Gå til innhold

Erfaring med katt og hoggormbitt?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med katt som har fått hoggormbitt? Hvordan reagerte katten fysisk/psykisk? Kan kjennetegn være sløvhet, forvirring, desorientering, oppblåst og "rar" i magen, skvetten, ingen matlyst?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har vært på ferie (kom hjem i går) og har hatt en kattepasser imens. På lørdag dukket katten opp etter å ha være borte i dagevis, i den tilstanden jeg har beskrevet over. Av diverse grunner kunne ikke kattepasseren fått dratt til dyrlege med katten den dagen, men skulle se an til søndag hvordan formen var. På søndag var imidlertid formen bedre, og har vært stigende siden, og nå er katten så god som ny igjen.

Men jeg er jo nysgjerrig på hva som kan ha feilet katten. Den var visst helt ute av kurs. Jeg hadde telefonkontakt med kattepasseren på lørdag da katten dukket opp, og tilstanden var såpass ille da at avliving ble vurdert. Heldigvis kom den seg. Kan det ha vært ormebitt, tro?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307933-erfaring-med-katt-og-hoggormbitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva det kan ha vært er umulig å si.

Men selv om katten er bedre, burde du ta den med til en grundig sjekk hos dyrlegen :=)

Det kan ha vært hoggorm-bitt, men det kan også ha vært epilepsi-anfall. Mange katter får slike anfall en gang i året, dersom det ikke er alvorlig...Får katten det igjen, må du ta han/henne til dyrlegen og få sjekket om den har epilepsi. Det finnes god behandling og ingen grunn til avlivning.

Forøvrig hadde vår katt samme reaksjon som din katt, etter at hun spiste en roseknopp...som jeg i ettertid fant ut kunne virke giftig for katter. Hun kom seg også :)

Lykke til med pusen din :)

Gjest mora2

Det kan ha vært hoggorm-bitt, men det kan også ha vært epilepsi-anfall. Mange katter får slike anfall en gang i året, dersom det ikke er alvorlig...Får katten det igjen, må du ta han/henne til dyrlegen og få sjekket om den har epilepsi. Det finnes god behandling og ingen grunn til avlivning.

Forøvrig hadde vår katt samme reaksjon som din katt, etter at hun spiste en roseknopp...som jeg i ettertid fant ut kunne virke giftig for katter. Hun kom seg også :)

Lykke til med pusen din :)

Det skulle vel til trådstarter :0)

Gjest togli

Sånn var katten vår når hun fikk diesel på pelsen og "vasket seg" etterpå... Hun var veldig syk i fem-seks dager. Klarte nesten ikke å stå på beina, ville ikke ha mat osv... Formen ble gradvis bedre og etter en uke var hun helt frisk.

Nabokatten ble bitt av hoggorm ifjor sommer og vi merket ikke noe på den, men det kan jo være at katter reagerer ulikt på slikt?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...