Gå til innhold

kjerring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i sør (eller i allefall jeg) sier vi ikke kjerring før man er oppi årene. Ei typisk kjerring i mine øyne er ei stor dame med skjørt. Gjerne hjemmearbeidende i åkeren blant grønnsaker. Står ofte foran store gryter med lapskaus, og har middagen klar til mann og barn til samme tid hver dag. Hvitvasken er kritthvit. Og de gjør ofte en god handel ;)

Ikke bare positivt, men mye er det jo :)

Mange menn bruker unnskyldingen om at det betyr kjær-ring. Jeg liker ikke å bli kalt kjerring, og har nok ikke hørt særlig til det fra min mann. Kona mi, det høres mye bedre ut :) Det går helst på navnebruk her.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

5

• Lillemus

5

• morsan

5

• Aliza1365380759

5

Gjest vil ikke identifiseres
Skrevet

Mannen min er fra Finnmark og sier kjerring som nøytralt ord. Det synes jeg er helt greit, det er det "kone" heter i hans dialekt.

Mrs. Wallace
Skrevet

Tja, jeg kjenner mange her på østlandet som omtaler hverandre som gubben og kjerringa, men selv får jeg helt kløe av det.

Gjest Aimabel
Skrevet

Tja, jeg kjenner mange her på østlandet som omtaler hverandre som gubben og kjerringa, men selv får jeg helt kløe av det.

Vi er ikke noe "gubben og kjerringa"-par,

Dette er hva jeg forbinder med "gubben og kjerringa-par":

(Et par oppi åra som lever hvert sitt liv ved siden av hverandre og som er håpløst oppgitt av hvordan den andre oppfører seg. Kjerringa stuller og steller og maser på gubben. gubben er sær og sur og løfter på ræva nå og da.) Gubben og kjerringa har ikke et par-forhold, de bare bor i samme huset.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hører min mann omtale meg som kjærringa iblant i telefon. Liker det, og oppfatter det ikke som negativt.

Skrevet

Hører min mann omtale meg som kjærringa iblant i telefon. Liker det, og oppfatter det ikke som negativt.

''Hører min mann omtale meg som kjærringa iblant i telefon. Liker det, og oppfatter det ikke som negativt.''

Min kjære omtalte meg som "dama mi" på telefonen en gang og da fikk han høre det etterpå! Dama mi og typen min er noe av det gruuuusomste jeg hører i den forbindelse! Skikkelig fjortis-språk og jeg vil ikke bli kalt "dama mi". Jeg foreslo at han kunne kalle meg kjæresten min, forloveden min eller bruke navnet mitt istedet. :o)

Gjest Aimabel
Skrevet

''Hører min mann omtale meg som kjærringa iblant i telefon. Liker det, og oppfatter det ikke som negativt.''

Min kjære omtalte meg som "dama mi" på telefonen en gang og da fikk han høre det etterpå! Dama mi og typen min er noe av det gruuuusomste jeg hører i den forbindelse! Skikkelig fjortis-språk og jeg vil ikke bli kalt "dama mi". Jeg foreslo at han kunne kalle meg kjæresten min, forloveden min eller bruke navnet mitt istedet. :o)

Å? :-) Da er vi forskjellige :-) Hvis han sier "dama mi", da er det greit.

Det er synonymt med "fin dame" for meg :-) "DEN dama!!! hehe :-)

Skrevet

Jeg kaller av og til kona mi for kjerring, men det er absolutt ikke noe negativt ment.

Om hun kaller meg for gubben så gjør ikke det noe som helst, så hårsår går det ikke an å være.

Noe annet er det hvis det blir ment som noe negativt.

Skrevet

Jeg er bare 23 år, men går fremdeles under betegnelsen "kjerringa".. ;) Men så er vi begge nordfra, og der er ikke "kjerringa" nødvendigvis negativt. Det kan like gjerne bety "kjæresten min", og jeg regner med det er det det betyr når kjæresten min kaller meg for det.

