Gjest moonalisa Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 hva slags mat må jeg spise for å få i meg E-vitamin? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nosferatu Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 Jeg er ikke utdannet ernærings fysiolog, men tror jeg kan svare på dette. Vitamin E kalles også Tokoferol. Det er en livsviktig antioksidant, og viktig for energi produksjonen og bevaring av helsen. E-vitamin lagres bare kort tid i kroppen, så den må tilføres jevnlig. Helst på daglig basis. E-vitamin finnes i soyabønner, hvetekim, brokkoli, egg, hele korn, vegetabilske oljer, og en del grønne blader. Det er best om disse er ferske, da harske matvarer er dårlige E-vitamin kilder. E-vitamin beskytter mot oksidering, nevrologiske forstyrrelser, hjerte og kar sykdommer, hudproblemer og er antikoagulerende. Det daglige inntaket bør være mellom 30 IE og 600 IE. Mer enn 600 IE pr. dag kan være giftig, og bør kun tas i samråd med lege. Jeg for min del bruker multivitamin kompleks. Det synes jeg er greiest, og man slipper å lide av vitamin mangel. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 1. juli 2001 Del Skrevet 1. juli 2001 Hei moonalisa Gode kilder til vitamin E er margarin og vegetabilske oljer (f.eks olivenolje, solsikkeolje og soyaolje). Du får også vitamin E fra tran, solsikkefrø, hasselnøtter, mandler, sammalt mel og eggeplomme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.