Persille1365381127 Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Nå har det vært skrevet noen spaltemeter om at unge kvinner er de med mest fravær, og at arbeidsgivere har plikt til å tilrettelegge for bedre miljø på arbeidsplassen de siste dagene; om vi ser bort fra lønn, kollegene, og personligheten til sjefen (altså ting man ikke så lett får gjort noe med), hva mener DU skal til for å få et godt arbeidsmiljø på en arbeidsplass? Hva er viktig? Sosiale arrangement? Massasjestol? Vannbeholder? Aviser? Planter? Pene møbler? For meg må det være et fysisk godt miljø, altså ren luft, rent, godt lys osv. Det må også være noen form for sosiale aktiviteter for å skape noe samhold utover selve arbeidsoppgavene. Men noe utover det har jeg ikke egentlig tenkt over... Hva er det som gjør at du trives på jobb, bortsett fra menneskene og arbeidsoppgavene? Altså noe som kan være universelt for alle arbeidsplasser? Går det i det hele tatt an å svare på? (Dette har ingenting med barnehagen å gjøre, jeg er bare nysgjerrig på hvilke kriterier vi legger i "godt arbeidsmiljø tilrettelagt av ledelsen"). 0 Siter
Gjest Kan være lurt Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Tja, man bør kanskje begynne med å ikke gi bonuser etter fravær eller bonuser til kun et visst antall av de ansatte? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Massasjestol, aviser & ren luft ? Du jobber ihvertfall ikkje som hjelpemann på bossbilen. Høres ut som reine "feriekollonien" i mine ører. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Jeg synes ikke materielle ting har så stor betydning som det å bli satt pris på, føle seg som en viktig del av bedriften, oppleve at man gjør en viktig jobb og at man er en del av miljøet. Alle på arbeidsplassen har et ansvar for at kollegaene skal trives. men det er også viktig at sjefen ikke setter seg _over_ de ansatte, men er en del av dem. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 At man føler at man blir respektert som arbeidstaker og person av ledelsen og kollegene. Samt at man føler at kollegene får den samme respekten. Altså: Selv om jeg selv kommer godt overens med sjefen, vil jeg ikke føle det er godt arbeidsmiljø om jeg opplever at sjefen forskjellsbehandler og behandler andre kolleger dårligere enn meg. Respekt dreier seg blant annet om slike ting som at tilbakemeldinger følges opp, at det gis tilstrekkelig med informasjon fra ledelsen, at man får skikkelig svar når man spør om noe eller tar opp et problem. Det er viktig at informasjon gis likt til alle på en tydelig måte, i stedet for at noen får vite alt og andre bare får informasjon gjennom "ryktebørsen". Det er også viktig for arbeidsmiljøet at alle trekker lasset sammen etter beste evne, og at det ikke er noen som sluntrer unna og lesser arbeid eller kjedelige oppgaver over på andre. Men også at det er rom for forskjellighet og forståelse for at ikke alle er like effektive. Det må være lov å være syk eller sliten i perioder, og det må være lov å gjøre feil og få muligheten til å rette dem opp igjen uten å føle seg uglesett. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Skrevet 10. juni 2008 Massasjestol, aviser & ren luft ? Du jobber ihvertfall ikkje som hjelpemann på bossbilen. Høres ut som reine "feriekollonien" i mine ører. Hva er godt arbeidsmiljø for deg da? 0 Siter
pekkaline Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Det er ikke enkelt å svare på fordi menneskene og oppgaven er viktigst. Men jeg synes det er greit når det er tilgang kaldt vann, kaffe-te og et fruktfat. Det er ikke et krav for at jeg skal trives. De man jobber sammen med (om man jobber tett) er viktigst for trivsel. Trives man ikke på jbb så kan man bli syk av det. Har sett mange eksempler på det. Jeg tror ofte årsak til fravær er overarbeide. Det forventes bare mere og mere av den ansatte, og ikke alle våger å si ifra i frykt for å miste jobben. De jobber heller til de blir syke av det. Der kan bedrifter/arbeidstakere bli flinkere til å se/si hva som er nok arbeid. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Respekt, trygghet, ærlighet, bli sett, klar sjef, definerte arbeidsoppgaver, ros / konstruktiv kritikk, likhet. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Medarbeidersamtaler halvårlig med oppfølging. God møtekultur, der gode idéer tas opp i en positiv setting. Oppfølging fra sjef, og en kultur der kritikk kan gis begge veier. Gode handlingsplaner/Strateidokumenter, der de ansatte vet hva de skal gjøre og når de skal gjøre det, passelig med påminnelselser, ros og ris fra sjefen. Fysiske ting er underordnet. 0 Siter
Åsemor Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 En fest i ny og ne er som krydder for arbeidsmiljøet. 0 Siter
flowy Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 God kaffe, fleksitid og fredagskos. :-) Et sted jeg jobbet ble man enige om at lunjsen på fredager var 45 minutter. Det gjorde underverker. Fikk endelig tid til å prate med kollegene. Men det viktigste er egentlig en tydelig leder som blir respektert, men som ikke setter seg selv "over" de andre ansatte. 0 Siter
