Gå til innhold

Hvordan få godt arbeidsmilø?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Like lønns- og arbeidsforhold. Det skaper dårlig arbeidsmiljø når halvparten har betalt matpause og halvparten ikke. Når halvparten kan gå hjem halv fire og halvparten må sitte en halvtime lenger. Når halvparten får en lønn som ikke engang kan sammenlignes med den de andre får, og det _ikke_ har sammenheng med ansvar, arbeidsoppgaver eller utdanning. Osv osv osv

Forsåvidt enig - men det var ikke det jeg var på jakt etter nå :)

Men det er da ingen arbeidsplasser hvor noen har betalt lunsj og andre ikke? De fleste har vel fastlønn?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

20

• Mista nikket

3

• guttas

3

• flowy

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest dette er i alle fall noe
Skrevet

Forsåvidt enig - men det var ikke det jeg var på jakt etter nå :)

Men det er da ingen arbeidsplasser hvor noen har betalt lunsj og andre ikke? De fleste har vel fastlønn?

Å joda, det er akkurat det det er nå. I den fine NAV-reformen hvor noen er kommunalt ansatt og noen er statlig ansatt, men de jobber sammen, sitter i samme åpne landskap, gjør mer og mer de samme oppgavene, osv osv osv

Persille1365381127
Skrevet

Å joda, det er akkurat det det er nå. I den fine NAV-reformen hvor noen er kommunalt ansatt og noen er statlig ansatt, men de jobber sammen, sitter i samme åpne landskap, gjør mer og mer de samme oppgavene, osv osv osv

Ja, men da er man jo ikke ansatt samme sted... Så da kan det jo hende betingelsene er forskjellige også.

Skrevet

Ja, men da er man jo ikke ansatt samme sted... Så da kan det jo hende betingelsene er forskjellige også.

Det er jo det som er hele poenget. Man har ikke samme arbeidsgiver, men man jobber samme sted, gjør de samme tingene, og det klages over at vi ikke er flinke nok til å bli "vi". Folk går rundt og sier: "Det er ikke dere og oss, det er vi. Vi er ett kontor nå. Nav er nav". Men det er faktisk ikke slik når man har forskjellig arbeidsgiver. Man har kanskje samme leder (de fleste steder er det det, noen steder ikke), man har felles verneombud, man blir målt på de samme tingene, man gjør de samme tingene, men man er ansatt to forskjellige steder (avhengig av hvor man kom fra _før_ man ble slått sammen til nav) som resulterer i disse enorme ulikhetene.

Nå angår vel dette overhodet ikke deg, og kanskje heller ikke tråden forøvrig, men ettersom du kommenterte svaret, så. Jeg ville nå bare frem til at slikt ikke skaper godt arbeidsmiljø

Persille1365381127
Skrevet

Det er jo det som er hele poenget. Man har ikke samme arbeidsgiver, men man jobber samme sted, gjør de samme tingene, og det klages over at vi ikke er flinke nok til å bli "vi". Folk går rundt og sier: "Det er ikke dere og oss, det er vi. Vi er ett kontor nå. Nav er nav". Men det er faktisk ikke slik når man har forskjellig arbeidsgiver. Man har kanskje samme leder (de fleste steder er det det, noen steder ikke), man har felles verneombud, man blir målt på de samme tingene, man gjør de samme tingene, men man er ansatt to forskjellige steder (avhengig av hvor man kom fra _før_ man ble slått sammen til nav) som resulterer i disse enorme ulikhetene.

Nå angår vel dette overhodet ikke deg, og kanskje heller ikke tråden forøvrig, men ettersom du kommenterte svaret, så. Jeg ville nå bare frem til at slikt ikke skaper godt arbeidsmiljø

Jeg har noen som er fast ansatt hos meg, og noen som er leid inn via et byrå.

Selv om de jobber samme sted alle sammen, og gjør de samme tingene - så blir reglene litt forskjellig.

F.eks kan en som får fastlønn fra meg gå litt tidligere og likevel heve full lønn, mens en som jobber på timer egentlig skal føre riktig tid.

Jeg har gjort en innsats for å gjøre det så likt som mulig, de som er innleid har også betalt lunsj, de har ca samme lønn (samme stillinger vel og merke), de har samme regler å forholde seg til - men det er likevel ikke til å unngå at det blir noen forskjeller likevel.

Noen får f.eks ikke betalt på helligdager dersom de ikke er utleid dagen før/etter, mens andre får det osv.

Man klarer ikke gjøre det HELT likt.

Men; jeg var egentlig mer på jakt etter det fysiske arbeidsmiljøet, ting du som person verdsetter at finnes på arbeidsplassen din? Mange har svart god kaffe, frukt, god ventilasjon og sånne ting :)

Skrevet

Jeg har noen som er fast ansatt hos meg, og noen som er leid inn via et byrå.

Selv om de jobber samme sted alle sammen, og gjør de samme tingene - så blir reglene litt forskjellig.

F.eks kan en som får fastlønn fra meg gå litt tidligere og likevel heve full lønn, mens en som jobber på timer egentlig skal føre riktig tid.

Jeg har gjort en innsats for å gjøre det så likt som mulig, de som er innleid har også betalt lunsj, de har ca samme lønn (samme stillinger vel og merke), de har samme regler å forholde seg til - men det er likevel ikke til å unngå at det blir noen forskjeller likevel.

Noen får f.eks ikke betalt på helligdager dersom de ikke er utleid dagen før/etter, mens andre får det osv.

Man klarer ikke gjøre det HELT likt.

Men; jeg var egentlig mer på jakt etter det fysiske arbeidsmiljøet, ting du som person verdsetter at finnes på arbeidsplassen din? Mange har svart god kaffe, frukt, god ventilasjon og sånne ting :)

Hvorfor kan en med fastlønn gå tidligere og likevel heve full lønn? Selv om man har fastlønn skal man da jobbe hele arbeidstiden sin?

Persille1365381127
Skrevet

Hvorfor kan en med fastlønn gå tidligere og likevel heve full lønn? Selv om man har fastlønn skal man da jobbe hele arbeidstiden sin?

Ja, men man fører ikke timer - mao er det enklere å gå tidligere, uten at det får noen konsekvens.

De som fører timer fører klokkeslett uansett (eller skal gjøre hvertfall).

Skrevet

Ja, men man fører ikke timer - mao er det enklere å gå tidligere, uten at det får noen konsekvens.

De som fører timer fører klokkeslett uansett (eller skal gjøre hvertfall).

Men det er da i teorien like galt at en med fastlønn går tidlig ,uten å jobbe det inn igjen, som at en på timelønn fører det samme antall minutter feil.

En med fastlønn har vel ikke noe mer lov til å gå tidlig enn en med timelønn har.

Det kan godt hende det er slik i praksis at folk på fastlønn gjør det, men de har da vel ikke noe mer lov til det enn noen på timelønn har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...