Jeg foretrekker at mannen min omtaler meg som "min elskede". Og jeg regner med at han stort sett gjør det;)

Skrevet

Jeg kaller av og til kona mi for kjerring, men det er absolutt ikke noe negativt ment.

Om hun kaller meg for gubben så gjør ikke det noe som helst, så hårsår går det ikke an å være.

Min kjære mente også at om han kalte meg for kjerringa si så var det godt ment og at det var det de pleier å si på hjemstedet hans, men jeg fikk ikke kalle ham gubben min for da hørtes han så gammel ut... ;o)

Skrevet

Min kjære mente også at om han kalte meg for kjerringa si så var det godt ment og at det var det de pleier å si på hjemstedet hans, men jeg fikk ikke kalle ham gubben min for da hørtes han så gammel ut... ;o)

Jeg skjønner ikke hva dette er å ta på vei for, alle vet jo hvor gammel man er eller hvor gammel man ser ut, det er lite å gjøre med.

Som sagt, så lenge det ikke er ment negativt er dette lite å bry seg om.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Liker å høre min mann omtale meg som kjerringa. Synes det bekrefter at vi er kommet langt i forholdet i positiv forstand.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva dette er å ta på vei for, alle vet jo hvor gammel man er eller hvor gammel man ser ut, det er lite å gjøre med.

Som sagt, så lenge det ikke er ment negativt er dette lite å bry seg om.

Uansett om det er godt eller vondt ment, så synes jeg kjerring er et lite pent ord. Finnes mange andre søtere og kosligere ting å kalle kjæresten/konen sin, enn kjerring :)

Når jeg hører ordet kjerring så ser jeg for meg noe sånt:

http://www.shinyshiny.tv/grannywii.jpg

AneM1365380603
Skrevet

Uansett om det er godt eller vondt ment, så synes jeg kjerring er et lite pent ord. Finnes mange andre søtere og kosligere ting å kalle kjæresten/konen sin, enn kjerring :)

He he, ja dette er en kjerring, men mer trollkjerring, sladderkjerring og/eller drittkjerring ;)

Gjest Sånn er det
Skrevet

Jeg har hørt at ordet "kjærring" kommer fra ordet "kjæring". Altså et veldig kjært og pent ord :)

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg foretrekker at mannen min omtaler meg som "min elskede". Og jeg regner med at han stort sett gjør det;)

"Min elskede/elskling" og liknende er absolutt ikke noe vi kaller hverandre for i offentlighet eller når en av oss omtaler den andre. Det er sånt vi ler av når andre gjør... ;)

Skrevet

Liker å høre min mann omtale meg som kjerringa. Synes det bekrefter at vi er kommet langt i forholdet i positiv forstand.

Godt poeng:-)

Skrevet

Du er nok litt for fisefin.

Men generelt er dette egentlig ment som en kjær ting. Som sagt, jeg synes det meste kan sies så lenge det ikke er vondt ment.

Jeg bruker mest ordet kone og veldig sjeldent kjerring.

Jeg liker ikke ordet hvis det blir brukt som f.eks, " de forbannede kjærring" da er det ikke koselig lenger.

Mary Poppins
Skrevet

Du er nok litt for fisefin.

Men generelt er dette egentlig ment som en kjær ting. Som sagt, jeg synes det meste kan sies så lenge det ikke er vondt ment.

Jeg bruker mest ordet kone og veldig sjeldent kjerring.

Jeg liker ikke ordet hvis det blir brukt som f.eks, " de forbannede kjærring" da er det ikke koselig lenger.

Det er aldri koselig!! Basta! ;)

Jeg er nok litt fisefin enkelte ganger ja :)

Gjest Thea89
Skrevet

jeg synes det er frekkt.. damer jeg ikke liker er "kjærringer".

dvs. ei du elsker er absolutt ikke ei kjærring..

uansett hvor du kommer fra, om dama di ikke liker å bli kalt kjærring,

ikke kall hun det-det kan være veldig negativt for henne!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...