Shadow 650 Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Tja, man bør kanskje begynne med å ikke gi bonuser etter fravær eller bonuser til kun et visst antall av de ansatte? du, må skyte pilestikk, skjønner eg. Synes Persille til å virke oppegående. Hun fortjener å få skikkelige svar i sine spørsmål. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 En fest i ny og ne er som krydder for arbeidsmiljøet. Ja, jeg synes også det - blir mye bra historier etterpå Jeg skjønner det med kolleger osv, men nå var jeg egentlig ute etter hva folk vil ha på arbeidsplassene sine - som ikke _egentlig_ handler om oppgaver/kolleger og sjefens personlighet. Altså om vi fikk velge fritt, hva vil vi ha? Sosiale tiltak som fester/sammenkomster, trening, turer osv bygger bra grunnlag synes jeg. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 God kaffe, fleksitid og fredagskos. :-) Et sted jeg jobbet ble man enige om at lunjsen på fredager var 45 minutter. Det gjorde underverker. Fikk endelig tid til å prate med kollegene. Men det viktigste er egentlig en tydelig leder som blir respektert, men som ikke setter seg selv "over" de andre ansatte. Det med lunsjen var smart Enig ifht sjefer og kolleger - men nå tenkte jeg mer på sånne ting som f.eks lunsjen da, og god kaffe (ikke minst!). Jeg synes det er behagelig med gratis lunsj også jeg da, det letter det praktiske i hverdagen litt 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 Jeg synes ikke materielle ting har så stor betydning som det å bli satt pris på, føle seg som en viktig del av bedriften, oppleve at man gjør en viktig jobb og at man er en del av miljøet. Alle på arbeidsplassen har et ansvar for at kollegaene skal trives. men det er også viktig at sjefen ikke setter seg _over_ de ansatte, men er en del av dem. Enig i det, men OM du fikk velge materielle ting - eller hendelser, hva ville du valgt? 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 At man føler at man blir respektert som arbeidstaker og person av ledelsen og kollegene. Samt at man føler at kollegene får den samme respekten. Altså: Selv om jeg selv kommer godt overens med sjefen, vil jeg ikke føle det er godt arbeidsmiljø om jeg opplever at sjefen forskjellsbehandler og behandler andre kolleger dårligere enn meg. Respekt dreier seg blant annet om slike ting som at tilbakemeldinger følges opp, at det gis tilstrekkelig med informasjon fra ledelsen, at man får skikkelig svar når man spør om noe eller tar opp et problem. Det er viktig at informasjon gis likt til alle på en tydelig måte, i stedet for at noen får vite alt og andre bare får informasjon gjennom "ryktebørsen". Det er også viktig for arbeidsmiljøet at alle trekker lasset sammen etter beste evne, og at det ikke er noen som sluntrer unna og lesser arbeid eller kjedelige oppgaver over på andre. Men også at det er rom for forskjellighet og forståelse for at ikke alle er like effektive. Det må være lov å være syk eller sliten i perioder, og det må være lov å gjøre feil og få muligheten til å rette dem opp igjen uten å føle seg uglesett. Enig i alt det, og det er forsåvidt selvfølgeligheter - men det jeg lurte på nå var de materielle og praktiske tingene. Om du f.eks fikk 100.000 til å bruke på hva som helst som har med jobben din å gjøre (ikke kurs, videreutdanning, osv) - hva ville du brukt dem på? 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 Det er ikke enkelt å svare på fordi menneskene og oppgaven er viktigst. Men jeg synes det er greit når det er tilgang kaldt vann, kaffe-te og et fruktfat. Det er ikke et krav for at jeg skal trives. De man jobber sammen med (om man jobber tett) er viktigst for trivsel. Trives man ikke på jbb så kan man bli syk av det. Har sett mange eksempler på det. Jeg tror ofte årsak til fravær er overarbeide. Det forventes bare mere og mere av den ansatte, og ikke alle våger å si ifra i frykt for å miste jobben. De jobber heller til de blir syke av det. Der kan bedrifter/arbeidstakere bli flinkere til å se/si hva som er nok arbeid. Nei, ikke krav - jeg tenker mer på hva vi har lyst på om vi får velge Frukt er jeg enig i, det har vi hatt på alle mine arbeidsplasser. Jeg synes gratis lunsj er et stort pluss også. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 Respekt, trygghet, ærlighet, bli sett, klar sjef, definerte arbeidsoppgaver, ros / konstruktiv kritikk, likhet. Ja, dette er jo selvfølgeligheter - men nå tenkte jeg mer på det materielle og det praktiske. Om du fikk bruke en stor sum penger på kontoret/kollegene - hva ville du brukt pengene på? 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Enig i alt det, og det er forsåvidt selvfølgeligheter - men det jeg lurte på nå var de materielle og praktiske tingene. Om du f.eks fikk 100.000 til å bruke på hva som helst som har med jobben din å gjøre (ikke kurs, videreutdanning, osv) - hva ville du brukt dem på? Materielle ting jeg vil sette pris på er: Kaffemaskin med god kaffe, vannautomat, en hyggelig uteplass, tilgang på god, sunn lunsj. Lyse lokaler som ikke er for nedslitt. Planter. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Materielle ting jeg vil sette pris på er: Kaffemaskin med god kaffe, vannautomat, en hyggelig uteplass, tilgang på god, sunn lunsj. Lyse lokaler som ikke er for nedslitt. Planter. Og gjerne sosiale aktiviteter sammen. Jeg synes det er hyggeligst når det ikke er lagt opp til festing og drikking, men heller aktiviteter som alle kan føle seg velkomne på selv om de ikke liker å drikke seg fulle. Matlagingskurs, båttur, slike ting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.