Gå til innhold

Podcasting

Anbefalte innlegg

Gjest den teknikken..
Skrevet

Jeg er ganske grønn på området podkasting. har ikke iPod men sony ericsson mp3-spiller. Kan jeg forstatt laste ned iPod? har heller ikke Itunes, men bruker windows media player. Man kan vel ikke laste ned podcast på den? Så på nrk sine sider at man kan laste ned podcast i firefox.. hvordan gjør man det isåfall?

Takk for hjelp..

Skrevet

Podcast er bare et fancy navn på lydfiler med snakking. Rent teknisk er det akkurat det samme som lydfiler med musikk. Du kan spille filene på akkurat samme måte som du hører på musikk til vanlig.

Ofte kan man i tillegg "abonnere" på podcaster slik at man automatisk får melding om det når det kommer en ny fil. Da trenger du et program som støtter en teknologi som heter RSS. Det finnes mange slike programmer. Windows Media Player støtter det ikke sånn helt uten videre, men det finnes plugins for å ordne det. Men du kan som regel laste ned lydfilene manuelt også, og spille dem på telefonen din eller hvor du vil.

Gjest den teknikken..
Skrevet

Podcast er bare et fancy navn på lydfiler med snakking. Rent teknisk er det akkurat det samme som lydfiler med musikk. Du kan spille filene på akkurat samme måte som du hører på musikk til vanlig.

Ofte kan man i tillegg "abonnere" på podcaster slik at man automatisk får melding om det når det kommer en ny fil. Da trenger du et program som støtter en teknologi som heter RSS. Det finnes mange slike programmer. Windows Media Player støtter det ikke sånn helt uten videre, men det finnes plugins for å ordne det. Men du kan som regel laste ned lydfilene manuelt også, og spille dem på telefonen din eller hvor du vil.

Hehe, ok, føler meg ganske dum nå. Så da må man vel ikke ha ipod for å høre på podkast , da nei.

Jeg har prøvd å laste ned podkast fra nrk, men får det ikke helt til. Har trykt på abbonner men da legger den seg bare i mine favoritter på firefox, og ikke noe lyd kommer.. Du vet vel ikke tilfeldigivis hvordan man gjør det?

Hvis jeg laster ned plugin til windows media player som gjør at jeg kan laste ned podkast, skjer det på samme måte som i itunes da? Vet du hvor jeg kan laste ned dette isåfall?

Takk for hjelp:)

Skrevet

Hehe, ok, føler meg ganske dum nå. Så da må man vel ikke ha ipod for å høre på podkast , da nei.

Jeg har prøvd å laste ned podkast fra nrk, men får det ikke helt til. Har trykt på abbonner men da legger den seg bare i mine favoritter på firefox, og ikke noe lyd kommer.. Du vet vel ikke tilfeldigivis hvordan man gjør det?

Hvis jeg laster ned plugin til windows media player som gjør at jeg kan laste ned podkast, skjer det på samme måte som i itunes da? Vet du hvor jeg kan laste ned dette isåfall?

Takk for hjelp:)

Firefox har et litt rart brukergrensesnitt for RSS, det ser ut som vanlige bokmerker. Har du prøvd å gå inn på ett av dem og se hva du får opp?

Gjest den teknikken..
Skrevet

Firefox har et litt rart brukergrensesnitt for RSS, det ser ut som vanlige bokmerker. Har du prøvd å gå inn på ett av dem og se hva du får opp?

Brukergrensesnitt? Hm..

Det går ikke an å trykke på dem, kommer bare opp sånn slags pil til en ny boks, og der står det tom. (hvis du forstår? lit vanskelig å forklare..)

Skrevet

Brukergrensesnitt? Hm..

Det går ikke an å trykke på dem, kommer bare opp sånn slags pil til en ny boks, og der står det tom. (hvis du forstår? lit vanskelig å forklare..)

Da er det ikke lastet ned noe ennå. Har du prøvd litt forskjellige podcaster og sett om det er samme problem med alle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...