Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg kommer inn, så begynner jeg på et høyskolestudium til høsten.

Når jeg har studert før, så har jeg aldri hatt studielån, så jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer :S

Her er noen av de spørsmålene jeg sitter med nå:

1. Som voksen med familie, bør jeg søke om studielån? Vi klarer oss nok uten.

2. Kan man søke om bare stipend?

3. Har hørt noe om at hvis man ikke bor sammen med foreldrene, så kan man få borteboerstipend. Gjelder dette også om man er gift?

4. Hvordan går man frem for å søke?

Tusen takk for svar :)

Sofies mamma
Skrevet

Man kan søke om bare stipend, borteboer - dersom man tar videregående opplæring og bor mer enn 40 km fra foreldrene. Antar at du har medlt flytting fra dine hvis du er gift?

Ellers finner man alt på nettsiden http://www.lanekassen.no/

Enklere å lete/søke seg fram, bruke kalkulatorene m.m

Skrevet

Du bør alltid søke om studilån hvis du har mulighet til å få det, fordi lånet er rentefritt i en periode og inkluderer gjeldsforsikring. Sett pengene inn på en høyrentekonto hvis du ikke har behov for den ekstra likviditeten, og betal tilbake hele lånet når rentene begynner å løpe.

Eneste unntaket er hvis du mangler styring og sløser vekk pengene eller spiller det bort.

Persille1365381127
Skrevet

''1. Som voksen med familie, bør jeg søke om studielån? Vi klarer oss nok uten. ''

Nei. Ingen grunn til å pådra seg gjeld om du ikke må.

''2. Kan man søke om bare stipend?''

Ja.

''3. Har hørt noe om at hvis man ikke bor sammen med foreldrene, så kan man få borteboerstipend. Gjelder dette også om man er gift?''

Det er vel bare om du er under 18? Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men iom at du er gift er du antagelig "voksen", og da får man jo ikke den type stipend.

''4. Hvordan går man frem for å søke?''

Henter skjema på www.lanekassen.no vil jeg tro :)

Skrevet

Du kan søke om bare stipend. Du har krav på borteboerstipend når du ikke bor sammen med foreldrene dine. Du kan regne ut hvor mye du kan få i lån og stipend her:

http://app.lanekassen.no/stottekalk/

På lånekassens hjemmesider finner du også hvordan du søker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...