Gå til innhold

Hvordan få godt arbeidsmilø?

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

* Frukt

* Vannautomat

* Felleslunsj en gang i måneden, med vinlotteri og ekstra lang tid

* Gode lokaler, altså en tilpasset pult og en PC som funker (få ting sliter mer på et arbeidsmiljø enn når noen alltid må klage og syte over dårlig plass/utstyr!)

* Aktiviteter utenom jobb, som teambuilding (kokkekamp, villmarksleir, turnering osv.) og fester

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

20

• Mista nikket

3

• guttas

3

• flowy

2

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127
Skrevet

Og gjerne sosiale aktiviteter sammen. Jeg synes det er hyggeligst når det ikke er lagt opp til festing og drikking, men heller aktiviteter som alle kan føle seg velkomne på selv om de ikke liker å drikke seg fulle. Matlagingskurs, båttur, slike ting.

Ja, det er jeg enig i - noe som gjør at samholdet styrkes og at man gjør noe sammen. Gjerne familieaktiviteter forsåvidt, så familiene kan se hvem man jobber med osv.

Persille1365381127
Skrevet

* Frukt

* Vannautomat

* Felleslunsj en gang i måneden, med vinlotteri og ekstra lang tid

* Gode lokaler, altså en tilpasset pult og en PC som funker (få ting sliter mer på et arbeidsmiljø enn når noen alltid må klage og syte over dårlig plass/utstyr!)

* Aktiviteter utenom jobb, som teambuilding (kokkekamp, villmarksleir, turnering osv.) og fester

Bra forslag :)

Mista nikket
Skrevet

Ja, dette er jo selvfølgeligheter - men nå tenkte jeg mer på det materielle og det praktiske. Om du fikk bruke en stor sum penger på kontoret/kollegene - hva ville du brukt pengene på?

Da ville jeg kanskje spurt de ansatte hva de ønsker. På den måten gjør en de delaktige og gir de et "eierforhold" til arbeidsplassen.

Skrevet

Jeg er nok preget av relativt store arbeidsplasser, men allikevel:

Klimaanlegg som virker. Altså at det ikke er for kaldt om vinteren, men heller ikke for varmt om sommeren, og uten at lufta blir tung. Ikke én del av arbeidsplassen som blir kokende pga. sola, mens den andre enden holder seg OK. Dette skal også gjelde på mandager og dagen etter at det har vært væromslag, selv om man av evt. miljøhensyn senker temperaturen om natten og i helgene.

Fleksible lokaler, slik at man både kan stenge døra når man driver med noe som krever full konsentrasjon, og ha muligheten til å sittee 2-3 sammen og diskutere noe, uten å forstyrre de andre og uten å måtte bestille et egnet rom X dager i forveien.

Gode termokanner, slik at de som synes sitt møte er veldig viktig, ikke tar med både vannkoker og kaffekanne til møterommet og lar de andre bare vente så lenge.

Faste, kjente rutiner for å holde kjøkkenkrok og denslags i orden, slik at ikke alle forventer at de medarbeiderne som tilfeldigvis er kvinner eller som tilfeldigvis er tidlig ute om morgenen, rydder opp de andres griseri som en naturlig og selvfølgelig del av sin jobb.

Skrevet

Det med lunsjen var smart :)

Enig ifht sjefer og kolleger - men nå tenkte jeg mer på sånne ting som f.eks lunsjen da, og god kaffe (ikke minst!).

Jeg synes det er behagelig med gratis lunsj også jeg da, det letter det praktiske i hverdagen litt :)

Ja, gratis lunsj er jo supert! :-)

Skrevet

Hos oss blir det slått på stortromma med stort Kick Off/Team Building arrangement over en helg. Det er kjempepopulært og gjør underverker for det sosiale på jobb.

Ellers: God luft, akseptabelt lydnivå og akseptabel fysisk arbeidsplass (ikke sitte oppå hverandre for eksempel)

God kaffe ja, og fredagskos av et eller annet slag.

:)

Persille1365381127
Skrevet

Da ville jeg kanskje spurt de ansatte hva de ønsker. På den måten gjør en de delaktige og gir de et "eierforhold" til arbeidsplassen.

Ja, og nå spør jeg deg - hva ville DU gjort?

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er nok preget av relativt store arbeidsplasser, men allikevel:

Klimaanlegg som virker. Altså at det ikke er for kaldt om vinteren, men heller ikke for varmt om sommeren, og uten at lufta blir tung. Ikke én del av arbeidsplassen som blir kokende pga. sola, mens den andre enden holder seg OK. Dette skal også gjelde på mandager og dagen etter at det har vært væromslag, selv om man av evt. miljøhensyn senker temperaturen om natten og i helgene.

Fleksible lokaler, slik at man både kan stenge døra når man driver med noe som krever full konsentrasjon, og ha muligheten til å sittee 2-3 sammen og diskutere noe, uten å forstyrre de andre og uten å måtte bestille et egnet rom X dager i forveien.

Gode termokanner, slik at de som synes sitt møte er veldig viktig, ikke tar med både vannkoker og kaffekanne til møterommet og lar de andre bare vente så lenge.

Faste, kjente rutiner for å holde kjøkkenkrok og denslags i orden, slik at ikke alle forventer at de medarbeiderne som tilfeldigvis er kvinner eller som tilfeldigvis er tidlig ute om morgenen, rydder opp de andres griseri som en naturlig og selvfølgelig del av sin jobb.

