Gå til innhold

kjerring

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Min elskede/elskling" og liknende er absolutt ikke noe vi kaller hverandre for i offentlighet eller når en av oss omtaler den andre. Det er sånt vi ler av når andre gjør... ;)

ja, he he det var ikke seriøst altså, jeg må også fnise litt hvis jeg hører slikt. Men jeg synes det er veldig rart at noen i det hele tatt har et behov for noe å kalle sin partner/ektefelle whatever. Hva med å bruke navnet??

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

5

• Lillemus

5

• morsan

5

• Aliza1365380759

5

Aliza1365380759
Skrevet

ja, he he det var ikke seriøst altså, jeg må også fnise litt hvis jeg hører slikt. Men jeg synes det er veldig rart at noen i det hele tatt har et behov for noe å kalle sin partner/ektefelle whatever. Hva med å bruke navnet??

Ja, kjæresten min bruker som oftest navnet mitt også, og han omtaler meg ikke som "kjerringa" til meg, tror det er bare når han skal "tøffe seg" meg gutta ;)

I forbindelse med det forrige innlegget påsto han at han skulle begynne å kalle meg for "pus" i stedet, og så lo vi høyt begge to :P Det er helt utenkelig for oss begge å omtale hverandre med sånne "klisse-klenge-navn" når andre er til stede.. *le litt*

Aliza1365380759
Skrevet

Ja, kjæresten min bruker som oftest navnet mitt også, og han omtaler meg ikke som "kjerringa" til meg, tror det er bare når han skal "tøffe seg" meg gutta ;)

I forbindelse med det forrige innlegget påsto han at han skulle begynne å kalle meg for "pus" i stedet, og så lo vi høyt begge to :P Det er helt utenkelig for oss begge å omtale hverandre med sånne "klisse-klenge-navn" når andre er til stede.. *le litt*

Skulle være "med gutta", ikke "meg gutta".

Gjest mora2
Skrevet

Et familie medlem av meg kaller konen for kjerring.

En dag de var ute, rpte han navnet hennes flere ganger, hun reagerte ikke. Så ropte han "KJERRING", og da snudde hun seg med ett!! He, he, hun har blitt litt mobbet for det i ettertid :0)

Jeg vil ikke bli kalt kjerring, men vet Snaxy sier det avogtil på jobben. "Skal heim til kjerringa".

Det er nok ikke noe negativt over ordet her jeg bor, men jeg liker det ikke..Høres så gammelt ut..Ser for meg ei eldre dame, som ikke har tatt vare på seg selv på mange år..Store gensere og kort klippet, halv grått hår...

Skrevet

''Hører min mann omtale meg som kjærringa iblant i telefon. Liker det, og oppfatter det ikke som negativt.''

Min kjære omtalte meg som "dama mi" på telefonen en gang og da fikk han høre det etterpå! Dama mi og typen min er noe av det gruuuusomste jeg hører i den forbindelse! Skikkelig fjortis-språk og jeg vil ikke bli kalt "dama mi". Jeg foreslo at han kunne kalle meg kjæresten min, forloveden min eller bruke navnet mitt istedet. :o)

Jeg synes "typen min" er ufattelig grusomt. "dama mi" kan gåp an, men det kommer an på settingen.

En kar på jobben er samboer på ørtende året og skal gifte seg i sommer, og omtaler konsekvent den vordende kona som "dama mi" - det synes jeg høres ille ut. Jammen bra hun blir "kone" snart:-)

Skrevet

Du er nok litt for fisefin.

Men generelt er dette egentlig ment som en kjær ting. Som sagt, jeg synes det meste kan sies så lenge det ikke er vondt ment.

Jeg bruker mest ordet kone og veldig sjeldent kjerring.

Jeg liker ikke ordet hvis det blir brukt som f.eks, " de forbannede kjærring" da er det ikke koselig lenger.

Enig i at mye avhenger av måten man sier det på.

Men jeg ville nok alltid tatt "kjerring" opp i negativ forstand av min mann, nettopp på grunn av at han ikke er vant med den mer positive formen av ordet.

Der jeg kommer fra, er det greit å si "kjerringa mi" istedenfor "kona mi", men ikke "forbanna kjerring" eller tilsvarende.

Skrevet

"Min elskede/elskling" og liknende er absolutt ikke noe vi kaller hverandre for i offentlighet eller når en av oss omtaler den andre. Det er sånt vi ler av når andre gjør... ;)

En dame jeg kjenner omtaler stadig vekk sin mann som "daahhling" i offentlig sammenheng! *knis*

Skrevet

Kjærringa er avledet av ordet "kjæring" og er i utgangspunktet et positivt ladet ord:-)

Det er mange ord som endrer seg over tid til å være mer positive, negative eller nøytrale! :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Samboeren min kaller meg for kjerring av og til, er vanlig å kalle sine kjære for det der han kommer fra, så jeg tolker det bare positivt at han kaller meg det av og til.

