Gå til innhold

Rullestolbrukere

Anbefalte innlegg

Gjest nattbleie
Skrevet

Jeg trenger hjelp til å forstå meg inn i rullestolverdenen. Jeg trenger å vite hva som er viktigst å få med meg med tanke på leil med heis av utstyr og hjelpemidler.

Kan noen der ute være så snill å hjelpe meg?

Mvh

nattbleie

Skrevet

Det er lettere å svare deg dersom du spør mer konkret.

Gjest Nattbleie
Skrevet

Det er lettere å svare deg dersom du spør mer konkret.

Tenker da på hva jeg må ha på "huskelisten" med tanke på utstyr når min mann plutselig blir rullestolbruker. Må jo gjøres forandringer på boplassen da. :D

Skrevet

Tenker da på hva jeg må ha på "huskelisten" med tanke på utstyr når min mann plutselig blir rullestolbruker. Må jo gjøres forandringer på boplassen da. :D

Hvis dette er aktuelt innen ikke altfor lang tid, så bør dere ha en gjennomgang av boligen sammen med ergoterapeut eller tilsvarende ansatt i kommunen.

Det aller viktigste og mest omfattende, er å vurdere hvorvidt badet vil fungere fortsatt. Det er mulig å få montert hev- og senkbar vask f.eks. Kanskje bør det settes om støttehåndtak ved toalettet, og dusjen må være slik at han kan komme inn der selv.

Videre er det nødvendig å sjekke at ikke det finnes terskler som er så høye at han ikke kommer over dem , også her er ofte baderomsdøren den verste.

Å tilpasse for en rullestolbruker kan være ganske omfattende, og det tar ofte lang tid. Det er stor forskjell på å tilpasse i forhold til en som kan forflytte seg selv, og evt. også gå noen skritt, og i forhold til en som overhodet ikke har funksjon i ben (og evt. armer).

Det er mulig å gjøre mange ulike tilpasninger, men det som avgjør om folk kan fungere hjemme eller ikke er først og fremst at det er mulig å komme inn i boligen, og dernest at badet fungerer.

Du må gjerne spørre mer :-)

Gjest rullestolbruker
Skrevet

For å kunne svare, må jeg vite hvor funksjonshemmet rullestolbrukeren er.

Det er mange forskjellige trinn i funksjonshemningene til rullestolbrukere, så det er et generelt spørsmål, som er vanskelig å svare på.

Spørsmålene er eks.:

Kan h*a gå litt?

Kan h*n bruke armene til eks.å heise seg opp fra rullestol og over på toalettet?

Må h*n bruke spesiell toalettstol?

Hilsen

Gjest nattbleie
Skrevet

Hvis dette er aktuelt innen ikke altfor lang tid, så bør dere ha en gjennomgang av boligen sammen med ergoterapeut eller tilsvarende ansatt i kommunen.

Det aller viktigste og mest omfattende, er å vurdere hvorvidt badet vil fungere fortsatt. Det er mulig å få montert hev- og senkbar vask f.eks. Kanskje bør det settes om støttehåndtak ved toalettet, og dusjen må være slik at han kan komme inn der selv.

Videre er det nødvendig å sjekke at ikke det finnes terskler som er så høye at han ikke kommer over dem , også her er ofte baderomsdøren den verste.

Å tilpasse for en rullestolbruker kan være ganske omfattende, og det tar ofte lang tid. Det er stor forskjell på å tilpasse i forhold til en som kan forflytte seg selv, og evt. også gå noen skritt, og i forhold til en som overhodet ikke har funksjon i ben (og evt. armer).

Det er mulig å gjøre mange ulike tilpasninger, men det som avgjør om folk kan fungere hjemme eller ikke er først og fremst at det er mulig å komme inn i boligen, og dernest at badet fungerer.

Du må gjerne spørre mer :-)

Først vil jeg takke deg for svaret jeg fikk. Det betydde veldig mye for meg så takk. Joda skal tenkte godt å se ting igjennom slike ting du nevner i svaret ditt. Tusen takk!

Mvh

mariaflyfly
Skrevet

Lån en rullestol med deg hjem og prøv å ha en vanlig hverdag, så finner du fort ut at det må ganske mange tilpasninger til. ;)

Uten at jeg er noen ekspert på området, ville jeg kanskje starta med at du trenger noe for å komme deg inn i huset, opp i senga og på toalettet. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...