Gå til innhold

kastet opp blod

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Kastet opp blod for nesten ei uke siden. Vært lenge plaget med sure oppstøt, magesmerter ved inntak av mat og delvis diare, kvalme, svimmelhet, frysing, frysetokter, utmattelse og psykiske enorme påkjenninger. Skrev innlegg om det i forrige uke, var til legen og tok generelle blodprøver. Har ikke fått svar ennå. Har ikke turt å oppsøke lege etter det, føler de ikke tar meg på alvor og tilegner alt det psykiske. Men så leste jeg på nettet at 80% av blod i oppkast er alvorlig og bør sjekkes med én gang. Har ikke kastet opp siden, men er i ulage. Kan blod i oppkast være kun "stress" eller. Hva bør jeg gjøre. Kan jeg vente til mandag, eller bør jeg ringe legevakta. Blodet var friskt og litt slimete. Var ikke veldig mye, kanskje ikke engang 1/3 av oppkastet en gang. Men ikke langt unna.

Skrevet

Med mindre du blir drastisk verre i løpet av helgen, så ville jeg ventet til mandag med å kontakte legen.

Men på mandag så kontakter du legen - da venter du ikke lenger.

Det behøver ikke å være alvorlig, men det kan være det, og det blir ikke mindre alvorlig av å ikke tørre å ta kontakt med legen igjen.

Gjest D*lilith
Skrevet

Som sagt tidligere,det minner meg mye om når jeg var dårlig dette,bortsett fra at jeg kastet ikke opp blod.

Og det også var psykisk sa legene,så var jeg til en healer som sa det var både psykisk og fysisk.

Denne healeren "ladet vann" som jeg drakk,da begynte jeg gradvis å bli bedre.

Ring legevakten du,du må ikke gi deg,det er skummelt å være så dårlig å ikke vite årsaken.

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Med mindre du blir drastisk verre i løpet av helgen, så ville jeg ventet til mandag med å kontakte legen.

Men på mandag så kontakter du legen - da venter du ikke lenger.

Det behøver ikke å være alvorlig, men det kan være det, og det blir ikke mindre alvorlig av å ikke tørre å ta kontakt med legen igjen.

Takk for svar. Glemte å legge til at jeg har opplevd stort vekttap på kort tid og en gang svært mørk avføring. Håper det ikke er noe alvorlig. Min far er plaget med magesår og magekatar. Har alltid hatt urolig mage og fått smerter i mage ved stress.

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Som sagt tidligere,det minner meg mye om når jeg var dårlig dette,bortsett fra at jeg kastet ikke opp blod.

Og det også var psykisk sa legene,så var jeg til en healer som sa det var både psykisk og fysisk.

Denne healeren "ladet vann" som jeg drakk,da begynte jeg gradvis å bli bedre.

Ring legevakten du,du må ikke gi deg,det er skummelt å være så dårlig å ikke vite årsaken.

Jeg blir redd av alle disse symptomene. De kan være mildere noen dager, for så komme tilbake med full styrke etter få dager. Min far har hatt magesår/katarr og har nok sannsynligvis arvet hans urolige mage. Hadde gått an å ringt legevakta for å spør om jeg trenger å komme inn, eller om det kan vente til mandag. Det kan være både fysisk og psykisk, men har vanskelig for å tro at det kun er psykisk.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg blir redd av alle disse symptomene. De kan være mildere noen dager, for så komme tilbake med full styrke etter få dager. Min far har hatt magesår/katarr og har nok sannsynligvis arvet hans urolige mage. Hadde gått an å ringt legevakta for å spør om jeg trenger å komme inn, eller om det kan vente til mandag. Det kan være både fysisk og psykisk, men har vanskelig for å tro at det kun er psykisk.

Nei det er jo vanskelig å tro,når du føler deg så dårlig fysisk,har du fått sjekket magen din da?

Ja,du kan jo ringe legevakten og si det som det er,så får de vurdere,bedre en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

Takk for svar. Glemte å legge til at jeg har opplevd stort vekttap på kort tid og en gang svært mørk avføring. Håper det ikke er noe alvorlig. Min far er plaget med magesår og magekatar. Har alltid hatt urolig mage og fått smerter i mage ved stress.

Svært mørk avføring kan være blod i avføringen, det ser ikke rødt ut når det kommer fra langt oppi systemet...

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Svært mørk avføring kan være blod i avføringen, det ser ikke rødt ut når det kommer fra langt oppi systemet...

Kanskje jeg skal ringe legevakta å høre da. Det sto på helsenytt.no at ved blod i oppkast skal en alltid kontakt lege umiddelbart. Men nå skjedde dette for en uke siden, da. Merker at jeg har blitt enda slappere, men magesmerter har jo pågått lenge da, så kan vel ikke være noe akutt. Eller kanskje er det når man begynner å spy opp blod det blir akutt.

Skrevet

Kanskje jeg skal ringe legevakta å høre da. Det sto på helsenytt.no at ved blod i oppkast skal en alltid kontakt lege umiddelbart. Men nå skjedde dette for en uke siden, da. Merker at jeg har blitt enda slappere, men magesmerter har jo pågått lenge da, så kan vel ikke være noe akutt. Eller kanskje er det når man begynner å spy opp blod det blir akutt.

