Gjest Lilje30 Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Det har i den siste tiden vært sommervær her på østlandet og varme dager. Jeg skulle på butikken å kjøpe is, der traff jeg på en far med 2 barn i småskolealder som også skulle ha is. Far sier til meg at jeg må bare be ungene hans flytte seg, for det kunne ta tid før barna fikk bestemt seg. Gutten spør om han kan få en stor is, den største som finnes i isdisken, men far sier nei det er melk i isen. Gutten begynner å gråte og er tydelig lei seg. Jeg går å betaler og setter meg utenfor butikken. Etterhvert kommer far med barna ut av butikken, gutten med en liten saftis og søstra med en king size is, den som gutten akkurat hadde grått over å ikke få. Jeg har ingenting med det, men jeg synes det var stygt og ubetenksomt gjort av far. Jenta skal selvfølgelig få fløteis, men det var helt unødvendig at hun skulle ha en is som er 3 ganger så stor som broren sin. Det er sikkert en bagatell og overdreven millimeterrettferdighet, men likevel så er rettferdighet viktig for barn. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Helt enig med deg, om ikkje gutten var "overfølsom" for melk og ville bli veldig sjuk om han spiste den. Ellers så kan løsningen være at han var stefar for gutten og biologisk far for jenta, skulle ikkje forundre meg gitt... 0 Siter
ruskesnusk Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Helt enig med deg, om ikkje gutten var "overfølsom" for melk og ville bli veldig sjuk om han spiste den. Ellers så kan løsningen være at han var stefar for gutten og biologisk far for jenta, skulle ikkje forundre meg gitt... Her har vi en som tåler melk og en som absolutt ikke må ha det. Denne situasjonen ville jeg ha løst ved å kjøpe to saftis til gutten siden søsteren fikk en diger. Jeg blir litt overgitt over at gutten skulle fått isen hvis han ikke er veldig overfølsom. Mener du at faren sier nei bare for å være slem? Eller mener du at litt ikke er farlig? Heldigvis har alle i våre omgivelser skjønt at det ikke er snakk om å bryte totalavholdenheten. *pjuh* 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Helt enig med deg, om ikkje gutten var "overfølsom" for melk og ville bli veldig sjuk om han spiste den. Ellers så kan løsningen være at han var stefar for gutten og biologisk far for jenta, skulle ikkje forundre meg gitt... ''Ellers så kan løsningen være at han var stefar for gutten og biologisk far for jenta, skulle ikkje forundre meg gitt...'' Hæ? Jeg har vokst opp med både stemødre og stefedre og tenkte ikke den tanken en gang når jeg leste innlegget. 0 Siter
Gjest Lilje30 Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Helt enig med deg, om ikkje gutten var "overfølsom" for melk og ville bli veldig sjuk om han spiste den. Ellers så kan løsningen være at han var stefar for gutten og biologisk far for jenta, skulle ikkje forundre meg gitt... Gutten hadde melkeallergi, så han måtte spise saftis hvis han skulle ha is. Jenta kunne velge fritt og valgte den isen som var aller størst og den som broren også ville ha. Jeg for min del hadde bestemt at hun kunne velge mellom alle pinneiser uavhengig av om det var saftis eller ikke. 0 Siter
Gjest Lilje30 Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Her har vi en som tåler melk og en som absolutt ikke må ha det. Denne situasjonen ville jeg ha løst ved å kjøpe to saftis til gutten siden søsteren fikk en diger. Jeg blir litt overgitt over at gutten skulle fått isen hvis han ikke er veldig overfølsom. Mener du at faren sier nei bare for å være slem? Eller mener du at litt ikke er farlig? Heldigvis har alle i våre omgivelser skjønt at det ikke er snakk om å bryte totalavholdenheten. *pjuh* Nei, gutten skulle ikke ha noe annet enn saftis som han tåler. Det jeg reagerte på var at søstra hans fikk akkurat den isen som gutten hadde lyst på og han var veldig lei seg. Den king size isen kunne hun ha fått en dag broren ikke var med 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Det var urettferdig gjort av faren, de skulle ha fått samme størrelse på is. Hilsen 0 Siter
