Gå til innhold

Muntlig eksamen- hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs student
Skrevet

Jeg blir helt dårlig hver gang jeg skal ha muntlig eksamen. Jeg ligger an til en B på hjemmeeksamen, men nå er jeg rett og slett så livredd for at alt går til helvete at jeg helst ikke vil møte på muntlig. Andre synes at tiden går fort på muntlig, men jeg lider meg alltid i gjennom den halvtimen.

Skrevet

Det løser jo ingen problemer å la være å møte, det blir bare et nytt nederlag som kommer til å gi deg desto mer kvaler neste gang.

Prøv å lære deg triks som å puste med magen, det demper panikkfølelsen.

Ellers er det mange som har nytte av "banale" tanketriks - fokuser på at klokka kommer til å bli 12 (eller 14 eller hva den nå skal bli) idag også, eller forsøk å tenke deg sensor naken (med liten tiss eller små pupper - dette er et triks for å få vedkommende til å virke ufarlig) eller tenk på ting du er veldig god til. Det gjelder å gå inn der som litt verdensmester, så har man litt å gå på :-)

Det finnes mye litteratur om sånt, men det er kanskje i seneste laget. Lykke til!

Skrevet

Har du forsøkt TVT? (tanke felt terapi)

Kanskje det finnes på stedet der du er? (soneterapi)

mvh

Gjest bikku
Skrevet

Mitt råd - som jeg bruker selv:

Lær deg 3-4 sentrale tema veldig godt. Som regel kan man dreie veldig mange spørsmål inn på nettopp de temaene man kan. Skriv ned sentrale stikkord om temaene som du lærer deg, for da blir det lettere å hente fram det du trenger i et stresset øyeblikk.

Det er ingen skam å gi uttrykk for at man ikke trives med situasjonen.

Bruk tida der inne til å forsøke å få fortalt alt du KAN, husk at sensor og eksaminator er mest interessert i det, og ikke i hva du IKKE KAN. Muntlig er en fin mulighet til å gjøre løst og ledig greie for at man har oversikt. Hvis du ikke har det, så skaff deg i hvert fall oversikt over noe. Så lenge det er tid igjen før eksamen, så er det bare å forberede seg effektivt.

Lykke til!

Mrs. Wallace
Skrevet

Dette klarer du!

Husk at ingen er ute etter å "ta" deg, målet med en muntlig eksamen er at du skal få vist hva du faktisk kan, og dersom du ligger på en B, viser vel det at du kan ganske mye? Tenk stikkord som små knagger du kan henge kunnskapen din på.

Pust med magen, lat som om eksaminator er en elev eller en medstudent du skal forklare faget til, som om dere hadde kollokvie. Ta deg tid til å tenke, og om du føler at du roter med setninger eller stotrer, bare begynner du setningen om igjen. Det går helt greit. Alle er nervøse foran en muntlig eksamen, selv var jeg en gang så nervøs at jeg kastet opp rett før jeg skulle inn. Men det gikk bra, og det blir litt greiere for hver gang.

Og husk at du ikke kommer til å angre på at du møtte opp, men jeg _garanterer_ at du kommer til å angre dersom du ikke møter opp. Som laban sier, tenk på at "når denne dagen er over, er jeg ferdig med eksamen, uansett, og verden går sin vante gang".

Lykke til! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...