Gå til innhold

Skatte av lønn i form av aksjer?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Om man velger å motta aksjer i stedet for lønn av et as - må man skatte av selve aksjemottaktet da? Altså av verdien man mottar i aksjer i stedet for i penger?

Man skatter vel bare dersom man tar ut utbytte?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

17

• Speak

4

• Atene

2

• double

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er det aksjer eller obsjoner det er snakk om?

Hvis det er obsjoner må ihvertfall mottaker betale skatt når de løses inn i aksjer, også må han/hun i tillegg skatte av evt. gevinst ved salg.

Gjest Ja det må du
Skrevet

Hvis det er obsjoner må ihvertfall mottaker betale skatt når de løses inn i aksjer, også må han/hun i tillegg skatte av evt. gevinst ved salg.

jepp, du må skatte av aksjene du får - de er jo som du selv sier lønn :-) . I tillegg må du skatte for en eventuell aksjegevinst.

Persille1365381127
Skrevet

Nei, ikke opsjoner - det er aksjer. Man mottar aksjer, og får en eierandel i firmaet i stedet for penger for utført arbeide.

Persille1365381127
Skrevet

jepp, du må skatte av aksjene du får - de er jo som du selv sier lønn :-) . I tillegg må du skatte for en eventuell aksjegevinst.

Men hvordan beskattes de? Og hvordan rapporteres det? Har gått gjennom alle lover jeg kan finne relatert til dette - men finner ikke noe om det?

Skrevet

Det skattlegges som annen inntekt. Dersom du får aksjene vederlagsfritt, skatter du av hele verdien. Dersom du kjøper til redusert pris skatter du av mellomlegget mellom "billigprisen" og ordinær verdi.

Arbeidsgiver skal rapportere det inn, mens du bør selv kontrollere at skattetrekket ditt er tilstrekkelig.

Persille1365381127
Skrevet

Det skattlegges som annen inntekt. Dersom du får aksjene vederlagsfritt, skatter du av hele verdien. Dersom du kjøper til redusert pris skatter du av mellomlegget mellom "billigprisen" og ordinær verdi.

Arbeidsgiver skal rapportere det inn, mens du bør selv kontrollere at skattetrekket ditt er tilstrekkelig.

Men dette er ikke arbeidsgiver - det er et vilkårlig aksjeselskap. Eller et selskap man allerede eier aksjer i, og så får man flere aksjer i bytte mot en eller annen innsats.

Skrevet

Alle goder i arbeidsforhold er skattepliktig. Dersom du mottar aksjer i stedet for lønn er også dette skattepliktig. Så du slipper dessverre ikke unna:-( Det hadde jo vært litt merkelig om du må skatte dersom du mottar lønn som du etterpå kan kjøpe aksjer for, men ikke dersom du mottar aksjene direkte.

I tillegg er det også skatt på utbytte.

Skrevet

Men dette er ikke arbeidsgiver - det er et vilkårlig aksjeselskap. Eller et selskap man allerede eier aksjer i, og så får man flere aksjer i bytte mot en eller annen innsats.

Dersom du får aksjer for "en eller annen innsats" så er dette lønn. Unntaket er dersom verdien er veldig lav. Mener det er 1000,- du kan motta uten å skatte.

Gjest mandolina
Skrevet

Men hvordan beskattes de? Og hvordan rapporteres det? Har gått gjennom alle lover jeg kan finne relatert til dette - men finner ikke noe om det?

Du får utbetalt lønn, og det trekkes skatt av denne lønnen, deretter kjøper du aksjer i firmaet.

Salg av aksjer registreres i aksjonærregisteret.

Hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Alle goder i arbeidsforhold er skattepliktig. Dersom du mottar aksjer i stedet for lønn er også dette skattepliktig. Så du slipper dessverre ikke unna:-( Det hadde jo vært litt merkelig om du må skatte dersom du mottar lønn som du etterpå kan kjøpe aksjer for, men ikke dersom du mottar aksjene direkte.

I tillegg er det også skatt på utbytte.

Jeg ser at det du sier høres logisk ut - men så lenge du ikke tar ut utbytte, så ville jeg ikke tro at aksjene hadde noen praktisk verdi ifht. inntekt.

Dette er et ikke et norsk firma da, så aksjene er ikke registrert i Norge - dermed kompliserer det kanskje litt?

Persille1365381127
Skrevet

Du får utbetalt lønn, og det trekkes skatt av denne lønnen, deretter kjøper du aksjer i firmaet.

Salg av aksjer registreres i aksjonærregisteret.

Hilsen

Nei, for det er ingen ansatte i firmaet.

Firmaet betaler ikke arb.giveravgift, pensjon eller feriepenger av summen - de overdrar bare aksjene direkte.

Så hvordan rapporteres det da? Og det er et utenlandsk selskap, så det rapporteres ikke sånn sett til norske myndigheter fra dem - må den som mottar aksjene rapportere det selv?

Skrevet

Jeg ser at det du sier høres logisk ut - men så lenge du ikke tar ut utbytte, så ville jeg ikke tro at aksjene hadde noen praktisk verdi ifht. inntekt.

Dette er et ikke et norsk firma da, så aksjene er ikke registrert i Norge - dermed kompliserer det kanskje litt?

Selvsagt har aksjene verdi. Du kan jo selge dem igjen.