''Dette skal også gjelde på mandager og dagen etter at det har vært væromslag''

Haha, veldig godt poeng! Det der har jeg merket på _mange_ kontorer rundt omkring :)

''Gode termokanner, slik at de som synes sitt møte er veldig viktig, ikke tar med både vannkoker og kaffekanne til møterommet og lar de andre bare vente så lenge. ''

Enig!

''Faste, kjente rutiner for å holde kjøkkenkrok og denslags i orden, slik at ikke alle forventer at de medarbeiderne som tilfeldigvis er kvinner eller som tilfeldigvis er tidlig ute om morgenen, rydder opp de andres griseri som en naturlig og selvfølgelig del av sin jobb.''

Eller bare en som hadde dette som jobb, fordi det antagelig aldri vil bli bedre i mer enn tre dager av gangen uansett...

Persille1365381127
Skrevet

Hos oss blir det slått på stortromma med stort Kick Off/Team Building arrangement over en helg. Det er kjempepopulært og gjør underverker for det sosiale på jobb.

Ellers: God luft, akseptabelt lydnivå og akseptabel fysisk arbeidsplass (ikke sitte oppå hverandre for eksempel)

God kaffe ja, og fredagskos av et eller annet slag.

:)

Enig!

Det ser ut til at det gjentagende her er de små tingene :) God kaffe, kake på fredag, planter, osv - ikke store dyre ting som massasjestoler og solarier f.eks.

Det er bra :)

Sånne helger har jeg god erfaring med også - veldig populært!

Mista nikket
Skrevet

Ja, og nå spør jeg deg - hva ville DU gjort?

Engangsinvestering kunne vært et spaopphold med noe faglig påfyll. Da blir det både sosialt og investering i de ansatte.

Persille1365381127
Skrevet

Engangsinvestering kunne vært et spaopphold med noe faglig påfyll. Da blir det både sosialt og investering i de ansatte.

Godt forslag :)

Skrevet

Enig!

Det ser ut til at det gjentagende her er de små tingene :) God kaffe, kake på fredag, planter, osv - ikke store dyre ting som massasjestoler og solarier f.eks.

Det er bra :)

Sånne helger har jeg god erfaring med også - veldig populært!

Gode stoler for de voksne å sitte i når de skal ha barn på fanget, ha samlingsstund eller gjøre aktiviteter sammen med barna.

Persille1365381127
Skrevet

Gode stoler for de voksne å sitte i når de skal ha barn på fanget, ha samlingsstund eller gjøre aktiviteter sammen med barna.

Ja, det er jo generelt gode møbler da - uavhengig av arbeidsplass. Koster litt, men sparer slitasjeskader både på mennesker og ting.

Skrevet

Ja, jeg synes også det - blir mye bra historier etterpå ;)

Jeg skjønner det med kolleger osv, men nå var jeg egentlig ute etter hva folk vil ha på arbeidsplassene sine - som ikke _egentlig_ handler om oppgaver/kolleger og sjefens personlighet.

Altså om vi fikk velge fritt, hva vil vi ha? :)

Sosiale tiltak som fester/sammenkomster, trening, turer osv bygger bra grunnlag synes jeg.

Uansett hva man gjør er det til syvende og sist relasjonene mellom de som jobber sammen som er det viktigste. Og mange av de tiltakene som er nevnt kan bidra nettopp til relasjonsbygging. Jeg har veldig god erfaring med helgeturer.

Skrevet

Ja, det er jo generelt gode møbler da - uavhengig av arbeidsplass. Koster litt, men sparer slitasjeskader både på mennesker og ting.

Det er bra!

Persille1365381127
Skrevet

Uansett hva man gjør er det til syvende og sist relasjonene mellom de som jobber sammen som er det viktigste. Og mange av de tiltakene som er nevnt kan bidra nettopp til relasjonsbygging. Jeg har veldig god erfaring med helgeturer.

Jeg også, uten tvangsfaglig-opplegg.

Gjest dette er i alle fall noe
Skrevet

Like lønns- og arbeidsforhold. Det skaper dårlig arbeidsmiljø når halvparten har betalt matpause og halvparten ikke. Når halvparten kan gå hjem halv fire og halvparten må sitte en halvtime lenger. Når halvparten får en lønn som ikke engang kan sammenlignes med den de andre får, og det _ikke_ har sammenheng med ansvar, arbeidsoppgaver eller utdanning. Osv osv osv

Gjest jamvold
Skrevet

Like lønns- og arbeidsforhold. Det skaper dårlig arbeidsmiljø når halvparten har betalt matpause og halvparten ikke. Når halvparten kan gå hjem halv fire og halvparten må sitte en halvtime lenger. Når halvparten får en lønn som ikke engang kan sammenlignes med den de andre får, og det _ikke_ har sammenheng med ansvar, arbeidsoppgaver eller utdanning. Osv osv osv

100% enig!

Skrevet

Hva er godt arbeidsmiljø for deg da?

Ett godt arbeidsmiljø for meg er først og fremst det at eg føler arbeidet eg utfører er meningsfyllt, at det gir meg glede og at det er utviklende og gir overskudd!

Litt vagt muligens, men det var det eg kom på i farten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...