Skrevet

Jeg synes "typen min" er ufattelig grusomt. "dama mi" kan gåp an, men det kommer an på settingen.

En kar på jobben er samboer på ørtende året og skal gifte seg i sommer, og omtaler konsekvent den vordende kona som "dama mi" - det synes jeg høres ille ut. Jammen bra hun blir "kone" snart:-)

Jeg vet ikke hva kjæresten min sier når han omtaler meg overfor andre når jeg ikke er tilstede, men nå har vi jo vært sammen såpass lenge at jeg regner med de fleste har fått med seg hva jeg heter. :o)

Skrevet

Enig i at mye avhenger av måten man sier det på.

Men jeg ville nok alltid tatt "kjerring" opp i negativ forstand av min mann, nettopp på grunn av at han ikke er vant med den mer positive formen av ordet.

Der jeg kommer fra, er det greit å si "kjerringa mi" istedenfor "kona mi", men ikke "forbanna kjerring" eller tilsvarende.

Det er stor forskjell på "kjerring mi" og "forbannet kjerring".

Det er helt to forskjellig bruk av ordet.

Så lenge det er positivt ment, synes jeg dette er lite å henge seg opp i.

Skrevet

Jeg vet ikke hva kjæresten min sier når han omtaler meg overfor andre når jeg ikke er tilstede, men nå har vi jo vært sammen såpass lenge at jeg regner med de fleste har fått med seg hva jeg heter. :o)

Vi er en stor arbeidsplass, og jeg kan ikke ha oversikt over hva menn og barn til alle sammen heter. Derfor er jeg takknemlig for at en del av dem sier "mannen min" eller "datteren min" fremfor f eks Per og Lise;-)

Skrevet

Jeg er født og oppvokst på Østlandet, og reagerte også negativt når mannen min (før vi var gift), begynte å referere til meg som "kjærringa".

Vel, for ham, som kommer fra Nord-Trøndelag, er kjerring et positivt ord. I følge ham skal det bety "kjær ting".

Nå bor vi her, og kjerringa er et helt vanlig navn på kona. Gubben er også et helt vanlig navn på mannen.

Etter snart 10 år her reagerer jeg ikke lenger :)

Skrevet

jeg synes det er frekkt.. damer jeg ikke liker er "kjærringer".

dvs. ei du elsker er absolutt ikke ei kjærring..

uansett hvor du kommer fra, om dama di ikke liker å bli kalt kjærring,

ikke kall hun det-det kan være veldig negativt for henne!

Hmmm... noen steder _ER_ det faktisk et vanlig kallenavn..

Like sært kanskje som at du skal kalle _hun_ for det.. Sikkert en dialekt som er slik, men i mine ører klinger det helt feil. (skal ikke henne brukes istedet for hun)

Gjest Kruppen
Skrevet

Like sært kanskje som at du skal kalle _hun_ for det.. Sikkert en dialekt som er slik, men i mine ører klinger det helt feil. (skal ikke henne brukes istedet for hun)

Det heter selvsagt "henne". Får helt grupp når noen sier/skrive "hun" istedenfor, eller "henne" istedenfor "hun". For eksempel "Jeg sa til hun at...", "Henne vil ikke bli med" osv.

Gjest Thea89
Skrevet

skal du virkelig henge seg opp i at jeg skrev "hun" istedet for "henne"?

svar på spørmålet som ble spurt istedet du!

Aliza1365380759
Skrevet

En dame jeg kjenner omtaler stadig vekk sin mann som "daahhling" i offentlig sammenheng! *knis*

*ler høyt* Tror jeg skal foreslå det som nytt kjælenavn på kjæresten min jeg, da tipper jeg har blir fornøyd :P

Gjest Thea89
Skrevet

Det heter selvsagt "henne". Får helt grupp når noen sier/skrive "hun" istedenfor, eller "henne" istedenfor "hun". For eksempel "Jeg sa til hun at...", "Henne vil ikke bli med" osv.

dette er ikke en rettskrivningstråd, akkurat..

Gjest Kruppen
Skrevet

dette er ikke en rettskrivningstråd, akkurat..

Tydeligvis ikke.

Gjest Thea89
Skrevet

Tydeligvis ikke.

til og med du skrev feil, så du kan ikke være så opptatt av rettskriving

som du sier..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...