Det er veldig forskjellig hvilken utbytte-politikk de forskjellige selskapene har. Noen deler ut maksimalt med utbytte (ut fra loven), andre velger at overskuddet skal stå i firmaet for å betale for videre vekst, oppkjøp osv.

Om aksjene er norske eller ikke vil jeg ikke tro er av betydning. Du får vel uansett disse av et norsk firma.

Persille1365381127
Skrevet

Selvsagt har aksjene verdi. Du kan jo selge dem igjen.

Det er veldig forskjellig hvilken utbytte-politikk de forskjellige selskapene har. Noen deler ut maksimalt med utbytte (ut fra loven), andre velger at overskuddet skal stå i firmaet for å betale for videre vekst, oppkjøp osv.

Om aksjene er norske eller ikke vil jeg ikke tro er av betydning. Du får vel uansett disse av et norsk firma.

''Selvsagt har aksjene verdi. Du kan jo selge dem igjen. ''

Ja, men det er da jeg trodde du ville bli beskattet av salget - og det blir man jo, men kun av det?

Gjest mandolina
Skrevet

Aksjene har verdi i forhold til formuesverdien til aksjeeieren, og aksjonærregisteret er opprettet for at myndighetene kan holde øye med hvem som eier hva i dette landet.

Du kan ikke avhende aksjer uten at det skal oppgis på selvangivelsen, og da må du skatte av evt. gevinst eller trekke frta evt. tap.

Dermed kan arbeidsgiver ikke bare ta og gi en ansatt noen aksjer i stedet for lønn. Hele transaksjonen må dokumenteres og skattes av både på arbeidstakers og arbeidsgivers hånd.

Skattenorge er ikke så enkel.

Skattemyndighetene får overført opplysninger fra andre land, bl.a. Danmark og Sverige.

Hilsen

Skrevet

Ja, men det er da jeg trodde du ville bli beskattet av salget - og det blir man jo, men kun av det?

Du har fått en fordel selv om du ikke har realisert den. Hva du gjør med aksjene etterpå, er opp til deg. At lønnen er betalt i aksjer istedenfor i penger gjør den ikke mindre skattepliktig.

Skrevet

Du må skatte av verdien av aksjene når du "får" dem, og så må du skatte av det når du selger aksjer.

Men du skatter bare av GEVINSTEN ved salg av aksjer. Dersom du har kjøpt dem for 100 (eller fått dem i stedet for lønn) og selger dem for 120 så skatter du av gevisten (120 - 100).

Gjest mandolina
Skrevet

Nei, for det er ingen ansatte i firmaet.

Firmaet betaler ikke arb.giveravgift, pensjon eller feriepenger av summen - de overdrar bare aksjene direkte.

Så hvordan rapporteres det da? Og det er et utenlandsk selskap, så det rapporteres ikke sånn sett til norske myndigheter fra dem - må den som mottar aksjene rapportere det selv?

Det blir det mer komplisert for da blir det spørsmål om hvilke skatteavtaler vedkommende land har med Norge.

All utenlandsinntekt er skattepliktig til Norge, når du bor og oppholder deg i landet.

Da må du oppgi verdien av aksjene som utenlandsinntekt og verdien av aksjene som formue.

Utenlandsinntekt beskattes forskjellig i forhold til hvilket land det er som utbetaler inntekten, men det må fremgå av selvangivelsen med vedlegg om hvilket land inntekten kommer fra.

Det er et spesielt skjema for dette det heter RJ-1150 Nedsettelse av inntektssaktt på lønn og pensjon.

Hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Aksjene har verdi i forhold til formuesverdien til aksjeeieren, og aksjonærregisteret er opprettet for at myndighetene kan holde øye med hvem som eier hva i dette landet.

Du kan ikke avhende aksjer uten at det skal oppgis på selvangivelsen, og da må du skatte av evt. gevinst eller trekke frta evt. tap.

Dermed kan arbeidsgiver ikke bare ta og gi en ansatt noen aksjer i stedet for lønn. Hele transaksjonen må dokumenteres og skattes av både på arbeidstakers og arbeidsgivers hånd.

Skattenorge er ikke så enkel.

Skattemyndighetene får overført opplysninger fra andre land, bl.a. Danmark og Sverige.

Hilsen

''Aksjene har verdi i forhold til formuesverdien til aksjeeieren, og aksjonærregisteret er opprettet for at myndighetene kan holde øye med hvem som eier hva i dette landet.''

Ja, og det er greit - men da blir det vel en formueskatt, og ikke lønnsskatt?

''Du kan ikke avhende aksjer uten at det skal oppgis på selvangivelsen, og da må du skatte av evt. gevinst eller trekke frta evt. tap.''

Ja, også greit - men det gjelder ikke inntektsskatt på selve transaksjonen.

''Dermed kan arbeidsgiver ikke bare ta og gi en ansatt noen aksjer i stedet for lønn. Hele transaksjonen må dokumenteres og skattes av både på arbeidstakers og arbeidsgivers hånd.''

Det er ikke arb.giver.

''Skattemyndighetene får overført opplysninger fra andre land, bl.a. Danmark og Sverige''

Ja, det regner jeg med - men iom at det kun blir registrert som eier av aksjer, så vet man jo ikke om de er kjøpt eller fått?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...