Gjest Liza i London Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 ...en snobb? ( heter det det - det høres ut som et litt hmm-ord) Altså bortsett fra at man kommer fra et møblert hjem? tenker ikke på ekstremer som i " keeping up appearances", men mer dagligdagse.. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 En snobb er vel det samme som en soss? En som går i dyre merkeklær og tror han er noe stort! 0 Siter
frosken Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 For meg er kanskje essensen i det jeg forbinder med en snobb at vedkommende ser ned på andre mennesker. Noe med mangelende respekt for folk som ikke har like god tilgang til ressurser som en selv . 0 Siter
Gjest EnSomHarPrøvd Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 En snobb er vel det samme som en soss? En som går i dyre merkeklær og tror han er noe stort! Kjenner snobber som aldri har eid ett eneste dyrt merkeplagg, men som har en "oven fra og ned holdning" til til stort sett alt og alle. Men kjenner også folk som kompenserer for en "fattig" barndom, med å låne seg fattig, for å kunne fremstå som "rike" utad. Tror det handler om mangel på selvfølelse rett og slett. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Kjenner snobber som aldri har eid ett eneste dyrt merkeplagg, men som har en "oven fra og ned holdning" til til stort sett alt og alle. Men kjenner også folk som kompenserer for en "fattig" barndom, med å låne seg fattig, for å kunne fremstå som "rike" utad. Tror det handler om mangel på selvfølelse rett og slett. Ja det er godt mulig. 0 Siter
Gjest Liza i London Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Kjenner snobber som aldri har eid ett eneste dyrt merkeplagg, men som har en "oven fra og ned holdning" til til stort sett alt og alle. Men kjenner også folk som kompenserer for en "fattig" barndom, med å låne seg fattig, for å kunne fremstå som "rike" utad. Tror det handler om mangel på selvfølelse rett og slett. Så det er altså mer en holdning , stort sett til andre mennesker, mer enn hvordan man kler seg og hvaslags intresser man har? * lettet* Etter [ ha lest noen tråder her begynte jeg å bli redd for at jeg kvalifiserte for den norske definisjonen. ( kommer fra møblert hjem med både flygel og piano!) 0 Siter
Åsemor Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Jeg syns mannen min kan være en snobb, men han ser ikke ned på andre mennesker... Men han kan f.eks nekte å kjøpe en shorts som er kjempefin, KUN fordi det er på H&M de selger den. Hadde den kostet 3 ganger så mye og vært i en annen butikk ville han kjøpt den. Han kan si ting som "jeg kan jo ikke kjøpe sko som koster under 1000 kr da!" som om det skulle vært et helt forkastelig forslag jeg kom med. Livsfarlig å ha noe billigdrit liksom. 0 Siter
Gjest snobben snob Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=snobb 0 Siter
Gjest Fredrikka Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Man er ikke snobbete fordi man kommer fra et møblert hjem. Kanskje snarere tvert i mot! En person fra et møblert hjem bør være så godt oppdratt og høflig at h*n aldri vil framstå som snobbete. Snobbene er de som gjør seg bedre enn de er, ser ned på andre, er opptatt av materielle goder. Man er ikke snobbete selv om man kan håndtere et skalldyrsbestikk, man er snobbete hvis man skryter av det, og baksnakker de som ikke kan det. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Man er ikke snobbete fordi man kommer fra et møblert hjem. Kanskje snarere tvert i mot! En person fra et møblert hjem bør være så godt oppdratt og høflig at h*n aldri vil framstå som snobbete. Snobbene er de som gjør seg bedre enn de er, ser ned på andre, er opptatt av materielle goder. Man er ikke snobbete selv om man kan håndtere et skalldyrsbestikk, man er snobbete hvis man skryter av det, og baksnakker de som ikke kan det. Fullstendig enig i den forklaringen:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Man er ikke snobbete fordi man kommer fra et møblert hjem. Kanskje snarere tvert i mot! En person fra et møblert hjem bør være så godt oppdratt og høflig at h*n aldri vil framstå som snobbete. Snobbene er de som gjør seg bedre enn de er, ser ned på andre, er opptatt av materielle goder. Man er ikke snobbete selv om man kan håndtere et skalldyrsbestikk, man er snobbete hvis man skryter av det, og baksnakker de som ikke kan det. ''Man er ikke snobbete selv om man kan håndtere et skalldyrsbestikk, man er snobbete hvis man skryter av det, og baksnakker de som ikke kan det.'' Nettopp :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Snobberi har lite med møblerte hjem å gjøre. Å være snobbete betyr i min verden at man er veldig opptatt av å signalisere sosial tilhørighet blant de bedrestilte. 0 Siter
morsan Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Man er ikke snobbete fordi man kommer fra et møblert hjem. Kanskje snarere tvert i mot! En person fra et møblert hjem bør være så godt oppdratt og høflig at h*n aldri vil framstå som snobbete. Snobbene er de som gjør seg bedre enn de er, ser ned på andre, er opptatt av materielle goder. Man er ikke snobbete selv om man kan håndtere et skalldyrsbestikk, man er snobbete hvis man skryter av det, og baksnakker de som ikke kan det. Tiltredes! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Jeg støtter Fredrikkas forklaring. Men litt kuriosa om uttrykket "snob": Uttrykket er opprinnelig en forkortelse for det latinske "sin nobile", som betyr at man er uten adelighet. I en tid da det stort sett bare var adelskapet som studerte ved universitetet, hadde navnelistene oversikt også over studentenes fornemme tittel. Men innimellom kom det en u-adelig person, og da var navnet etterfulgt av forkortelsen "s. nob", for "sin nobile". Når slike studenter vendte hjem til sine mer beskjedne kår, hadde de tillagt seg vaner og talemåter som tilhørte adelskapet, og dette ble da kjennetegnet på hvem som er en "snob". 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Jeg støtter Fredrikkas forklaring. Men litt kuriosa om uttrykket "snob": Uttrykket er opprinnelig en forkortelse for det latinske "sin nobile", som betyr at man er uten adelighet. I en tid da det stort sett bare var adelskapet som studerte ved universitetet, hadde navnelistene oversikt også over studentenes fornemme tittel. Men innimellom kom det en u-adelig person, og da var navnet etterfulgt av forkortelsen "s. nob", for "sin nobile". Når slike studenter vendte hjem til sine mer beskjedne kår, hadde de tillagt seg vaner og talemåter som tilhørte adelskapet, og dette ble da kjennetegnet på hvem som er en "snob". Interessant forklaring 0 Siter
Gjest EnSomHarPrøvd Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Så det er altså mer en holdning , stort sett til andre mennesker, mer enn hvordan man kler seg og hvaslags intresser man har? * lettet* Etter [ ha lest noen tråder her begynte jeg å bli redd for at jeg kvalifiserte for den norske definisjonen. ( kommer fra møblert hjem med både flygel og piano!) i min lille verden er det det ja 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.