Gå til innhold

Arv

Gjest Litt lettere sjokkskadet arving

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor arvet jeg og mine to søsken i underkant av 100tusen hver fra en halvbror. Vi fikk brev hvor det stod "det pliktes ikke arveavgift i boet". I oppstillingen som fulgte med stod det hvor mye hver enkelt fikk, sum arveavgift ble 0. Så stod det, + Sum utlignet renter 49tusen.

Jeg tok ikke notis av dette rentebeløpet fordi det står så mye feil i teksten i brevet som fulgte med likevel. I dag fikk jeg purring på dette beløpet.

Det jeg ikke skjønner er hvordan kan det komme til renter så lenge det ikke beregnes arveavgift?

Og selvfølgelig kommer slike brev på en lørdag når jeg ikke får ringt tilbake.

Jeg ønsker ikke å bruke mitt faste nick akkurat nå

Skrevet

Dette høres jo helt sprøtt ut. 49 000 i renter på en arv på 100 000?? Det eneste som påløper i forbindelse med arv er arveavgift. Og hvis denne ikke blir betalt i tide- renter på denne.

Kan det dreie seg om renter som avdøde skyldte? Hvis dere har hatt privat skifte så er dere ansvarlige for avdødes gjeld.

Skrevet

Høres rart ut. Må være noe feil. Beløp som er så små skal ikke være arveavgift på. Hold ut til mandag og ring da.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har også kommet fram til at noe er feil. Jeg tror rett og slett at noe henger igjen fra et annet brev.

I brevet vi fikk står det at "nettoformuen fordeles på to arvinger", det faktiske er tre.

Det står også: "Arven anses å komme med en halvpart fra hver av de avdøde ektefellene". Dette er direkte feil, avdøde var ikke gift, har aldri vært det heller.

Pga disse feilene trodde jeg også at rentene som står i brevet er feil. Vi fikk jo også eget brev hvor det står at det ikke er arveavgift i boet.

Jaja, jeg får ringe på mandag, men jeg må si at uansett hvor overbevist jeg er om at dette er feil, så er magen urolig. Det er liksom ikke bare å betale 50tusen på sparket heller.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har også kommet fram til at noe er feil. Jeg tror rett og slett at noe henger igjen fra et annet brev.

I brevet vi fikk står det at "nettoformuen fordeles på to arvinger", det faktiske er tre.

Det står også: "Arven anses å komme med en halvpart fra hver av de avdøde ektefellene". Dette er direkte feil, avdøde var ikke gift, har aldri vært det heller.

Pga disse feilene trodde jeg også at rentene som står i brevet er feil. Vi fikk jo også eget brev hvor det står at det ikke er arveavgift i boet.

Jaja, jeg får ringe på mandag, men jeg må si at uansett hvor overbevist jeg er om at dette er feil, så er magen urolig. Det er liksom ikke bare å betale 50tusen på sparket heller.

Skjønner at du er urolig. Det er jo ikke akkurat noe småtteri til krav du har fått. Men jeg tror nok at du kan slå deg til ro med at det er en feil her. Ille nok at man må betale arveagift for arv som allerede er beskattet, om man ikke skal betale 50% rente også!

Skrevet

De 49.000 har i allefall ikke noe med arveavgift å gjøre, dersom dere kun har mottatt 100 000,- hver og ikke tidligere har arvet større beløp fra denne broren.

Men dere arvet jo både formue og gjeld, og rent teoretisk kan de 49 000,- være gjeldsrenter han var skyldig.

Mest sannsynlig er det feil i brevet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan gikk det?

Puh, det gikk bra. Etter å ha sendt mail uten å få svar, og deretter å ha ringt og blitt lovet tilbakemelding, fikk jeg endelig brev i posten om at det var feil. Fikk med en fin beklagelse også.

Skrevet

Puh, det gikk bra. Etter å ha sendt mail uten å få svar, og deretter å ha ringt og blitt lovet tilbakemelding, fikk jeg endelig brev i posten om at det var feil. Fikk med en fin beklagelse også.

Det var godt å høre at det endte bra :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...