Gjest sliten arbeidstaker Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har vært 100% sykmeldt i ca 5 uker. Siste uka har jeg vært aktiv sm. Da jeg kom og leverte sykmeldingen til sjefen uka før jeg skulle over i aktiv, avtalte vi at jeg skulle jobbe fra 10-14. Så spør vedkommende om jeg kan jobbe fra 1230-1630 fredagen etter. Det var umulig å få tak i vikar og blabla. Jeg sa ja, selv om jeg syns det ble helt feil, og kjente at det ikke var greit. Jeg har problemer med å sette grenser for meg selv og si nei! Så kom jeg på jobb på mandag, selve dagen var ok. Jeg hadde andre, enklere oppgaver å ta meg til som jeg ikke MÅ være på jobb for å utføre. Så spør sjefen om jeg kan "bare kan jobbe et annet sted neste dag, for det er helt krise der, får ikke tak i vikar. Vi må hjelpe hverandre, være fleksible etc." Jeg sa ja. Så gikk uka greit nok, fredagen var jeg på jobb 1230-1630 som jeg hadde lovet. Da jeg kom, spurte en av mine kollegaer om jeg kunne jobbe for henne førstkommende fredag, for hun har barneselskap og ville ha litt kortere dag, evt. fri hele dagen... Jeg sa at jeg ikke ønsket å være vanskelig men at jeg faktisk er 100% sykmeldt selv om jeg er tilstede. (så jeg sa nei) Så skriver sjefen sms i går, og lurte på om jeg kan jobbe i dag, 1230-1630. Får ikke tak i vikar og samme leksa. Jeg svarte at jeg ikke kunne jobbe flere dager slik som på fredagen så lenge jeg var sykmeldt, og at jeg vet at de ikke prøver å stresse meg men at jeg blir det likevel.. Sjefen svarer at det er ok, og at han ser om jeg kommer i dag. Jeg VET jo at de har strevet for å få ting til å gå rundt uten meg (det er en liten arbeidsplass), men jeg ER sykmeldt pga stress (andre årsaker enn jobb forsåvidt, men sliten derfra også). Det er vanskelig for meg å si NEI, for jeg er et ja-menneske. Og siden jobben er i en omstillingsfase er det stort behov for meg der også! (og jeg ønsker å bidra så godt jeg kan). Jeg vet at jeg "setter" sjefen litt i knipe ved å si nei, og det er han som må steppe inn for meg nå som de ikke får inn vikar. Det vil si at når jeg nå skal på jobb i dag, så vil vedkommende være der og jeg har helt klump i magen for å møte han. Jeg er kjempesliten og trøtt og vil bare sove.. så får jeg dårlig samvittighet over at jeg vurderer å være hjemme i dag, egentlig er det bare å pelle seg på jobb og "face the music"... Det blir sikkert ikke bedre å møte dem i morgen, jeg får sikkert enda flere kvaler da, hvis jeg ikke går i dag, og da er karusellen (at jeg vegrer meg for å gå på jobb) i gang... Skal ut i ferie fra juli, og håper å bli sykmeldt iallefall til da. Snakket med en venn, og hun sa at jeg skulle ta dette som en øvelse i å si nei og sette grenser. Jeg gikk mange runder med meg selv (og venner) før jeg følte jeg hadde formulert et riktig svar som jeg skulle sende tilbake. Hadde sjefen ringt, hadde jeg vel sagt ja, for jeg syns det er så vanskelig! For mine kolleger kan det vel se ut som om jeg er frisk, og vel så det, fordi jeg er "som før" på jobb. Men hjemme er jeg kjempesliten, etter bare noen få timer på jobb... Jeg går jo ikke dit dersom jeg er dårlig! Så er jeg egentlig litt for sliten til å gå på jobb i dag, men jeg skal jo bare være der i 4 timer... Skal jeg gå, og egentlig presse meg litt, eller skal jeg bli hjemme og hvile? Hva syns du? 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Du skal ikke presse deg til å gå. Du bør snakke med legen om det å få forandret sykemeldingen, slik at du enten er 100% sykemeldt eller jobber en liten prosent. Da vil du slippe å bli presset på den måten, det er ikke det som er meningen med aktiv sykemelding. Du skal egentlig gå "oppå" en annen 0 Siter
jubalong70 Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Jeg er helt enig med Aimabel. Du må snakke med legen din og enten be om ny 100% sykemelding, eller få gradert sykemelding slik at du slipper det maset. Du kan få gradert sykemelding for alle mulige prosenter 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Nå har jeg bare skumme gjennom innlegget ditt, men det som slår meg er at sjefen din har skjønt lite av hvordan aktiv sykemelding skal fungere. Det er ikke meningen du skal jobbe _i_stedet_for_noen_, du skal være i tillegg og jobbe med det du greier i ditt tempo. Du blir utnyttet, og de andre har skjønt nada av at det faktisk er en grunn til at du er sykemeldt. Som de andre sier: Snakk med legen din om dette, det er ikke sånn det skal være! Lykke til! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Sorry, tror jeg leste litt fort gjennom. Syns du skal bli hjemme og hvile med god samvittighet. :-) 0 Siter
Gjest sliten arbeidstaker Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Du skal ikke presse deg til å gå. Du bør snakke med legen om det å få forandret sykemeldingen, slik at du enten er 100% sykemeldt eller jobber en liten prosent. Da vil du slippe å bli presset på den måten, det er ikke det som er meningen med aktiv sykemelding. Du skal egentlig gå "oppå" en annen Takk, det er sånn jeg også har forstått det. Jeg veide for og imot og endte med å gå. Tenkte at det blir værre å møte sjefen i morgen. Det gikk greit. Skal til legen i dag, skal diskutere gradert sm da... Takk for svar! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.