Gå til innhold

Fotografering (sol)

Gjest Fotografering er gøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi tar utebilder så er det pent med sollys, men de levende motivene sliter selvsakt med at de får solen rett i øynene.

Hvordan kan jeg få tatt skikkelige "solbilder" uten at motivene sliter?

Noen?

Skrevet

Det beste må være å snu personene slik at de ikke får sola i øynene, og så kan du eventueølt også bruke blits for å få bort skygger i ansiktet.

I det hele tatt så er det ofte lurt med bruk av blits når det er mye sol!

Gjest Elextra
Skrevet

Det er faktisk veldig fint med sol bakfra (men skjerm objektivet) og blitz. Proffene bruker da også reflektorer (hvite eller gullfargede skjermer som sender lys tilbake), men det er ikke helt nødvendig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Sol er fint, men bildene blir penere hvis du bruker skyggen. Du kan f.eks sette personen under ett tre.

Skrevet

Sol er fint, men bildene blir penere hvis du bruker skyggen. Du kan f.eks sette personen under ett tre.

Skal prøve diverse etterpå. (Skal ta konfirmantbilder)

Takk.

Skrevet

Det er faktisk veldig fint med sol bakfra (men skjerm objektivet) og blitz. Proffene bruker da også reflektorer (hvite eller gullfargede skjermer som sender lys tilbake), men det er ikke helt nødvendig.

Sol bakfra, altså mot meg, og blitz. Ok, skal prøve dette etterpå.

Men hva mener du med å "skjerme motivet" ? Slik jeg forstår det så vil de da få solen i ryggen og vil derfor ikke bli plaget av lyset i øynene?

(Skal ta bilder av konfirmant, alene og med tøff bil)

Gjest Elextra
Skrevet

Sol bakfra, altså mot meg, og blitz. Ok, skal prøve dette etterpå.

Men hva mener du med å "skjerme motivet" ? Slik jeg forstår det så vil de da få solen i ryggen og vil derfor ikke bli plaget av lyset i øynene?

(Skal ta bilder av konfirmant, alene og med tøff bil)

Skjerme objektivet, skrev jeg.

Objektivet (linsen) bør ikke få direkte sollys. Enten har man da en skjerm på selve objektivet, eller man holder en avis eller hva som helst annet over kameraet (dog ikke slik at det kommer med på bildet) for å unngå direkte sollys på linsen.

Lykke til!

Skrevet

Det beste må være å snu personene slik at de ikke får sola i øynene, og så kan du eventueølt også bruke blits for å få bort skygger i ansiktet.

I det hele tatt så er det ofte lurt med bruk av blits når det er mye sol!

Tenker litt gammeldags jeg, "ha alltid solen i ryggen når du skal ta bilder"

Ser at ting kan jevnes ut og gjøres annerledes, med blitz.

Skal prøve ut etterpå.

:)

Skrevet

Skjerme objektivet, skrev jeg.

Objektivet (linsen) bør ikke få direkte sollys. Enten har man da en skjerm på selve objektivet, eller man holder en avis eller hva som helst annet over kameraet (dog ikke slik at det kommer med på bildet) for å unngå direkte sollys på linsen.

Lykke til!

*ler godt*

Okey, he he....objekt og objektiv.....ja ja....må være varmen ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...