Gå til innhold

regnskapsføring igjen

Anbefalte innlegg

Gjest svært takknemlig for svar
Skrevet

Jeg spurte for litt siden ang regnskapsføring når det gjelder vann og vannbeholder. Det var mye uenighet, så jeg drister meg til å spørre igjen.

Jeg har en faktura bestående av:

Purregebyr 57kr

Vann 1976kr

Pant Vannbeholder: 2000kr

Mvafritt: 2057

Grunnlag: 1976 og Mva beløp 276,64.

Total 4309,64.

Hvordan føre dette?

Typisk at andre gangen vi får en sånn faktura så er vår regnskapsfører på ferie. Har ikke fått kontakt med henne.

Skrevet

Dette er klippet ut av Sticos: (Norges største (?) oppslagsverk på slike saker)

Merverdiavgift

Plassering av vannkjøler mv. er avgjørende for fradragsretten for inngående merverdiavgift:

Plassert i kantine eller tilknyttet spiserom

I henhold til Merverdiavgiftsloven § 22 første ledd nr. 3, jf. § 14 fjerde ledd nr. 2 foreligger det fradragsrett for vedlikehold av bedriftskantiner. Fradragsretten omfatter også utstyr mv. til kantiner, men ikke driftsutgifter eller utgifter til bespisning mv.

Er det beregnet 25 % merverdiavgift på leie av vannkjøler, føres fakturaen med mva-kode 2. Dette anses som anskaffelse av løsøre til kantinen.

Dersom vannet er særskilt spesifisert på fakturaen med 14 %, må dette beløpet behandles som kjøp av drikkevarer uten fradrag for merverdiavgift (Konto 5990 Annen personalkostnad med mva-kode 0) i henhold til Merverdiavgiftsloven § 22 første ledd nr. 3, jf. § 14 fjerde ledd nr. 1.

Dersom fakturaen lyder på f.eks. serviceavtale med 14 %, gjelder dette sannsynligvis levering av vann, siden mellomsats mva bare benyttes ved salg av mat- og drikkevarer, jf. Forskrift (nr 120) om redusert mva for næringsmidler. Mva-kode 0 skal i så fall benyttes ved konteringen.

Plassert rundt i virksomheten, altså utenfor kantine eller spiserom

Klagenemnda for merverdiavgift har i en avgjørelse fra 2003 lagt til grunn at virksomheter ikke har fradragsrett for inngående merverdiavgift ved leie av vannkjølere plassert rundt i virksomhetens lokaler (dvs. utenom kantinen). Siden automaten var plassert utenfor kantinen, ble anskaffelsen ikke ansett som innkjøp av løsøre til kantinen. I den konkrete saken ble det derfor konkludert med at vannkjølere dekker et velferdsbehov for de ansatte og skal avgiftsmessig håndteres som utgifter til kost og naturalavlønning etter Merverdiavgiftsloven § 22 første ledd nr. 1, jf. § 14 fjerde ledd nr. 1 (mva-kode 0).

Samme vurdering er lagt til grunn for kaffeautomater i en klagesak fra 2005.

Gjest mandolina
Skrevet

Det beregnes ikke mva på purregebyr, så purregebyret konteres på konto 8160 Purregebyr kreditorer.

Pant på vannbeholder er det heller ikke beregnet mva på derfor konteres denne på kontor for kantinekostnader med kr 2000,00, (panten får dere sikkert igjen, ved neste påfylling, og da krediteres denne).

Vann er er mva beregnet med 14%, men mvaen er ikke fradragsberettiget, derfor konteres kr 2.252,64 på konto for kantinekostnader.

Hilsen

Skrevet

Det beregnes ikke mva på purregebyr, så purregebyret konteres på konto 8160 Purregebyr kreditorer.

Pant på vannbeholder er det heller ikke beregnet mva på derfor konteres denne på kontor for kantinekostnader med kr 2000,00, (panten får dere sikkert igjen, ved neste påfylling, og da krediteres denne).

Vann er er mva beregnet med 14%, men mvaen er ikke fradragsberettiget, derfor konteres kr 2.252,64 på konto for kantinekostnader.

Hilsen

Takk for svar. Vi har et litt annet regnskapssystem enn dere.

Vi har momskoder: FRI : Fritatt mva og INN: 25% inn netto

Kan jeg sette purregebyret 57kr på 8110 (purrekostnad konto) med momskode FRI

Og resten, altså 4252,64, på en annen konto vi bruker, med momskode FRI?

Gjest mandolina
Skrevet

Takk for svar. Vi har et litt annet regnskapssystem enn dere.

Vi har momskoder: FRI : Fritatt mva og INN: 25% inn netto

Kan jeg sette purregebyret 57kr på 8110 (purrekostnad konto) med momskode FRI

Og resten, altså 4252,64, på en annen konto vi bruker, med momskode FRI?

"Kan jeg sette purregebyret 57kr på 8110 (purrekostnad konto) med momskode FRI"

Svar: ja

"Og resten, altså 4252,64, på en annen konto vi bruker, med momskode FRI?"

Svar Ja, såfremt kontoen vedr. personalkostnader.

Hilsen

Skrevet

Kan du ikke føre denne fakturan slik du førte den forrige?

Er du sikker på at det er en ny faktura? Normalt er det ikke purregebyr på en faktura, kan det være en purring?

Skrevet

Har du sjekket om fakturaen allerede er ført? Siden det er purregebyr her, har dere fått den samme fakturaen en gang tidligere, og da er det mulig at den er ført, men ikke betalt. Eller den er kommet bort før den ble ført.

Hvis den er ført før, skal du bare føre purregebyret nå.

Skrevet

Har du sjekket om fakturaen allerede er ført? Siden det er purregebyr her, har dere fått den samme fakturaen en gang tidligere, og da er det mulig at den er ført, men ikke betalt. Eller den er kommet bort før den ble ført.

Purregebyret gjelder en annen faktura, jeg har spurt leverandøren om det fordi jeg også stusset over det.

Skrevet

Purregebyret gjelder en annen faktura, jeg har spurt leverandøren om det fordi jeg også stusset over det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...