Gjest oasan Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 du lov av foreldrene dine, og hvordan gikk det? Min jente på 16 år sier alle får lov, bare ikke henne. Er jeg streng eller? Bør jeg gi mer frihet? Er jo så redd det skal gå galt, og at hun ikke greier ta ansvar for seg selv. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Nei, det gjorde jeg ikke og ikke hadde jeg fått lov om jeg hadde villet heller. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Vel, jeg var alltid veldig ærlig hjemme. Fortalte når vi skulle drikke. Måtte ringe hjem i løpet av kvelden, slik at mamma hørte alt var greit.De både kjørte og hentet meg dit jeg skulle.Da så de jo at alt gikk fint :0) Etterhvert fikk jeg lov å sove hos snaxy. Jeg fikk ekstra penger av min far til øl. Med beskjed om å ikke kjøpe hjemmebrent.Noe jeg heller ikke gjorde. Jeg fikk også 100kr ekstra ii uka til tobakk, slik at jeg ikke skulle gå å tigge røyk av andre.. ;0) Min mor visste ikke at jeg fikk penger før flere år senere..He, he.. Jeg fikk ingen moral preken, men kun en setning av min far: "Det er gøy så lenge du leker med alkoholen, men pass deg så ikke alkoholen leker med deg.." (Han var alkoholiker selv, men edru i 10år ca) Min mor gnålte mer da ;0) De fulgte meg veldig opp da, visste alltid hvor jeg var, og hadde strenge inne tider. Og det har gått helt fint med meg :0) 0 Siter
Bookworm Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Jeg festet, røykte og drakk da jeg var 16. Fikk lov til å være på fest, men fikk overhodet ikke lov til å røyke eller drikke.... 0 Siter
bibben Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Jeg fikk lov. Det var faktisk ikke noe særlig i lengden at jeg ikke fikk den tryggheten grenser representerte. Det resulterte da også i at jeg skrøt på meg innetider. Jeg savnet tydelige og tilstedeværende voksne. Voksne som gadd å sette grenser. Dem fant jeg ikke hjemme. Heldigvis finnes det kloke lærere og fritidsklubbledere som ser og gjør litt mer enn det som står i stillingsbeskrivelsen. 0 Siter
GeirB Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 ''Festet, røykte og drakk du som 16 åring?'' Ja. ''og fikk du lov av foreldrene dine?'' Nei. ''og hvordan gikk det?'' Det gikk (stort sett) bra. Du er ikkje for streng! 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Ja, jeg gjorde det. Nei, jeg hadde ikke lov. Men, jeg var alltid klar over at jeg kunne ringe hjem, eller komme hjem, uansett hva som måtte stå på. Og selv om jeg hadde brutt regler. Jeg var dog veldig plikoppfyllendes med at mamma alltid visste hvor jeg var. Jeg dro aldri noe sted uten at jeg gav beskjed. Frihet under ansvar kalte mamma det. Jeg er glad for at hun satte grenser. Og at hun forklarte at noen mistet grensene i fylla. At noen ikke tålte alkohol (det var alkoholproblem i hennes oppvekst). Hun minnet meg på at jeg skulle kunne se meg selv i speilet dagen etter, og stå for mine valg. Det gikk veldig fint med meg, men jeg har sjelden mistet kontrollen. Noen av vennene mine gjorde det, og de hadde foreldre hvor de ikke kunne komme hjem, selv om de hadde brutt regler. For det ville bli huskestue. Konsekvenser er greitt, men virkelig trøbbel. 0 Siter
GeirB Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Vel, jeg var alltid veldig ærlig hjemme. Fortalte når vi skulle drikke. Måtte ringe hjem i løpet av kvelden, slik at mamma hørte alt var greit.De både kjørte og hentet meg dit jeg skulle.Da så de jo at alt gikk fint :0) Etterhvert fikk jeg lov å sove hos snaxy. Jeg fikk ekstra penger av min far til øl. Med beskjed om å ikke kjøpe hjemmebrent.Noe jeg heller ikke gjorde. Jeg fikk også 100kr ekstra ii uka til tobakk, slik at jeg ikke skulle gå å tigge røyk av andre.. ;0) Min mor visste ikke at jeg fikk penger før flere år senere..He, he.. Jeg fikk ingen moral preken, men kun en setning av min far: "Det er gøy så lenge du leker med alkoholen, men pass deg så ikke alkoholen leker med deg.." (Han var alkoholiker selv, men edru i 10år ca) Min mor gnålte mer da ;0) De fulgte meg veldig opp da, visste alltid hvor jeg var, og hadde strenge inne tider. Og det har gått helt fint med meg :0) ''(Han var alkoholiker selv, men edru i 10år ca)'' Så fra den dagen han fyllte 10 år så var han kontinuerlig full? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 ''(Han var alkoholiker selv, men edru i 10år ca)'' Så fra den dagen han fyllte 10 år så var han kontinuerlig full? He, he, han var edru de 10 siste årene han levde. Men sikkert ikke langt unna at han var full siden han var 10 år ;0) 0 Siter