Huff, stakkars deg. Har du noen som kan støtte deg nå? Jeg ville ringt legevakta og snakket med de. Uansett om du drar til legevakt i helga eller til lege til mandag bør du kreve å finne ut hva som feiler deg.

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Huff, stakkars deg. Har du noen som kan støtte deg nå? Jeg ville ringt legevakta og snakket med de. Uansett om du drar til legevakt i helga eller til lege til mandag bør du kreve å finne ut hva som feiler deg.

Jeg ringte legevakta nå, de mente jeg kunne vente til mandag med mindre jeg begynte å blø kreftig fra munnen eller endetarmen. Men er jo likevel veldig redd, for må jo være etter eller annet som sikkert ikke går å finne ut med en gang. Eller hva vet jeg om det. Bor alene da, ringte min mor så kunne ringe på igjen til henne. Er sårt å ha det sånn og prøve å nå frem til en lege som avfeier det hele som psykisk, det må jeg bare innrømme. Skulle ikke vært nødvendig å måtte "kjempe" sånn for å bli hørt, eller bli skikkelig syk før noen få opp øynene.

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Nei det er jo vanskelig å tro,når du føler deg så dårlig fysisk,har du fått sjekket magen din da?

Ja,du kan jo ringe legevakten og si det som det er,så får de vurdere,bedre en gang for mye enn en gang for lite.

Han tyske legen jeg var hos i forrige uke henviste meg til ultralyd av magen. Har ikke fått brev om inkallelse ennå. Håper det blir snart. Ellers synes jeg det var rart han ikke tok avføringsprøver, men kun blod- og urinprøver.

Gjest D*lilith
Skrevet

Han tyske legen jeg var hos i forrige uke henviste meg til ultralyd av magen. Har ikke fått brev om inkallelse ennå. Håper det blir snart. Ellers synes jeg det var rart han ikke tok avføringsprøver, men kun blod- og urinprøver.

Bra du får ultralyd da : )

Han tar sikkert flere prøver om de ikke finner noe.

Skrevet

Jeg ringte legevakta nå, de mente jeg kunne vente til mandag med mindre jeg begynte å blø kreftig fra munnen eller endetarmen. Men er jo likevel veldig redd, for må jo være etter eller annet som sikkert ikke går å finne ut med en gang. Eller hva vet jeg om det. Bor alene da, ringte min mor så kunne ringe på igjen til henne. Er sårt å ha det sånn og prøve å nå frem til en lege som avfeier det hele som psykisk, det må jeg bare innrømme. Skulle ikke vært nødvendig å måtte "kjempe" sånn for å bli hørt, eller bli skikkelig syk før noen få opp øynene.

Det er lov og naturlig å bli bekymra når du kaster opp blod.

Eg har vært mye plaga med magen og kasta opp masse blod, men blitt undersøkt "titt & ofte", er blodet friskt og rødt så er det ett "godt" tegn er det "svart" så er det verre.

Du kan ha irritert tarm, spiserørsbrokk eller "stressmage", det trenger ikkje være noe farlig.

Ps! Lykke til.

Skrevet

Alt i alt synes jeg, som i forrige svar, at du ikke skal vente lenger enn til mandag.

Det er ikke så mye legevakten kan gjøre. Det er bedre at fastlegen tar tak i dette og henviser deg videre.

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Det er lov og naturlig å bli bekymra når du kaster opp blod.

Eg har vært mye plaga med magen og kasta opp masse blod, men blitt undersøkt "titt & ofte", er blodet friskt og rødt så er det ett "godt" tegn er det "svart" så er det verre.

Du kan ha irritert tarm, spiserørsbrokk eller "stressmage", det trenger ikkje være noe farlig.

Ps! Lykke til.

Takk :) Tror jeg ble litt ekstra engstelig da jeg leste om det på nettet. Skal ringe på mandag for å undersøke det, for er greit uansett.

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Bra du får ultralyd da : )

Han tar sikkert flere prøver om de ikke finner noe.

Jepp. Takk for at du svarte meg, nå er jeg spent på prøvene som jeg får i neste uke.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jepp. Takk for at du svarte meg, nå er jeg spent på prøvene som jeg får i neste uke.

Ja,lykke til da : )

Skrevet

tanta mi kasta opp blod. tok sin tid før de fant ut hva det var, nemlig ekstremt høyt blodtrykk. så høyt at det hadde sprengt en åre. ikke særlig gøy.

Gjest togli
Skrevet

Takk :) Tror jeg ble litt ekstra engstelig da jeg leste om det på nettet. Skal ringe på mandag for å undersøke det, for er greit uansett.

Du bør aldri lese om sånt på nettet. Jeg har vært dødssjuk mange ganger ;-)

Uansett viktig å sjekke ut dette! Lykke til:)

Gjest jeg er bekymra
Skrevet

Du bør aldri lese om sånt på nettet. Jeg har vært dødssjuk mange ganger ;-)

Uansett viktig å sjekke ut dette! Lykke til:)

Helt enig, skal aldri, aldri gjøre det igjen! Ble jo vettskremt. Føler meg bedre nå. Venter fremdeles på blodprøvene. Gikk ikke til legen i dag, men avventer prøvene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...