Gå til innhold

Møblert hjem?

Anbefalte innlegg

Gjest snobb?
Skrevet

Hva er et møblert hjem?

Har hørt flere "fintfolk" si at de kommer fra et møblert hjem. Hva ligger det i det ordet? Er det bare rike og velutdannede som kommer under møblert hjem?

Selv er jeg oppvokst i en vanlig familie i et hus, ikke så altfor stort eller lite, men 3 soverom, kjellerstue, stue, bad og wc og vaskerom... og egen hage ;-) Og møbler hadde vi ja haha, så er det møblert hjem?

Eller der vi bor nå, vi bor i et stort hus i et penere strøk.... Er det møblert hjem?

Jeg leker litt dum nå, men møblert hjem er jo ethvert hjem med møbler... hehe, men det menes kanskje noe penere, rikmannshus?

Skrevet

Du må _hvertfall_ ha piano for å komme fra et "møblert hjem". ;-)

Skrevet

Om du kommer fra et "møblert" hjem så har du vel med deg en viss ballast i form av folkeskikk og manerer. Sånn har jeg forstått det i alle fall.

Gjest Fredrikka
Skrevet

Det er ikke størrelsen eller "penheten", men at det er piano, fylte bokhyller og dannede mennesker der. Mange lærerbarn som kommmer fra møblerte hjem, selvom de var langt fra rike. I møblerte hjem banner man ikke, liker ikke danseband og ser aldri på Hotell Cæsar, men er opptatt av musikk, filosofi, arkitektur, politikk osv. Hvis de er snobbete er det kultursnobberi, ikke "pengesnobberi".

Skrevet

Det er ikke størrelsen eller "penheten", men at det er piano, fylte bokhyller og dannede mennesker der. Mange lærerbarn som kommmer fra møblerte hjem, selvom de var langt fra rike. I møblerte hjem banner man ikke, liker ikke danseband og ser aldri på Hotell Cæsar, men er opptatt av musikk, filosofi, arkitektur, politikk osv. Hvis de er snobbete er det kultursnobberi, ikke "pengesnobberi".

*Lol* danseband forbudt ;)

Gjest Kaptein Kiddo
Skrevet

Det betyr "kulturell kapital" - om du skjønner.

Skrevet

Jeg forbinder det med et velstående hjem som har orden i sakene. Bra utdannelse og god oppdragelse/folkeskikk.

Gjest Elextra
Skrevet

På dansk sier man forøvrig "et hjem med piano" i stedet for "et møblert hjem", som kanskje er noe mer presist :P.

Som de andre sier er det ikke antallet kvadratmeter eller kroner det kommer an på, men mer at man kommer fra et dannet og kultivert hjem - Fredrikka gir ikke så dum beskrivelse nedenfor her. Fra gammelt av var jo dette mer forbundet med de øvre økonomiske skikt i samfunnet.

Skrevet

Ser at mange skriver piano, men det skal da være et klavér i et møblert hjem vel?

Gjest sofasliternnn
Skrevet

Om du kommer fra et "møblert" hjem så har du vel med deg en viss ballast i form av folkeskikk og manerer. Sånn har jeg forstått det i alle fall.

Jeg forbinder det med "skikkelige folk".

Det finnes mange "dårlige" familier/hjem, der foreldra går på sossen, far drikker og slår osv.... Det er vel det motsatte av et møblert hjem?

Skrevet

Du må _hvertfall_ ha piano for å komme fra et "møblert hjem". ;-)

Det var jo opprinnelig en fleip, lagt i munnen på Flettfrid, fruen fra "den fine delen" av Trondheim. Det er litt komisk at det brukes (tydeligvis) på alvor nå.

Persille1365381127
Skrevet

Et møblert hjem må ha klavér, fiskebestikk, druesaks, sukkerklype og serviettringer ;)

Persille1365381127
Skrevet

Et møblert hjem må ha klavér, fiskebestikk, druesaks, serviettringer og sukkerklype ;)

mariaflyfly
Skrevet

Et møblert hjem må ha klavér, fiskebestikk, druesaks, serviettringer og sukkerklype ;)

Du glemte sånn klype som man bruker når man skal forsyne jeg med snitter. :P

Også må man jo for all del spise snitter.

Skrevet

-ja, ellers er det jo teit med klype ;-)

mariaflyfly
Skrevet

-ja, ellers er det jo teit med klype ;-)

Nettopp. ;)

Skrevet

Det betyr "kulturell kapital" - om du skjønner.

Bourdieaus teori treffer.

Persille1365381127
Skrevet

Snitter ja, snitter er viktig!

Skrevet

Jeg har paranøttpirker. I sølv. Men så kommer jeg ifølge eksen ikke bare fra et møblert, men fra et "ekstremt møblert" hjem.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg har paranøttpirker. I sølv. Men så kommer jeg ifølge eksen ikke bare fra et møblert, men fra et "ekstremt møblert" hjem.

Og jeg har en kaffekanne i sølv etter mine besteforeldre. De hadde også et usannsynlig møblert hjem. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...