

Skrevet

Jeg er tynn, men fikk en gutt på 4200 g. Den ene legen jeg gikk til (ungarsk forøvrig) påstod at det var fordi «norske damer spiser så mye feit fisk fikk vi digre babyer» Makan!

Det jeg har hørt som jeg synes er mer logisk er at om en av foreldrene var stor som nyfødt så er sjansen større for å få stor baby. Pappaen i mitt tilfelle veide 4300 som nyfødt.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er tynn, men fikk en gutt på 4200 g. Den ene legen jeg gikk til (ungarsk forøvrig) påstod at det var fordi «norske damer spiser så mye feit fisk fikk vi digre babyer» Makan!

Det jeg har hørt som jeg synes er mer logisk er at om en av foreldrene var stor som nyfødt så er sjansen større for å få stor baby. Pappaen i mitt tilfelle veide 4300 som nyfødt.

''Den ene legen jeg gikk til (ungarsk forøvrig) påstod at det var fordi «norske damer spiser så mye feit fisk fikk vi digre babyer» Makan!''

Det kan vel hende det er noe i det?

Forøvrig er det et sunnhetstegn med store babyer, de har større sjanse for å klare seg enn de veldig små.

Skrevet

Jeg har vel egentlig vært noe overvektig i alle min 3 svangerskap. Litt mer for hver gang og har i alle svangerskapene ligget langt over på symfysemål. Så mye at i de 2 siste svangerskapene, spekulerte legen i tvillinger. Fødselvekt har vært 3750gr (j), 4050gr (g) og 4040gr (g).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...