Snacky1365380698 Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Ja og nei. Jeg fikk ikk "lov" til å røyke eller drikke før jeg ble 18. Etter det kunne jeg gjøre som jeg ville....Men ramlet hjem full flere ganger (om jeg så brøt disse reglene, iflg min mor, så måtte jeg for all del komme hjem. Hun skulle ikke bli sint, men heller hjem enn å ende opp ute/glattcelle e.l...så jeg kom hjem gang etter gang:)) Du er ikke for streng. Du bryr deg - og det er jobben din som foreldre. Ser forøvrig at de fleste her svarer likt som meg på smp. Og sannelig har det ikke blir folk av oss, også 0 Siter
Gjest midia Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Ja jeg fikk lov å feste, fikk ikke alkohol hjemme og fikk heller ikke lov å røyke. Jeg var godt "etablert" sammen med min kjæreste som nå er min samboer, han var en god del eldre enn meg og moren min stolte på at han tok ansvar, noe han også gjorde Jeg både røykte og drakk, men ble passet på så det gikk veldig greit. 0 Siter
Gjest minuma Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Jeg festet ikke, røkte ikke, drakk ikke og fikk heller ikke lov av mine foreldre. Det gikk bra. Min 16-åring får heller ikke, h*n har smakt alkohol, men generelt så fester og drikker h*n ikke, og røyker/snuser heller ikke. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Nei, jeg verken drakk eller røykte som 16 åring. Begynte med litt alkohol som 18-19 åring, men det ble med et par fester, så var jeg ferdig med det - for lang tid. Nå som en quinde i 30-årene, drikker jeg littl alkohol, og har fester 2-3-4 ganger i året. Røyking har jeg aldri prøvd. 0 Siter
Gjest mamma_jeg_og Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Om det er noe jeg har hørt hundre ganger av mine egne barn, og som jeg flittig brukte selv som ung, så er det..... Alle andre får jo lov, bare ikke jeg. Dette må du ikke gå på, det er ren og skjær sprøyt, men de håpefulle barna prøver å gi deg dårlig samvittighet, og vi som foreldre liker dårlig å høre at andre foreldre er mer tolerang og snille i barnas øyne. De er svært få foreldre som lar 16 åringen sin drikke og røyke, faktisk så kjenner jeg ingen, og jeg har barn i den alderen. Og gjør de det, så vil iallfall ikke jeg følge det eksemplet der. Stå på det du føler er riktig Alle andre får lov er oppbrukt for lenge siden, pleier jeg å si til mine. Og en kjapp tlf til foreldre av mine barns venner, bekrefter det jeg allerde vet. Stort sett ingen får lov.. 0 Siter
Gjest bareentanke Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Nei det gjorde jeg ikke - og jeg fikk sikkert ikke lov heller. Jeg vanket i miljøer hvor røyking/drikking ikke var den store greia i 16-års alder. Jeg har en sønn på snart 17 år og kjenner godt igjen "alle andre for lov". Til det er svaret mitt at det vet jeg ikke er tilfelle, men at mange gjør disse tingene selv om de ikke får lov. Du er min eneste ene og jeg ville aldri tilgi meg selv om noe skulle tilstøte deg, fordi jeg skulle være "snill" og la deg få lov til noe som strider i mot følelsene mine. Noen ganger smiler han - andre ganger bare trekker han på skuldrene - men jeg vet i mitt hjerte at han forstår, selv om det ikke er enkelt og godta. 0 Siter
Åsemor Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Fikk ikke lov nei, men jeg fikk lov til å være ute til 00-01 og etter hvert 02 en av helgedagene, så hun visste nok godt at det foregikk, uten at hun hang seg nevneverdig opp i det. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Jeg hverken festet, røykte eller drakk som 16-åring. Ikke hadde jeg fått lov heller. 0 Siter
kvitre Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Jeg var 16 da jeg begynte å røyke og 16 da jeg begynte å drikke alkohol på fest. Som yngst av tre søstre hadde mine foreldre nærmest gitt opp, og jeg gjorde som jeg ville. Foreldrene mine var imidlertid svært strenge med min eldste søster da hun var på samme alder. Jeg tenkte ikke engang på at festingen var noe som angikk foreldrene mine. Det var ikke foreldrene min som kjøpte alkohol til meg, og det var 16 års aldersgrense for å kjøpe røyk den gangen. Jeg vil ikke tillate at mine barn drikker på fest før de er 18 og heller ikke at de røyker. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Det er klart ungdommene sier "det får alle andre lov til" det er typisk. Det stemmer nok ofte ikke i virkeligheten, selv om det kjennes virkelig nok for ungdommen. Jeg fikk ikke lov å røyke og drikke, ikke feste noe særlig heller. Fikk jo lurt meg unna noen ganger likevel, drakk for første gang da jeg var 16, hjemme hos ei venninne ganske trygt sånn sett. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.