ruskesnusk Skrevet 7. juni 2008 Skrevet 7. juni 2008 Nei, gutten skulle ikke ha noe annet enn saftis som han tåler. Det jeg reagerte på var at søstra hans fikk akkurat den isen som gutten hadde lyst på og han var veldig lei seg. Den king size isen kunne hun ha fått en dag broren ikke var med Enig med deg Alternativt skulle han ha fått to. Det er sårt nok å ikke kunne velge fritt om en ikke skal sitte igjen med en som blir "fislete" i forhold. Spesielt når det er den han helst ville hatt. Takk og lov for soyaiskrem! Håper det kommer en dag da den får en plass i isdisken ved siden av de andre! 0 Siter
morsan Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Enig med deg Alternativt skulle han ha fått to. Det er sårt nok å ikke kunne velge fritt om en ikke skal sitte igjen med en som blir "fislete" i forhold. Spesielt når det er den han helst ville hatt. Takk og lov for soyaiskrem! Håper det kommer en dag da den får en plass i isdisken ved siden av de andre! Enig, enten pinneis på begge, eller to is på han. 0 Siter
adelie Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Kanskje han ble lovet to is, at han bare skulle spise opp den ene, og så gå og kjøpe en til etterpå?? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Helt enig med deg, om ikkje gutten var "overfølsom" for melk og ville bli veldig sjuk om han spiste den. Ellers så kan løsningen være at han var stefar for gutten og biologisk far for jenta, skulle ikkje forundre meg gitt... Du verden, du lar virkelig ikke en anledning gå fra deg til å kjøre på med bio-ste-problematikken. 0 Siter
gullfisk Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Du har ingenting med det, og du (og vi) aner ingen ting om gutten skulle få flere is, få en leke i lekebutikken eller noe annet som kompensasjon. Er det rettferdig at søstra ikke skal spise fløteis fordi broren er allergiker da? Hvilke avtaler familier har seg i mellom i slike situasjoner er familiens egen sak. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Jeg ville tenkt at akkurat den situasjonen virket veldig urettferdig, og at det ville vært en smal sak å gi ungene en is på omtrent samme størrelse, selv om den ene ikke tåler melk. Men samtidig ville jeg tenkt at det kan være mange andre ting her som ikke vi vet om, for eksempel at gutten får positiv særbehandling i andre tilfeller, at han hadde fått noe ekstra like før, eller noe sånt. Så jeg ville vært forsiktig med å trekke noen overordnede slutninger om foreldreskapet som sådan. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Det kan jo tenkes mange grunner til at jenta fikk større is i dette tilfelle, kanskje hun har ble forfordelt sist gang etc. etc. Veldig fort å dømme ut fra én enkelt situasjon, men det er jo helt umulig å si om det var en systemfeil. Alle er selvfølgelig enig i at gutten med allergi generelt sett bør få like mye som sin friske søster. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Kanskje han ble lovet to is, at han bare skulle spise opp den ene, og så gå og kjøpe en til etterpå?? Bra sagt, man skal være litt forsiktig med å felle dom uten at man vet at man har alle fakta:-) 0 Siter
Gjest Lilje30 Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Du har ingenting med det, og du (og vi) aner ingen ting om gutten skulle få flere is, få en leke i lekebutikken eller noe annet som kompensasjon. Er det rettferdig at søstra ikke skal spise fløteis fordi broren er allergiker da? Hvilke avtaler familier har seg i mellom i slike situasjoner er familiens egen sak. Det var størrelsen og ikke fløteisen jeg reagerte på. Det er lov å være rettferdig mot barna sine. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Du verden, du lar virkelig ikke en anledning gå fra deg til å kjøre på med bio-ste-problematikken. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.