Gjest pekkaline :) Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Det har ikke jeg brukt siden jeg var en jentunge. Jeg synes de er vonde å gå på. Og her står det et de heter noe annet. Har du eget navn på dem, og bruker du slike? http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=516216 0 Siter
morsan Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 jeg trodde dette var en tråd om en fordums leke som kanskje kom tilbake på moten!§ ;-) da jeg var barn, hadde vi noe vi kalte klikk-klakk, og det var en ring med to kuler i en snor. Ringen tredde vi på pekefingeren, og så laget vi små rykk med fingeren for å få de to kulene til å klikke sammen. Men til spørsmålet: Ja, jeg har slike "sko". Jeg brukte vel å kalle dem strandsko eller strandsandaler en gang i tiden, men har vel mest gått over til å kalle dem flipp-flapp eller flipp-flopp nå. Det er jo ikke akkurat noen behagelige sko i lengden, så de brukes kun på meget korte turer, typisk på stranden. Jeg ser av og til noen som trasker rundt i oslo sentrum med slike på, og det kunne absolutt ikke falle meg inn! 0 Siter
pekkaline Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 jeg trodde dette var en tråd om en fordums leke som kanskje kom tilbake på moten!§ ;-) da jeg var barn, hadde vi noe vi kalte klikk-klakk, og det var en ring med to kuler i en snor. Ringen tredde vi på pekefingeren, og så laget vi små rykk med fingeren for å få de to kulene til å klikke sammen. Men til spørsmålet: Ja, jeg har slike "sko". Jeg brukte vel å kalle dem strandsko eller strandsandaler en gang i tiden, men har vel mest gått over til å kalle dem flipp-flapp eller flipp-flopp nå. Det er jo ikke akkurat noen behagelige sko i lengden, så de brukes kun på meget korte turer, typisk på stranden. Jeg ser av og til noen som trasker rundt i oslo sentrum med slike på, og det kunne absolutt ikke falle meg inn! Hei, der var du jo La inn en etterlysning på meldinger jeg.... Åh de kulene ja, jeg husker ikke hva de het jeg heller. Vi var temmelig hekta på de en stund ja Ikke rart vi måtte gjøre det utendørs slik som de bråkte! 0 Siter
AAA Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 jeg trodde dette var en tråd om en fordums leke som kanskje kom tilbake på moten!§ ;-) da jeg var barn, hadde vi noe vi kalte klikk-klakk, og det var en ring med to kuler i en snor. Ringen tredde vi på pekefingeren, og så laget vi små rykk med fingeren for å få de to kulene til å klikke sammen. Men til spørsmålet: Ja, jeg har slike "sko". Jeg brukte vel å kalle dem strandsko eller strandsandaler en gang i tiden, men har vel mest gått over til å kalle dem flipp-flapp eller flipp-flopp nå. Det er jo ikke akkurat noen behagelige sko i lengden, så de brukes kun på meget korte turer, typisk på stranden. Jeg ser av og til noen som trasker rundt i oslo sentrum med slike på, og det kunne absolutt ikke falle meg inn! Jepp, klikk klakker var sånne snorer med to kuler i som klikket sammen. Det er den første leken jeg vet om som ble forbudt på skolen jeg gikk på, pga x antall utslåtte tenner... Strandsko heter flip-flopper hos oss. Og jeg er forøvrig helt enig i at de er livsfarlige. Jaffall for sånne som meg som er født uten koordinerings- og balanse-gener. ;-) 0 Siter
Anki Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Kjipp-kjapper kalte jeg/vi her de for, og jeg elsket å bruke de. Bruker ikke sånne lenger nå da 0 Siter
Solbæra Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 De "skoene" som linken refererer til kalte vi for Jesussandaler. Jeg haddebåde røde og blåe husker jeg. De betydde gnagsår mellom et par tær hvert år før en ble vant til dem. KlikkKlakker kalte vi de skoene som var en hel tresåle med en litt bred rem over fremme på vristen. 0 Siter
morsan Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Hei, der var du jo La inn en etterlysning på meldinger jeg.... Åh de kulene ja, jeg husker ikke hva de het jeg heller. Vi var temmelig hekta på de en stund ja Ikke rart vi måtte gjøre det utendørs slik som de bråkte! Etterlyst? ;-) Jeg har jo bare vært borte i helgen;-) 0 Siter
morsan Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Jepp, klikk klakker var sånne snorer med to kuler i som klikket sammen. Det er den første leken jeg vet om som ble forbudt på skolen jeg gikk på, pga x antall utslåtte tenner... Strandsko heter flip-flopper hos oss. Og jeg er forøvrig helt enig i at de er livsfarlige. Jaffall for sånne som meg som er født uten koordinerings- og balanse-gener. ;-) Utslåtte tenner, du! Det var voldsomt. jeg kan ikke huske noe slikt, men at de klasket til både her & der var ikke ukjent, nei. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Kjipp-kjapper kalte jeg/vi her de for, og jeg elsket å bruke de. Bruker ikke sånne lenger nå da Det sa vi også ) Bruker aldri sånne. 0 Siter
guttas Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 De "skoene" som linken refererer til kalte vi for Jesussandaler. Jeg haddebåde røde og blåe husker jeg. De betydde gnagsår mellom et par tær hvert år før en ble vant til dem. KlikkKlakker kalte vi de skoene som var en hel tresåle med en litt bred rem over fremme på vristen. ''KlikkKlakker kalte vi de skoene som var en hel tresåle med en litt bred rem over fremme på vristen.'' Ja, det var det vi kalte klikk-klakker også. Så morsomt å høre sånne gamle begreper igjen. Plutselig dukker gamle sommerminner opp igjen fra "den gangen da.." 0 Siter
Bookworm Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Etterlyst? ;-) Jeg har jo bare vært borte i helgen;-) Det er da du vet at du er MYE på dol:-) 0 Siter
morsan Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Det er da du vet at du er MYE på dol:-) *huff* Godt det snart er sommerferie.... 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 8. juni 2008 Skrevet 8. juni 2008 Kjipp-kjapper har jeg alltid kalt sånne. Og ja, jeg har alltid et par om sommeren, til typisk strandbruk og sånt. Men de er ikke akkurat noe for lange spaserturer. 0 Siter
Gjest Ufyselige gummifiller Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Kjipp - kjapper kaller vi disse. Hvordan kan de hete klikk - klakker foresten? De lager jo ingen klikkelyd akkurat. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Foresten ikke noen pene sko, og ikke er de delige å bruke heller, ingen her hjemme har dem. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Da jeg var liten het de klikk-klakker, men de siste 5-10 årene har vel også jeg gått over til å kalle dem flip-flopper. Jeg har ikke hatt slike, men derimot en noe mer behagelig utgave (Merell), som faktisk sitter på foten. Minner meg om at jeg vil ha et par nye nå :-). 0 Siter
double Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Ja, vi brukte klikk klakker det meste av sommeren i min barndom. De var absolutt ikke vonde å gå i, men så var de tynnere i sålen og mye mykere enn de jeg har sett de siste årene. Og ja, vi kalte dem klikk klakker 0 Siter
Gjest Fredrikka Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Dusjsko, badesko. Og nei, jeg har ikke slike, og de bør KUN brukes når man dusjer/bader i offentlige bad for å unngå spredning av fotsopp. Det egner de seg derimot bra til. "Flipfloppere" er slike (gjerne sportsmerker, adidas) der reima er bredere og går over hele foten (sånn som alle har), det er også dusjsko og skal bare brukes som det. Klikkklakkere kan det jo ikke hete, de klikker jo slett ikke? 0 Siter
morsan Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Dusjsko, badesko. Og nei, jeg har ikke slike, og de bør KUN brukes når man dusjer/bader i offentlige bad for å unngå spredning av fotsopp. Det egner de seg derimot bra til. "Flipfloppere" er slike (gjerne sportsmerker, adidas) der reima er bredere og går over hele foten (sånn som alle har), det er også dusjsko og skal bare brukes som det. Klikkklakkere kan det jo ikke hete, de klikker jo slett ikke? ''Klikkklakkere kan det jo ikke hete, de klikker jo slett ikke?'' Enig i det - rart navn! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.